خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

انتقال‌آب دریای‌خزر محیط‌زیست‌شمال را نابود می‌کند/ بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه مرده است

asdasd
کد خبر : ۴۴۴۰۰۰

رئیس دانشگاه فرهنگیان گیلان و کارشناس محیط زیست با بیان اینکه تبعات طرح انتقال آب خزر به کویر صدمات جبران ناپذیری را به منطقه شمال ایران وارد می‌کند، گفت: این طرح خطرناک و کارشناسی نشده است.

خدیجه گلین مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در رشت، اظهار کرد : طرح انتقال آب دریا خزر به کویر در زمان پتر کبیر سر زبان‌ها افتاد و بعد از اینکه از دنیا رفت، کنار گذاشته شد.

خزر در حال نابودی است

وی افزود: این موضوع یعنی طرحی که آن زمان روسیه در نظر داشت این بود که آب دریای خزر را به خلیج فارس متصل کند و یک کنال کشتیرانی را از شمال به جنوب راه بیاندازد تا روسیه به آب‌های گرم جهان دسترسی پیدا کند اما این طرح محقق نشد تا اینکه در سال ۱۳۸۸ این طرح دوباره مورد بررسی قرار گرفت با این عنوان که استان سمنان را آبرسانی کنیم و با سفر محمود احمدی‌نژاد به سمنان این طرح مصوب شد.

این پژوهشگر جغرافیدان افزود: این طرح در سال ۸۹ تصویب و در سال ۹۱ ابلاغ اجرایی آن شروع شد  و به وزارت نیرو  دستور داده شد که این کار را انجام دهند اما باز هم مسکوت ماند  با این حال امسال با خبر شدیم و پیشنهاد کمپین مخالفت انتقال آب خزر را مطرح کرده و  بارها گفته‌ایم که این طرح خطرناک و کارشناسی نشده است و  کمپین را ادامه دادیم چون احساس‌کردیم خزر درحال نابودی است.

 مرداب انزلی و خلیج گرگان در مرز تهدید

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه دریای خزر بزرگترین دریاچه جهان است ولی خصوصیت دریای آزاد را ندارد، تصریح کرد: علت مخالفت ما علت علمی دارد. همانطور که می‌دانید خزر شیب و عمق آن به سمت ایران بیشتر است و تمام تغذیه دریا از ریزش های جوی صورت می گیرد.

گلین مقدم ادامه داد: رودخانه ولگا از طرف روسیه به دریای خزر وصل است اما برای ما فرصت نیست بلکه تهدید است چون هر زمانی بخواهند می‌توانند رودخانه ولگا را ببندند و یا آن را باز کنند برای اینکه هیچ کنترلی بر  آن نداریم.

وی کاهش آب دریای خزر را یکی از تبعات این کار دانست و افزود: در حال حاضر با کاهش حجم آب دریای خزر مواجه هستیم و این دریا مانند مرداب انزلی و خلیج گرگان و یا آشوراده در مرز تهدید قرار گرفته اند.

انتقال آب دریای خزر درختان و شالیزارها را از بین می برد

رئیس دانشگاه فرهنگیان گیلان با تصریح بر اینکه در مسیر انتقال آب تعداد زیادی درختان، مقداری زیادی شالیزار تخریب و میلیون‌ها تن خاک از بین می رود، اظهار کرد: متأسفانه این انتقال با ۱۶۰ کیلومتر لوله از ساحل خزر با عبور از شالیزارهای استان مازندران در مسیر خط لوله نکار و منطقه دو آب وارد منطقه خطیر کوه سمنان می‌شود و در نهایت با عبور از تونل چشمه روزبه در حوالی شهر میرزاد به دو شاخه تبدیل شده که یکی به سمت دامغان و دیگری به سمت سمنان و گرمسار می رود.

انتقال‌آب دریای‌خزر محیط‌زیست‌شمال را نابود می‌کند/ بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه مرده است

انتقال آب از دریای عمان جایگزین شود

 گلین مقدم اظهار کرد: پیشنهاد اول ما استفاده از قنات و ساخت آب انبار است. انتقال آب یک موضوع مقطعی است؛ یعنی در طولانی مدت اثر ضد توسعه‌ای دارد .

