خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار منتشر شد؛

انتشار کتاب قلمزنی و دواتگری در شیراز

کتاب قلمزنی و دواتگری به قلم پژوهشگر و مولف کتاب های هنرهای سنتی و صنایع دستی در شیراز منتشر شد .

به گزارش ایلنا، ارژنگ ربیعی پژوهشگر و مولف کتاب قلمزنی و دواتگری گفت: این کتاب در خصوص 2 رشته مهم و کهن این مرز و بوم به رشته تحریر در آمده است؛ رشته هایی که یکی فعال و دیگری در حال منسوخ شدن است .

وی افزود: هدف از نگارش هنر قلمزنی، معرفی و ثبت قلمزنی مکتب شیراز است که هنرمندان و صنعتگران شیرازی با نقوش زیبای تخت جمشیدی و گل و مرغ مبادرت به خلق آن می‌کنند و از شهرتی خاص برخوردار است .

ربیعی افزود : هنر دواتگری هنری است که متاسفانه با داشتن سابقه‌ای کهن و چند هزار ساله اکنون در حال منسوخ شدن است و صنعتگران محدودی در این هنر - صنعت فعالیت دارند و همین امر انگیزه‌ای بود تا برای اولین بار این هنر را به شیوه ای مصور به رشته تحریر درآورم .

پژوهشگر و کارشناس هنرهای سنتی و صنایع دستی با بیان اینکه در این کتاب به معرفی تاریخچه ، ابزار کار ، مواد اولیه و روش تولید 2 هنر کهن و زیبای فلزکاری پرداخته شده است، گفت: در این کتاب همچنین تلاش شده تا با ثبت اسامی هنرمندان و صنعتگرانی که بسیاری از آنها دیگر در قید حیات نیستند نامشان را جاودانه کنیم .

همچنین کتاب هنر فارس در گذر زمان با موضوع دست بافت زیبای گبه ، نقوش ذهنی باف آن و همچنین رنگرزی سنتی با تالیف ارژنگ ربیعی کارشناس و پژوهشگر هنرهای سنتی و صنایع دستی نیز به زودی به چاپ خواهد رسید.

کد خبر : ۴۲۸۷۱۴