خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

حدود 4 الی 5 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند

asdasd
کد خبر : ۴۲۸۶۲۶

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه گفت: در ایران حدود 4 الی 5 میلیون مبتلا به دیابت وجود دارد.

دکتر صالح سلیمی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه، ضمن اشاره به قرارگیری در 14 نوامبر که روز جهانی دیابت نام گذاری شده است، گفت: دیابت یک اختلال متابولیکی است که ویژگی اصلی آن افزایش قند خون است که شایع‌ترین نوع آن دیابت نوع ۲ یا دیابت بزرگسالی است که در سنین بعد از ۴۰ سالگی و در افراد چاق شایع است .

سلیمی در ادامه افزود: در ایران حدود 4 الی 5 میلیون مبتلا به دیابت وجود دارد و تعداد کثیری از این افراد از بیماری خود اطلاعی ندارند که در صورت عدم تشخیص به موقع و درمان سریع و صحیح آن، عوارض خطرناکی چون بیماری های قلبی- عروقی، کلیوی، چشمی، زخم در پا و غیره را بدنبال دارد.

وی با اشاره به برپایی ایستگاه‌های سلامت در سطح شهرستان ارومیه اظهار کرد: به منظور پیشگیری، معرفی و آگاهی‌بخشی در خصوص دیابت و جلب توجه مردم به این بیماری، علل، علائم و درمان آن، معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری کلینیک سلامت و کانون دانشجویی هلال احمر این دانشگاه اقدام به برپایی چادرهای سلامت در معابر اصلی و  پر تردد شهرستان ارومیه کرده است.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه با تشریح خدمات ارائه شده چادر های سلامت گفت: معاینه‌های اولیه از جمله اندازه‌گیری قد و وزن و محاسبه شاخص توده بدنی مراجعه کننده ها، تست قند خون، اندازه گیری فشار خون، ارائه مشاوره های رایگان بهداشتی و توزیع پمفیلیت و بروشور های آموزشی از خدمات ارائه شده در چادر های سلامت است.

سلیمی از بر پایی دو روزه چادرهای سلامت خبر داد و افزود: طی روزهای 23 و 24 آبان ماه سال جاری از 9 صبح لغایت 5 عصر با مشارکت و همکاری کانون هلال احمر دانشگاه آزاد اسلامی در سه نقطه پر تردد شهرستان ارومیه ( تقاطع های مدرس، پنجراه و دانشکده) دانشجویان سال آخر پرستاری و مامایی و اعضاء جوان و آموزش دیده هلال احمر آماده ارائه خدمات رایگان بهداشتی و آموزشی به هموطنان هستند.

وی اعتلای سلامت و بهداشت عمومی و دستگیری از سازمان‌های متولی این امر را از رسالت‌های دانشگاه آزاد دانست و گفت: تا پایان وقت اداری امروز قریب به 1500 نفر از هموطنان از خدمات رایگان این طرح بهره مند شدند که بر این اساس پیش بینی می شود تا پایان روز کاری فردا بیش از 3 هزار نفر از این ایستگاه های سلامت خدمات دریافت کنند.

معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه از کلیه عوامل اجرایی و دخیل در این طرح و همچنین از حمایت‌های ریاست‌دانشگاه آزاد اسلامی و همکاری خوب کانون دانشجویی هلال‌احمر و کلینک سلامت این دانشگاه و مساعدت شورای شهر و شهرداری ارومیه تشکر و قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز