خبرگزاری کار ایران

ابتکار در کاشان مطرح کرد:

استفاده یکسان از طبیعت سالم از محورهای حقوق شهروندی است/ نگرانی‌های جدی دولت درباره مشکلات زیست‌محیطی

رئیس سازمان محیط زیست گفت: یکی از محورهای اصلی منشور حقوق‌شهروندی که اخیرا تصویب شد استفاده همگان از محیطی سالم، بدون آلودگی و جسم و روان سالم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، معصومه ابتکار شامگاه امروز در ششمین جلسه شورای اداری کاشان که در دانشگاه کاشان برگزار شد، با تشکر و قدردانی از کسانی که برای بهبود زندگی مردم در سطح کشور  زحمت می‌کشند، به اقدامات دولت تدبیر و امید برای جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی کنار دیگر فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد در بخش‌های اقتصاد مقاومتی، اشتغال، کاهش تورم و بهبود مناسبات با جهان، حل و فصل مشکلات زیست‌محیطی را از مهمترین  اقداماتش در چند سال گذشته عنوان کرد.

وی به نگرانی‌های جدی دولت درباره مشکلات زیست‌محیطی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: به دلیل نگرانی‌های دولت در این بخش اقدامات  بسیار اساسی را  با  برنامه‌ریزی و حفظ محیط زیست در سراسر کشور به‌خصوص کلانشهرها در دست اجرا داریم.

رییس سازمان محیط زیست با بیان اینکه  دولت همگام با سلامت کارهای بسیار خوبی را در سطح ملی به‌منظور کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی انجام داده، گفت: با اقداماتی که دولت طی 3 سال گذشته در سطح کشور  انجام داده توانسته‌ایم شرایط بهبود هوای سالم را برای 35 میلیون شهروند ایرانی فراهم کنیم .

خلاء قانونی در زمینه معادن

ابتکار به نقص قانون در ایجاد معادن در بعضی نقاط کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه تردد وسایل‌نقلیه و معادن آلودگی‌های زیست‌محیطی را برای شهروندان همراه دارد و به‌خصوص در ایجاد معادن با خلاء ‌قانونی روبرو هستیم، باید این قانون با نگاه دقیق‌تر و کارشناسی‌ شده‌تر در مجلس بازنگری و اصلاح شود.

معاون رییس‌جمهور با تاکید بر ارزیابی و مطالعات زیست‌محیطی در تمام فعالیت‌های  اقتصادی گفت: بارها به مسئولان توصیه کرده‌ایم برای ایجاد فعالیت اقتصادی ارزیابی و مطالعات زیست‌محیطی را در تک‌تک  شهرستان‌ها به‌خصوص جاهایی مانند کاشان که منطقه‌ای کویری و با بحران جدی آب مواجه‌اند داشته باشند.

وی به اثرات مثبت پسماند به عنوان یک فعالیت چرخشی در طبیعت اشاره کرد و افزود: قطعا ایجاد واحدهای تولیدی که توجیه‌اقتصادی ندارند و دخل و تصرف در طبیعت دارند که ضررش بیش از منافع آن خواهد بود پرهیز کنند.

وی با تاکید بر استفاده صحیح از منابع آبی، گفت: اگر می‌خواهیم ارزش‌های طبیعی و آب‌شرب سالم بماند باید ضمن برخورد با چاه‌های غیرمجاز، اصلاح الگوی کشت را رعایت کنیم.

معاون رییس‌جمهور با ابراز رضایت از اقدامات سازمان‌های مردم‌نهاد در شهرستان کاشان ابراز داشت: خیلی خوشحالم که سازمان‌های مردم‌نهاد در کاشان در حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی طبیعت کنار تصفیه‌خانه فاضلاب‌شهری با درختکاری کار بسیار جالب و خوبی را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به استقبال دولت از اشکالاتی که سازمان‌های مردم‌نهاد در مسائل زیست‌محیطی می‌گیرند، تصریح کرد: دولت علاوه بر  دادن تسهیلات و سیاست‌گذاری در رفع مشکلات زیست‌محیطی از حضور و همکاری مردم  نیز استقبال می‌کند.

 شایان ذکر است، ابتکار در سفر به شهرستان کاشان، ضمن بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب‌شهری کاشان  و آشنایی با فعالیت‌های جمعیت کویر سبز این شهر پس از بازدید از چندین معدن با فعالان  زیست‌محیطی دیدار کرد.

کد خبر : ۴۳۹۸۸۰