خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان خبر داد:

اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه راه‌آهن قزوین- رشت/ رشد ۱۶ درصدی بودجه گیلان نسبت به سال گذشته

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه راه آهن قزوین- رشت خبر داد.

به گزارش ایلنا  از رشت، کیوان محمدی در نشست خبری اظهار کرد: اعتقاد و نیاز ما به رسانه صرفا به هفته یا روز خاصی محدود نمی‌شود و در پیشبرد امور نیاز به ابزارهای رسانه‌ای را از لوازم اولیه می‌دانیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: همان‌طور که مطلع‌اید لایحه بودجه سال ۹۶ در مجلس در حال بررسی است، با اینکه هنوز هیچ مصوبه‌ای در این خصوص صورت نگرفته با این حال عده‌ای پیشاپیش دغدغه‌های خود را عنوان کرده‌اند که برای گروهی از اصحاب رسانه و دستاندرکاران دیگر موجب بروز سوالاتی شده است.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه استان این دغدغه‌ها را به فال نیک گرفته و به دور از انگیزه‌شناسی افراد، چنین روحیه‌ای را پاس می‌دارد و قطعا در تقویت آن نقش مثبت ایفا خواهد کرد زیرا حساسیت مردم بر توسعه استان در نهایت پیشرفت را به دنبال خواهد داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان گفت: ما هم معتقدیم رسانه‌ها باید پرسشگر و مطالبه‌گر باشند ولی باید بدانند کدام پرسش را از چه منبعی بپرسند؟ زیرا پاسخ افراد غیر مسئول و غیر کارشناس یا آنان که از اطلاعات کافی و وافی برخوردار نیستند، ارزش خبری و تحلیلی ندارد و جز ایجاد نگرانی و دلسردی در جامعه پیامد دیگری نخواهد داشت. از سوی دیگر پرسش‌گران محترم باید پاسخ مقامات مسئول و مربوط را به پرسش‌های خود به درستی و با رعایت اصل امانت‌داری منتقل کنند، در غیر این‌صورت در رسالت اطلاع‌رسانی خود متهم به سهل‌انگاری و جهت‌گیری خواهند شد و رسانه جایی نیست که افراد نا اهل در آن دوام بیاورند.

محمدی به دغدغه بعضی از دست‌اندرکاران اجرایی اشاره کرد و بیان داشت: اگر دغدغه افراد صرفا مقابل تریبون‌ها، صفحه رسانه‌ها یا جلسات خصوصی غیرکارشناسی و بازتاب آن در مجامع عمومی گل کند، فاقد ارزش علمی و به دور از معیارهای صدق و خیرخواهی ارزیابی خواهد شد. خصوصا اگر به هنگام تشکیل جلسات توجیهی و تصمیم‌گیری در عالی‌ترین سطوح برنامه ریزی و بودجه‌بندی برای استان، با غیبت و فقدان آنان همراه باشد.

وی با بیان اینکه مردم گیلان مطمئن باشند با حضور استانداری باتجربه، نمایندگانی عموما شجاع، فعال و پرتلاش و مدیرانی کوشا و در راس همه  نوبخت، احتمال کوچک‌ترین کم‌توجهی به منافع استان گیلان وجود ندارد، افزود: قطعا گیلانیان عزیز هم با مناعت طبع بالایی که دارند انتظار حذف حق و حقوق استان های دیگر و جذب آن به استان خود را ندارند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه به بودجه کل کشور در سال ۹۶ اشاره کرد و بیان داشت: بودجه کل کشور بالغ بر یک میلیون و هشتاد و پنج هزار میلیارد تومان( ۱،۰۸۵،۰۰۰ میلیارد تومان) است که بدون درآمدهای اختصاصی، صرفاً ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از آن در اختیار دولت برای اداره کشور قرار گرفته، از مبلغ فوق ۷۹ درصد به‌صورت هزینه‌ای (۲۳۶،۰۰۰ میلیارد تومان) و ۲۱ درصد(۶۳،۰۰۰ میلیارد تومان) به عنوان تملک دارایی یا عمرانی هزینه خواهد شد .

محمدی در ادامه گفت: این نسبت ۲۰ به ۸۰ نشانه ساختار نامناسبی است که باید به مرور در تغییر آن همت کنیم، تا بودجه بیشتر صرف توسعه، پیشرفت و رفاه کشور شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان گفت: از بودجه عمومی دولت حدود ۱۶،۸۰۰ میلیارد تومان(۸،۸۰۰ میلیارد هزینه‌ای و ۸۰۰۰ میلیارد عمرانی) یعنی حدود ۵٫۶ درصد در اختیار استان‌هاست و بقیه در سطح ملی و وزارتخانه‌ها تصمیم‌گیری و توزیع می‌شود. در واقع تمام مباحثی که درباره بودجه در استان‌ها صورت می‌گیرد روی همین ۵ تا ۶ درصد در سال‌های مختلف است .

محمدی در ادامه این بحث جدولی از بودجه استانی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۶ را برای  حاضران تشریح کرد.

jadval

در ادامه جلسه رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران، به مصوبه  ۳۰ میلیارد تومانی در سفر رئیس محترم  جمهور برای حل مشکل صیادان  اشاره کرد و گفت: در سایه تلاش مدیریتی در دهه اول بهمن ماه مطالبات صیادان پرداخت خواهد شد.

وی از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه راه‌آهن قزوین- رشت سخن گفت و ادامه داد: اگر شش نقطه بحرانی راه آهن گیلان حل شود، با توجه به تاکیدات ریاست محترم جمهور در آینده‌ای نزدیک شاهد بهره‌‌برداری از این مسیر خواهیم بود.

وی افزود: راه‌آهن گیلان فقط برای مردم گیلان نیست بلکه یک پروژه ملی و بین‌المللی است. روسای‌جمهور کشورهای مختلف خواستار ساخت این راه‌آهن هستند بنابراین مردم گیلان مطمئن باشند این راه‌آهن  افتتاح خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان گیلان گفت: راه‌آهن گیلان جزو معدود پروژه‌های کشور است که به‌هیچ‌وجه مشکل مالی ندارد  و تخصیص صدرصد دارد.

محمّدی از پیشنهاد بودجه استان با رقم ۶۲۴ میلیارد تومان برای سال ۹۶ خبر داد و اضافه کرد: این رقم در سال‌جاری ۵۴۲ میلیارد تومان بود. بودجه هزینه‌ای استان نسبت به سال گذشته ۱۶٫۲ درصد و بودجه عمرانی استان حدود ۱۴ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان در پایان گفت: با پیگیری‌های استاندار محترم، سازمان برنامه و بودجه و حضور نمایندگان محترم مجلس در کمسیون تلفیق حق و حقوقی از گیلان تضییع نخواهد شد.

 

کد خبر : ۴۴۴۹۱۲