وی با بیان اینکه اجرای‌این طرح از خلیج‌فارس هم امکان‌پذیر نیست،گفت: انتقال آب از دریای‌خزر باعث نابودی مرجان‌ها می‌شود.

این پژوهشگر زیست بوم، طرح انتقال آب از دریای عمان را جایگزین مناسبی برای طرح مذکور دانست و یادآور شد: به دلیل اینکه، دریای عمان به اقیانوس هند متصل و اقیانوس هند به آرام و آرام به اطلس متصل و در واقع یک گره آبی در دنیا وجود دارد و از طرفی دریای عمان مدعی دیگری ندارد، این طرح مناسب تر است.

مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر افزود: می‌توانیم در کنار دریای عمان تجهزات آب شیرین‌کن قرار داده و  نمک بازگشتی را به اقیانوس برگردانیم که به دلیل گستردگی پهنه آبی نمک بازگشتی تاثیری در آب نمی گذارد و می‌توان آب را به کمک کانال‌هایی به استان های سیستان بلوچستان، اصفهان،کرمان و سمنان انتقال داد.

بیش از 90 درصد دریاچه ارومیه مرده است

وی با بیان اینکه بحران آب در ایران بسیار جدی است، تصریح کرد: امروز دریاچه ارومیه آینه عبرت جهانیان است و در کلاس های پایه استرالیا این موضوع را بعنوان یک درس عبرت تدریس می‌کنند.

مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر افزود: تا این لحظه بیش از ۹۰ درصد دریاچه ارومیه مرده است و این اتفاق به این دلیل روی داده که اول ایجاد سد بر شاخه های بالایی تامین کننده آب دریاچه و بعد هم انحراف آب ورودی به دریاچه ارومیه است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گیلان افزود: سر آخر همه آب‌های دریاچه تبخیر و تبدیل به نمک شد؛ یعنی همان کاری که با درچه آرال کردند. ابتدا به بهانه کشاورزی به دو قسمت و بعد چهار قسمت که سرانجام به خشک شدن آن منتهی شد.

سد هیرمند را ساختیم تا هامون خشک شود

گلین‌مقدم با اشاره به اینکه سد هیرمند را خودمان برای کشور افغانستان‌ساختیم، افزود: با بستن آب‌های سد هیرمند، هامون را خشک کردیم و دردناک است هامونی که در آن سوسمارهای محلی و انواع آبزیان جای گرفته بودند امروز به خشکی کشیده شده است.

وی به طرح انتقال آب زاینده رود به یزد اشاره کرد و گفت: این طرح هم با شکست مواجه شده و در حال حاظر زاینده رود خشک شده و مردم آنجا نمادین ماهیگیری می‌کنند.

خدیجه گلین مقدم با اشاره به اینکه می خواهند با یک هزینه گزاف این طرح را که زیر نظر وزارت نیرو و پیمانکار آن خاتم الانبیاست به اجرا دربیاورند و آب را به سمنان، شاهرود، دامغان و جاهای دیگر که در حال بررسی است با برجای گذاشتن یک خسارت بزرگ منتقل کنند.

دریاچه قم در معرض خطر جدی نابودی است

 مدیر کمپین مخالفین انتقال آب خزر به کویر اظهار کرد: همچنین باید متأسف بود که بدلیل عدم کار کارشناسی تا این لحظه دریاچه ارومیه، جاموزیان، تشک، پریشان و دریاچه بختگان خشک شده و همچنین دریاچه قم هم در معرض خطر جدی نابودی است.

این فعال زیست محیطی گفت: ما کشوری داریم که بیشترین کویر را در خود دارد. آیا این حق را داریم که شمال ایران را که بعنوان نگین این کشور می‌درخشد نابود کنیم؟ در حالی که خزر برای کل ایران است و ما حق نداریم این نگین را  از دست بدهیم؛ یعنی کویری به کویرهای ایران اضافه کنیم.

گلین در پایان با بیان اینکه دریای خزر از لحاظ ژنتیکی منحصر به فرد است و اگر به خطر بیافتد  اشتغال در شمال به خطر می‌افتد، اظهار کرد: با انتقال آب این دریاچه همچنین از لحاظ اقتصادی منبع بسیار بزرگی را  از دست می دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز