خبرگزاری کار ایران

رئیس صادرات میعانات گازی عسلویه خبرداد:

پذیرش نفتکش‌‌های 320 هزارتنی در پایانه صادراتی عسلویه

رئیس پایانه صادرات میعانات گازی عسلویه گفت: پذیرش نفتکش‌‌های 320 هزارتنی در پایانه صادراتی میعانات گازی این شهرستان در استان بوشهر توان پذیرش نفتکش‌های 320 هزار تنی را دارد.

به گزارش ایلنا، ایرج قوامی با بیان این‎که انتقال میعانات گازی به کشتی‌ها با‌ سه گوی شناور (SPM) انجام می‌‌شود، گفت: این نفتکش‌ها در این سه گوی با 5 هزار و 200 مترمکعب درساعت بارگیری می‌شود.

قوامی افزود: استفاده از تازه‌ترین روش‌های فناوری اندازه‌گیری حجمی میعانات گازی با بهره‌گیری از سامانه‌های انتقال دیجیتال رایانه‌ای سبب شده است این منطقه به عنوان نمونه‌ کامل استفاده از سامانه‌های اندازه گیری مطرح شود.

وی ادامه داد: اکنون پنج دستگاه اندازه‌گیر نفت خام از نوع پی دی با حداکثر مجموع اندازه‌گیری 6 هزار و 500 متر مکعب در ساعت، صادرات میعانات گازی را در پایانه‌ عسلویه اندازه می‌گیرند.

میعانات گازی مهمترین کالای صادراتی غیرنفتی از منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به شمار می‌رود به طوری که در هفت ماه امسال 50 درصد وزن و 44 درصد ارزش کالاهای صادراتی از گمرک این منطقه را به خود اختصاص داد. 

براساس گزارش گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، در این مدت 9 میلیون و 700 هزار تن میعانات گازی  به ارزش 4 میلیارد دلار از این گمرک صادر شد که نسبت به مدت زمان مشابه پارسال از نظر وزن 65 و ارزش 41 درصد افزایش داشت.

هر فاز استاندارد طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، روزانه حدود 40 هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌کند. 

از 24 فاز پارس جنوبی تاکنون 13 فاز به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و فازهایی مانند 17 ، 18 ، 19 ، 20 و 21 با بخشی از ظرفیت خود در حال تولید هستند. 

مطالعات نشان می‌دهد میدان گازی پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی مستقل جهان، بیش از 18میلیارد بشکه میعانات گازی را درخود جای داده است.

از میعانات گازی به شیوه‌های مختلف می‌توان گازوییل، بنزین، نفت سفید و سوخت جت تولید کرد. 

بهای میعانات گازی در بازارهای جهانی مانند نفت خام است.

کد خبر : ۴۳۳۴۶۱