خبرگزاری کار ایران

در نشست کودک و طبیعت همدان مطرح شد:

ضرورت بازگشت به طبیعت برای نجات از بحران‌ها/ نظام آموزش و پرورش ایران باید متحول شود

نشست کودک و طبیعت، با حضور مسئولان محیط زیست، منابع طبیعی، معاونت بهداشتی علوم پزشکی همدان، رواشناسان و متخصص بیماری های کودکان و کارشناسان بهزیستی در مدرسه طبیعت نسیم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در همدان، در این نشست که عصر امروز برگزار شد ، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با نگاه واپسگرای کنونی نمی توانیم با بحران های جدی کشور مقابله کنیم و برای حل مسائل باید از منظر نوینی به ماجرا نگاه کنیم؛ اگرنه مدام دچار تکرار و یاس می شویم.

محمد درویش با بیان اینکه جز شهامت و شجاعت راه دیگری نداریم، افزود: ما در کشور دچار مشکلاتی هستیم که ناشی از عدم خلاقیت، شجاعت و مهارت زندگی و کار گروهی است.

نظام آموزش و پرورش ایران باید دچار تحول شود

وی تصریح کرد: "شعار فتیله فردا تعطیله"، یعنی ما نتوانسته‌ایم در بهترین دوران زندگی ایرانیان فضایی فراهم کنیم که آنها از کودکی و نوجوانی‌شان لذت ببرند و تضادهای ما به نظام آموزش و پرورشی برمیگردد که باید دچار تحول شود.

وی با بیان اینکه مکتب مدرسه طبیعت از مهمترین پاسخ های ما به شرایط ناگوار محیط زیستی کشور است، تاکید کرد: همه ما موظف هستیم تا آنجا که امکان دارد و در هر جایگاهی که هستیم به مکتب مدرسه طبیعت کمک کنیم و در این زمینه دفتر مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با تفویض اختیار معاون رئیس جمهور و رئیس این سازمان، به صدور مجوز برای کسانی که قصد راه‌اندازی مدرسه طبیعت را دارند به مدت یک سال اقدام می کند و اگر  تسهیل گران و سرمایه گذاران مدرسه طبیعت توانایی خودشان را در اداره مدرسه ثابت کردند، می توانیم به آنها مجوز دائمی ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه 28 مدرسه طبیعت در کشور راه اندازی شده است، خبر داد: برنامه هایی از جمله واگذاری زمین از سوی سازمان جنگل ها و مراتع کشور به صاحبان مدارس طبیعت با تایید سازمان حفاظت محیط زیست در تمامی استان ها،  ارائه وام 50 میلیون تومانی و بدون سود به موسسان مدارس طبیعت از جمله اقداماتی است که به زودی محقق می شود و همچنان تلاش می کنیم راه های بیشتری برای گسترش این مدارس، انتخاب کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد مدارس طبیعت بتواند لکنت های رفتاری و اخلاقی ایرانیان را تغییر دهد و خلاقیت کودکان و نوجوانان را شکوفایی و به آنها مهارت زندگی یاد دهد تا حالشان خوب شود و بتوانند دقت نظر بیشتری داشته باشند و حواسشان بیش از پیش به طبیعت جلب شود.

وی خاطرنشان کرد: این دقت نظر ها در نظام آموزش و پرورش ما به بهانه رقابت بیشتر و نمره بیشتر ، کمتر دیده می شود و باید به جایی برسیم که در آن دیوار نباشد، کلاس نباشد، معلم نباشد و آموزش مستقیم نباشد که این اسمش مدرسه طبیعت است.

معضل چاقی در کودکان ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان نیز بیان کرد: یکی از ابزارهای نیل به اهداف متعالی کشور، سپردن امور به مردم و کاهش تولی دولت در امور است که مدارس طبیعت یکی از مصادیق این موضوع می باشد زیرا علاقه مندان به طبیعت تاسیس آن را رقم می زنند و انگیزه هایی فراتر از آنچه در آموزش رسمی کشور موجود است، دارند.

محمدرضا محمدی افزود:  ناهنجاری های فزاینده در رفتار کودکان در حال بروز است و نبودن فضایی برای تخلیه هیجانات بچه ها، موجب بروز بسیاری از این ناهنجاری ها شده که از عوارض زندگی آپارتمان نشینی است.

وی با بیان اینکه ایران جزو 7 کشوری است که چاق ترین کودکان دنیا را دارد اضافه کرد: با وجود مشکلات فزاینده ناشی از سبک زندگی امروز، در مدارس طبیعت شاهد تجارب ارزنده ای هستیم که ما را انگیزه مند می کند تا موضوع را جدی تر بگیریم.

وی با بیان اینکه مدرسه طبیعت با ظرفیت سازمان های مردم نهاد گره خورده است، اظهار کرد: امیدوارم مدارس طبیعت در استان گسترش قابل قبولی داشته باشد.

نشست طبیعت در همدان

باید به اصل خویش بازگردیم

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: ما راه را گم کرده ایم و به دنبال این هستیم تا به برنامه ریزی با اصل تداوم پایداری محیط برسیم و به اصل خویش برگردیم و مدارس طبیعت بخشی از این هدف را پوشش می دهد.

