خبرگزاری کار ایران

لحظاتی پیش صورت گرفت؛

افتتاح ۳ طرح بزرگ نفتی در میادین نفتی غرب کارون با حضور رئیس جمهور

در ادامه سفر یک روزه رئیس جمهور کشورمان به خوزستان، توسعه میدان یاران شمالی و فازهای نخست طرح‌های توسعه‌ای میدان‌های یادآوران و آزادگان شمالی در میادین نفتی غرب کارون افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، حسن روحانی لحظاتی پیش، سه طرح مهم نفتی را افتتاح کرد تا تولید نفت ایران افزایش یابد.

حوزه غرب کارون از دو ناحیه نفتی آزادگان (شامل میدان‌های آزادگان شمالی، آزادگان جنوبی، یاران شمالی و یاران جنوبی) و میدان یادآوران (شامل دو ناحیه نفتی کوشک و حسینیه) تشکیل شده است؛ ذخایر نفت درجای این میدان ها بالغ بر ٦٧ میلیارد بشکه برآورد می شود.

از اوایل امسال (١٣٩٥)، برداشت نفت از میدان‌های آزادگان شمالی به میزان ٧٥ هزار بشکه در روز و یادآوران به میزان ٨٥ هزار بشکه در روز آغاز شده است؛ برداشت ٣٠ هزار بشکه‌ای نفت از میدان یاران شمالی نیز به تازگی شروع شده و که امروز این سه پروژه به صورت رسمی با حضور رئیس جمهور افتتاح شدند.

این در حالی است که برداشت نفت از میدان یادآوران از نیمه نخست آبان ماه امسال به ١١٥ هزار بشکه در روز رسیده است؛ این رقم ٣٠ هزار بشکه بیش از تعهد میدان در فاز نخست است.

برداشت نفت از میدان‌های مشترک غرب کارون از اولویت‌های دولت یازدهم به شمار می رود.

میدان نفتی آزاگان شمالی با مساحتی حدود ٤٦٠ کیلومتر مربع، بخشی از میدان نفتی آزادگان است که در حدود ١٢٠ کیلومتری غرب اهواز در منطقه مرزی مشترک بین ایران و عراق در جنوب غربی کشور و به‌طور عمده در تالاب هورالعظیم واقع شده است. آزادگان شمالی با میدان مجنون عراق مشترک است.

طرح توسعه این میدان در دو فاز و هر یک با ظرفیت تولید ٧٥ هزار بشکه نفت در روز اجرا می‌شود که با بهره‌برداری از آنها، برداشت نفت خام از آزادگان شمالی در مجموع به ١۵٠ هزار بشکه در روز می رسد.

شاخه بین المللی شرکت ملی نفت چین (CNPCI) پیمانکار اجرای فاز نخست توسعه میدان آزادگان شمالی در قالب قرارداد بیع متقابل است. براساس قرارداد اولیه، در صورت توافق میان شرکت ملی نفت ایران و این شرکت چینی، فاز دوم توسعه این میدان نیز به CNPCI واگذار خواهد شد.

میدان نفتی یادآوران در ١٠ کیلومتری جنوب شرقی میدان آزادگان و در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر در منطقه جغرافیایی کوشک و حسینیه به صورت شمالی- جنوبی در گستره نوار مرزی کشور عراق واقع شده که با میدان سندباد عراق مشترک است.

براساس برنامه ریزی انجام شده، توسعه میدان نفتی یادآوران در سه فاز توسعه خواهد یافت که در فاز نخست، برداشت نفت از این میدان باید به ٨٥ هزار بشکه در روز برسد. در فاز دوم سقف تولید از این میدان به ١٨٠ هزار بشکه در روز و در فاز سوم سقف تولید به ٣٠٠ هزار بشکه در روز می رسد.

میدان نفتی یاران شمالی در استان خوزستان و در فاصله تقریبی ١٣٠ کیلومتری غرب شهر اهواز و در نزدیکی مرز ایران و عراق و در مجاورت تالاب هور الهویزه قرار گرفته است. یاران شمالی که در غرب میدان آزادگان شمالی و شمال میدان یاران جنوبی واقع شده با میدان مجنون عراق مشترک است.

 

کد خبر : ۴۲۸۴۰۸