خبرگزاری کار ایران

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی:

ایستگاه راه‌آهن نقده آماده بهره‌برداری شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی از آماده بهره برداری شدن ایستگاه راه آهن نقده تا پایان سال‌جاری خبر داد.

داریوش نصر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه با بیان اینکه عملیات ساخت راه‌آهن مراغه – ارومیه فعال بوده و احداث ایستگاه راه‌آهن نقده به اتمام رسیده، افزود: از مسیر ۱۸۵ کیلومتری راه‌آهن ارومیه به مراغه ۴۰ کیلومتر در نقده قرار دارد هم‌اکنون مراحل ریل‌گذاری ایستگاه نقده در دست اتمام است و به‌زودی آماده بهره‌برداری از این طرح خواهیم بود.

وی با اشاره به واگذاری قطعه پنج "ب" به پیمار فعال و بومی و اتمام ساخت ایستگاه راه‌آهن نقده عنوان کرد: کارهای نهایی خط ریلی شهرهای مهاباد تا نقده به طول ۲۴ کیلومتر رو به اتمام است.

نصر ادامه داد: براساس تلاش و پیگیری مدیریت کلان استان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و تیم راه و شهرسازی برنامه‌ریزی شده در صورت تامین منابع مالی عملیات زیرسازی تا پایان امسال و عملیات ریل‌گذاری این طرح در سال آینده تکمیل شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی محدودیت منابع مالی پروژه‌های عمرانی و هزینه بر بودن ساخت راه‌آهن مراغه- ارومیه به دلیل موقعیت کوهستانی استان را ازمهمترین دلایل کندی این طرح برشمرد و افزود: برای اتمام این پروژه ۵۲۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و متوسط پیشرفت فیزیکی کل پروژه ۹۰ درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی یادآور شد: پیگیری‌های لازم برای تخصیص ۱۲۰ میلیارد ریال برای جبران کمبود اعتبار این پروژه انجام می‌شود.

نصر با تاکید براینکه عملیات اجرایی در قطعات پروژه راه‌آهن نقده- ارومیه فعال است، تصریح کرد: عملیات زیرسازی، خاکریزی، خاکبرداری و ساخت ابنیه فنی در مسیر راه‌آهن نقده تا ارومیه به طول ۱۰۵ کیلومتر از ۶۸ درصد پیشرفت اجرایی برخوردار است.

راه‌آهن مراغه – ارومیه به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه ۱۵ سال است در حال اجراست و تاکنون با گذشت سال‌ها از روند اجرای آن هنوز به سرانجام نرسیده است.

عملیات اجرایی راه‌آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ آغاز اکنون با گذشت سال‌ها تنها ایستگاه میاندوآب و مهاباد آن به سرانجام رسیده و اتمام این طرح مهم و ملی چشم انتظار تخصیص اعتبارات است.

بهره‌مند بودن از راه‌آهن، آزادراه، بزرگراه در استان‌هایی نظیر آذربایجان‌غربی به دلیل هم مرزی با سه کشور خارجی با توانمندی‌های بازرگانی بین‌المللی ضرورتی است که متاسفانه تاکنون چندان مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است.

فاز اول طرح ملی احداث راه‌آهن مراغه- ارومیه تا ایستگاه میاندوآب به طول ۴۸ کیلومتر و فاز دوم این طرح، خط ریلی میاندوآب- مهاباد به طول ۳۶ کیلومتر در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده است.

کد خبر : ۴۲۵۵۰۷