محمدرضا همتی بیان کرد: آماده ایم تا در هر جای استان لازم باشد ساز و کار مدرسه طبیعت از جمله اختصاص زمین را فراهم کنیم و امیدواریم تغییر نگرش ها در این زمینه رقم بخورد و برنامه های موجود اصلاح گردد.

وی تاکید کرد: نباید به مدارس طبیعت اکتفا کنیم و باید در تمام جنبه ها تغییر روش دهیم و در کنار طبیعت باشیم زیرا طبیعت مادر ماست و باید در دامان او پرورش یابیم.

تغییر را از خود شروع کنیم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان همدان نیز گفت: ما نیاز به نسلی داریم که به دنیال اصلاح مشکلات باشد و در حال حاضر نشسته ایم بر درخت و بن می بریم.

دکتر جلال الدین امیری با تاکید بر اینکه بودن در مدرسه طبیعت و ارتباطات با حیوانات برای بچه ها مخاطره ای ندارد گفت: خطری که ایرانی ها را تهدید می کند بیماری های غیر واگیر است که 10 علت اول مرگ و میر کشور را موجب شده است، بیماری هایی از جمله سرطان و دیابت که اکنون شروع دیابت در استان 9 دهم درصد به 3 درصد رسیده و با رشد فزاینده بیماری های غیر واگیر مواجه هستیم و 40 درصد از بچه های ما اضافه وزن دارند و  تنها 38 درصد از مردم استان از فعالیت بدنی مناسب برخوردارند و مسئولیت این اتفاقات متوجه همه ما است که باید تغییر را از خود شروع کنیم.

مشکل قرن حاضر دوری از طبیعت است

نصر الله پزشکی متخصص اطفال نیز اظهار کرد: دور بودن آموزش ما از خلاقیت و یادگیری خلاق و دور بودن کودکان از طبیعت موجب به هم خوردن محیط زیست داخل بدن نسل صنعتی امروز شده است.

وی ادامه داد: مدرسه طبیعت حاصل جمع شدن فعالیت دوستداران طبیعت در سازمان های مردم نهاد و سازمان های دولتی است که مدافع حقوق کودک و پیگیر حفظ و آموزش محیط زیست هستند.

وی تاکید کرد: محیط طبیعی داخل بدن ما به مواد طبیعی و ارگانیک و غیر پروسس شده نیاز دارد و در سال های اخیر به دلیل بر هم خوردن محیط طبیعی بدن، بیماری های خود ایمنی، سرطان های غیر قابل درمان و آلرژی های شدید افزایش یافته است، زیرا ما با دوری از طبیعت و مصرف مواد شیمیایی، مکانیسم های طبیعی بدن در مقابل بسیاری از مواد حساسیت زا و بیماری زا را از بین برده ایم.

وی تصریح کرد: اگر کودکان ما به طبیعت بازگردند، با هیچ خطر بیماری زای اضافی رو به رو نخواهند شد و مشکل قرن حاضر، دوری از طبیعت و نزدیکی به مواد صنعتی و داروهای شیمیایی است.

به گفته این پزشک اطفال، مدرسه طبیعت به دنبال تبدیل سیستم آموزش غیر خلاق، فشرده و سرکوب کننده مهارت ها و خلاقیت های فعلی به یادگیری خلاق است تا  از این راستا محیط طبیعی بدن بچه ها را نجات دهد و این مدارس نه تنها هیچ مشکل بهداشتی برای هیچ کودکی ندارند بلکه پاسخگوی چند مشکل اساسی دنیای ما در حیطه کودکان است.

خلاقیت ما را به همه جا می برد

فروزان سلیمی فر روانشناس نیز بیان کرد: ما در دنیای صنعتی پرورش پیدا کردیم و راهکارهایی که بلدیم در قرن بعدی و بحران هایی که الان با آنها مواجه هستیم پاسخگو نیست زیرا بحران امروز بحران طبیعت است و نسل امروز باید این بحران را حل کند لذا آموزش های امروز باید نوین شود و تخیل را در کودکان و نوجوانان زنده کند زیرا ما با آموزش به نقطه مشخص چارچوب دار می رسیم اما تخیل ما را به همه جا می رساند.

وی با بیان اینکه در آموزش های امروز اصل تفاوت های فردی نادیده گرفته می شود گفت:  هر فردی استعداد ویژه ای در درون خود دارد و ما برای شکوفایی این استعدادها به آموزش صنعتی امروز نیازی نداریم بلکه نیازمند آموزش کشاورزی هستیم.

این روانشناس با بیان اینکه آموزش و پرورش امروز توجهی به تفاوت های فردی ندارد گفت: اصل کنجکاوی، اصل خلاقیت و  اصل توجه به تفاوت های فردی باید بن مایه سیستم آموزشی ما باشد و معلم ها تسهیل گرانی باشند که شرایط کنجکاوی و خلاقیت را ایجاد کنند در حالی که سیستم آموزشی ما تنها روی اطاعت و فرمانبرداری تاکید  می کند و استعدادهای بچه ها را به کما می برد و برای خروج از این بحران نیازمند مدارس طبیعت هستیم.

گفتنی است در این نشست والدین کودکان و نوجوانان، تجربه تغییرات رفتاری و جسمی فرزندان خود را در مدرسه طبیعت، تجربه‌ای مثبت دانستند و در پایان این نشست حاضران از تنها مدرسه طبیعت همدان بازدید کردند.

کد خبر : ۴۲۶۴۲۶