خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری خراسان رضوی:

سیاست‌ها در حوزه اعتیاد مبتنی بر رویکرد پیشگیرانه، یاورانه و حمایتی است

asdasd
کد خبر : ۴۳۸۹۲۰

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی گفت: سیاست‌ها در حوزه اعتیاد مبتنی بر رویکرد پیشگیرانه، یاورانه و حمایتی است.

به گزارش ایلنا، سید کمال الدین حسینی در این همایش که در دانشگاه فرهنگیان مشهد برگزار شد با بیان اینکه آگاه سازی و بیان واقعیات به ایجاد بصیرت می انجامد و به افراد قدرت تصمیم گیری صحیح را می دهد، افزود: در دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، سه رویکرد را برای مواجه با سه گروه از مخاطبین با هدف کاهش آسیب اعتیاد در جامعه، طراحی و برنامه ریزی کرده ایم.

وی گفت: نخستین گروه افرادی از جامعه هستند که دچار گرفتاری‌های مواد مخدر نشده اند مانند اکثریت جامعه، دومین گروه افرادی که اعتیاد دارند اما در چرخه زندگی اجتماعی هستند و اعتیاد هنوز بصورت نمود و بروز ظاهری و ایجاد اختلال در زندگی آنها مشاهده نشده است و گروه سوم معتادان متجاهر و کارتن خواب هستند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری‌خراسان‌رضوی رویکردهای تعریف شده را چنین عنوان کرد: آنچه در خصوص افراد سالم جامعه مخصوصا جوانان و نوجوانان جامعه کارساز است، بحث پیشگیری است و پیشگیری تنها در چند پیام ساده تبلیغاتی خلاصه نمی شود بلکه اقناع سازی و بیان واقعیات غالبا دردناک آسیبی همچون اعتیاد در افراد تاثیر بسزایی دارد.

حسینی خاطرنشان کرد: برای گروه دوم، رویکرد همراهی و همکاری در مراجعه داوطلبانه افراد به کلینیک‌ها و مراکز ترک اعتیاد و کمک گرفتن از روانشناسان، مددکاران اجتماعی و متخصصان امر سلامت، برای بازگشتن به مسیر صحیح می تواند موثر باشد؛ همچنین در این بخش استفاده از ظرفیت رسانه ها و برنامه های مهندسی شده با همکاری خانواده این افراد، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی سومین گروه را نیازمند کمک‌های جدی دانست و افزود: این امر، تعامل بالای بین دستگاه های مسئول و آماده سازی محیط ایمن و سالم را می‌طلبد.

مدیرکل دفتر امورا جتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در ادامه نقش همراهی و یاری بهبود یافتگان در روند ترک معتادان متجاهر را پر رنگ و تاثیرگذار دانست.

حسینی در ادامه با طرح این موضوع که یکی از مشکلات رفع آسیب های اجتماعی، ساده سازی پدیده ها است؛گفت: زمانی که پدیده‌ای مطرح می‌شود؛ افراد با ساده‌سازی آن موضوع پاسخ‌های کلیشه‌ای می‌دهند.

وی به ذکر این مثال که با بیان آسیب اجتماعی اعتیاد، غالبا اقتصاد و مشکلات اقتصادی را زیربنای و علت آن می دانند. در حالی که اقتصاد تنها علت نیست بلکه یکی از عوامل در کنار عوامل مهم دیگر است و عوامل دیگر هم به اندازه مسایل اقتصادی تاثیر گذار است.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی در پایان علل شکل‌گیری پدیده‌های اجتماعی را چنین عنوان کرد: رسوبات فرهنگی موجب گفتمان های حاکم بر محیط اجتماعی می‌شود و در مقابل شرایط و مقتضیات به شکل گیری پدیده های اجتماعی در جامعه کمک می کند.

لازم به ذکر است؛ در ادامه این مراسم چند تن از معتادان بهبود یافته به بیان تجربیات و شرح حال خود برای حاضران پرداخته و در خاتمه به سئوالات دانشجویان در این خصوص پاسخ دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز