خبرگزاری کار ایران

سرتیپی در گفت‌وگو با ایلنا:

معدن تیتان قره‌آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌ غربی گفت: معدن قره‌آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور است.

عبدالحمید سرتیپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارومیه اظهار داشت: معدن تیتان قره‌آغاج ارومیه یکی از معادن بحث برانگیز و چالشی در آذربایجان‌غربی بوده که راه‌اندازی، بهره‌برداری و بهره‌وری از آن علاوه بر آن که گامی در مسیر اشتغال‌زایی است می‌تواند حرکتی به سمت اقتصاد پویا و ایجاد واحدهای صنعتی و تولید قطعاتی باشد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: به جرات می‌توان گفت نخستین ذخایر تیتان کشور در این استان بوده و  معدن قره‌آغاج ارومیه جزو 16 معدن بزرگ کشور است.

سرتیپی تصریح کرد: هم اکنون به دلیل اینکه فرآوری تیتان بسیار پیچیده بوده و دانش فنی برای این امر وجود ندارد اما روی معدن موجود شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی و بین‌المللی که پروانه بهره‌برداری دارند، تحقیقاتی انجام می‌شود.

وی با اشاره اینکه ذخیره قطعی این معدن 56 میلیون تن و ذخیره احتمالی آن 210 میلیون تن است، افزود: علاوه بر آن این معدن به‌طور مستقیم برای 800 تا هزار نفر اشتغال ایجاد کرده و در صورت راه‌اندازی واحدهای پایین دستی برای بیش از 3 هزار نفر دیگر زمینه اشتغال ایجاد می‌شود.

 به گفته سرتیپی، معدن تیتانیوم قره‌آغاج ارومیه در 37 کیلومتری شهر ارومیه و دو کیلومتری شمال روستای قره آغاج واقع شده که سال 1373 و در ظرفیت‌یابی و پی‌جویی‌های انجام شده به وسیله اداره کل معادن و فلزات آذربایجان غربی شناسایی شد.

کد خبر : ۴۳۵۴۷۰