خبرگزاری کار ایران

کامفیروزی در قزوین:

دانشگاه در دید جامعه به یک نهاد مدرک‌گرا تبدیل شده است

عضو شورای مرکزی ناظر بر نشریات دانشگاهی وزارت بهداشت گفت: نهاد دانشگاه در دید جامعه به یک نهاد مدرک‌گرا تبدیل شده است.

به گزارش ایلنا محمدعلی کامفیروزی که برای سخنرانی روز دانشجو به قزوین رفته بود در جمع دانشجویان دانشگاه قزوین گفت: در طول ده تا دوازده سال گذشته به تجربه ثابت شد هیچ ارتباطی بین استقلال سیاسی با استقلال اقتصادی دانشگاه نیست. اگر قرار بود استقلال اقتصادی دانشگاه منجر به استقلال سیاسی دانشگاه شود با پولی شدن دانشگاه ، الان و امروز باید دانشگاه ما استقلال سیاسی می‌داشت نه اینکه میزان تعرضات به حریم دانشگاه نسبت به قبل بیشتر شود.

وی افزود: در حوزه آموزش عالی در کشور نهادهای مختلفی وجود دارند که درحال قانون‌گذاری در دانشگاه هستند درحالیکه مجلس شورای اسلامی در رابطه با دانشگاه مسلوب‌الاختیار شده است. یکسری مصوباتی خصوصا در 8 سال قبل در دانشگاه‌ها تصویب شد که مغایر با قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی بود و در کنار آن مقررات و مصوبات مبهم و ناقص بسیار زیاد بود و این تورم مقررات یکی از دلایل رسیدن به وضعیت کنونی است. انتخاب از بالا به پایین و تحمیلی بودن مسئولان دانشگاهی و نبود نظم اداری مورد انتظار، از علل دیگر ایجاد شرایط کنونی است.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: دیگر دلایل وضعیت امروز دانشگاه را می‌توان این چنین برشمرد؛ نبود نگاه مشارکت‌جویانه به دانشجویان، جذب غیرعلمی و سیاسی اعضای هیئت علمی، عدم پذیرش نقد از طرف مسئولان، عدم شناخت درست حراست‌ها از وظایف خود که (متاسفانه بعضا به دنبال امنیتی کردن دانشگاه و نه تأمین امنیت دانشگاهیان هستند)، عدم توجه به آزاداندیشی، دخالت نهادهای بیرون دانشگاه که عموما دیدگاه‌های سیاسی دارند (و طبیعتا موجب حاکم شدن دیدگاه‌های سیاسی در دانشگاه می‌شود)، انتظار بی‌مورد بعضی از مسئولان از دانشجو برای توجیه قدرت (درصورتی که دانشجو همیشه منتقد قدرت بوده، هست و خواهد بود)، ندادن مجوز به تشکل‌های دانشجویی انجمن‌ها، کانون‌ها و اعمال تبعیض‌های جنسیتی و قومیتی در جذب و پذیرش دانشجویان، استفاده از تمامی ابزارهای ولو غیراخلاقی برای ایجاد فضای رکود و وحشت در دانشگاه‌ها و عدم حمایت از دانشجویان در مقابل برخی فشارهای بیرونی.

کامفیروزی ادامه داد: مجموعه این شرایط دست به دست هم داده و فضایی را ایجاد کرده که دانشجویان غالبا وارد دانشگاه می‌شوند و مدرک می‌گیرند و می‌روند و ترجیح می‌دهند که نقش و یا فعالیتی دیگری نداشته باشند. دانشگاه امروز ایران به نسبت دانشگاه مطلوب و مورد نظر رهبری که می‌گویند خداوند لعنت کند دست‌هایی را که نمی‌خواهند دانشگاه سیاسی باشد، فاصله بسیار زیادی دارد .

کد خبر : ۴۳۵۳۱۰