خبرگزاری کار ایران

معاون امور اجتماعی قم خبرداد:

جمع آوری 1700 متکدی کارتن خواب و معتاد خیابانی در قم

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم از جمع آوری 1700 کارتن‌خواب و معتاد خیابانی در ۶ ماهه نخست سال جاری در این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید امیر سامع با بیان اینکه حضور کارتن‌خواب‌ها از عوامل مختلف اجتماعی نشات می‌گیرد، گفت: بیکاری، اعتیاد و مهاجرت از مهمترین دلایل ایجاد پدیده کارتن‌خوابی است.
 
معاون شهردار قم افزود: شبانه‌روز 2 الی سه گشت سد معبر شهرداری قم اقدام به جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها می‌کنند تا به وضعیت آنان رسیدگی شود.
 
سامع با اشاره به اینکه 2 مکان ویژه برای بانوان و آقایان کارتن‌خواب در قم وجود دارد، گفت: در این مکان‌ها افرادی که جا و مکان برای خواب ندارند نگهداری می‌شوند.
 
وی ابراز داشت: بعد از این‌که افراد در این مکان نگهداری می‌شود از سوی ادارات مربوطه از جمله بهزیستی، اداره اتباع و مهاجرین خارجی استانداری و سایر نهادها ساماندهی می‌شوند و اگر از اتباع خارجی باشند به کشورهای خویش بازگردانده خواهند شد.
 
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم افزود: این سیاست تنها نباید مکانی برای استراحت کارتن‌خواب‌ها باشد بلکه باید برای رسیدگی و بازگردان مهاجران به شهرهای مربوطه و ساماندهی وضعیت آنان صورت بگیرد تا شاهد کاهش آمار کارتن‌خواب‌ها باشیم.
 
سامع با اشاره به ایجاد مکان‌هایی برای کارتن‌خواب‌ها اظهار داشت: جهت سپری کردن شب‌های سرد بدون برنامه‌های پیشگیرانه دامن زدن به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی است که باید از سوی نهادهای مربوطه مدیریت شوند.
 
وی تصریح کرد: گرم‌خانه‌ها باید مورد نظارت دستگاه‌های اجرایی قرارگرفته و بر وضعیت درمانی افراد توجه ویژه صورت گیرد.
 
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم نیز با اشاره به اینکه یک هزار و 700 متکدی، کارتن‌خواب و معتاد خیابانی در 6 ماهه نخست سال جاری در قم جمع‌آوری شد، گفت: تکدی‌گری در قم رشد نزدیک به 35 درصدی داشته است که با اقدامات و تدابیر شهرداری قم در یکسال اخیر این مشکل در شهر به حداقل رسیده است.
 
سامع افزود: با مدیریت شهری، کمتر در سطح شهر، معابر، خیابان‌ها و بوستان‌ها حضور متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادین مشاهده می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که یکی از علت‌های حضور متکدی‌ها مهاجرت است، گفت: در طول سال‌های اخیر با افزایش مهاجرت به شهر قم شاهد افزایش چشمگیر تکدی‌گری در این شهر بوده‌ایم به‌نوعی که این امر مشکلات فراوانی را برای شهروندان ایجاد کرده است.
 
معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم گفت: قم در مقایسه با دیگر کلان‌شهری‌های کشور از وضعیت بسیار بهتری در مورد متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و کودکان خیابانی برخوردار است.
 
سامع افزود: باید فرهنگ‌سازی شود تا شهروندان به متکدیان کمک‌های نقدی نکنند و کمک‌های خویش از طریق نهادهای معتبر ارائه کنند در همین راستا شهرداری قم برنامه‌های جدی را برای مقابله با تکدی گری و کارتن‌خوابی اجرایی می‌کند تا از ناهنجاری‌های اجتماعی جلوگیری شود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت مشاهده کارتن‌خواب‌ها و متکدی‌ها با سامانه 137 تماس حاصل کنند تا گشت‌های شهرداری اقدام به جمع‌آوری و ساماندهی این افراد کنند.

کد خبر : ۴۳۸۶۶۲