خبرگزاری کار ایران

شورای فرهنگ عمومی تصویب کرد؛

ایجاد«دفتر مطالعات ری پژوهی» در شهرستان ری

طرح ایجاد «دفتر مطالعات ری پژوهی » در هفتاد و سومین نشست شورای فرهنگ عمومی به ریاست حجت الاسلام و المسلمین «سید علی شاهچراغی» امام جمعه شهر ری تصویب شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،حجت الاسلام والمسلمین «سید علی شاهچراغی»، امام جمعه شهرری در سخنانی با اشاره به در پیش بودن اربعین حسینی گفت: یکی از کتاب‌های خوب در باب زیارت معصومین(ع)، کتاب «کامل الزیارات» تالیف ابن قولویه قمی(ره) بالغ بر 500 صفحه است که 400 صفحه از آن اختصاص به فضایل و چگونگی زیارت حضرت امام حسین(ع) و 100 صفحه دیگر نیز به فضایل زیارت مابقی ائمه معصومین(ع) دارد که این موضوع اهمیت زیارت امام حسین (ع) را نمایان می سازد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان ری در این جلسه با اشاره به اینکه«اربعین»پیوند دین و معنویت است، تاکید کرد: جامعه هر چه از معنویت دور باشد، گرفتاری‌هایش نیز افزایش می‌یابد و باید بیانات و کلمات گهربار حضرت سید الشهدا (ع) که هر کدام دریایی از معروف ها است، باید در جامعه تسری یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ایجاد دفتر مطالعات ری پژوهی برای شناساندن تاریخ کهن این شهرستان اشاره کرد و یادآور شد: ایجاد دفتر مطالعات ری پژوهی برای شناساندن تاریخ کهن و فرهنگ غنی این شهرستان حایز اهمیت است چرا که اماکن، شخصیت‌ها و مفاخر دینی، فرهنگی و هنری زیادی در ری قرار دارند که مظلوم واقع شده اند.

«هادی تمهیدی»معاون سیاسی و انتظامی فرمانداری ویژه شهرستان ری نیر با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در مقوله تحکیم خانواده افزود:موضوع‌خانواده موضوع روز است و آموزش‌های مهارت‌های زندگی باید از مدارس به سمت خانواده ها هدایت شود.

وی تاکید کرد: متاسفانه موضوعات تربیتی برای خانواده ها به عنوان اولویت آخر مطرح است و والدین بیشتر وقت فرزندان خود را برای آموزش‌های غیر تربیتی اختصاص می دهند.

وی افزود: اگر اکنون برای فرزندان‌مان برنامه‌های تربیتی نداشته باشیم و خانواده‌ها را نیز مشغول این برنامه ها نکنیم، سیر تحولات اجتماعی دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.

« سید محمد موسوی» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ری نیز در این نشست اظهار داشت: برای ایجاد دفتر مطالعات ری پژوهی همکاری نهادها و سازمان های مربوطه اهمیت زیادی دارد و این دفتر با هدف جمع آوری و ثبت اطلاعات مختلف درباره شهرستان ری و برنامه ریزی های لازم در حوزه اجرا، ایجاد خواهد شد.

وی گفت: اعضای این دفتر متشکل از محققان، استادان دانشگاه و مسئولان شهرستان ری وظیفه جمع‌آوری اسناد مکتوب و غیر مکتوب شهرستان را از دیرباز تا عصر کنونی بر عهده خواهند داشت تا پس از جمع آوری در اختبار محققان و دانشجویان قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: این دفتر باید به مرکزی برای تحقیق پژوهشگران ایرانی و خارجی و دانشجویان علاقه مند به تاریخ ری تبدیل شود و رجال و شخصیت های سیاسی، علمی و فرهنگی و بزرگان مدفون در شهرستان و همچنین مکانهای تاریخی و جاذبه های گردشگری، بیش از گذشته به مردم معرفی شود.

« احمد ابوحمزه» پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در ادامه این نشست به اهمیت ایجاد دفتر مطالعات ری پژوهی اشاره کرد و افزود: برای معرفی قدمت، پیشینه، فرهنگ و تاریخ کهن ری لازم است تا مرکزی برای امر پزوهش ایجاد و دانشجویان و محققان در این زمینه کار کنند.

وی تاکید کرد: اگر الان این مرکز ایجاد نشود، آیندگان ما را مزمت خواهند کرد که چرا وقایع‌نگاری، تاریخ‌نگاری شفاهی و مکتوب، و معرفی آثار و شخصیت ها به درستی انجام نشده است.

وی خواستار بررسی نقشه راه و ترکیب اعضای شورای، تعیین مکان ثابت و مشخص با هویت مستقل برای دفتر مطالعات و جمع آوری منابع مکتوب و غیر مکتوب پرداخت.

کد خبر : ۴۲۸۶۴۶