خبرگزاری کار ایران

در همایش فصلی دادگستری‌های گیلان مطرح شد:

تاکید رئیس کل دادگستری گیلان به دور بودن دستگاه قضا از مسائل سیاسی و جناحی

asdasd
کد خبر : ۴۴۵۰۲۹

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه قضات نباید خود را درگیر مسائل بی‌خاصیت، سیاسی و جناحی کنند گفت:این امر را بر نمی‌تابیم.

به گزارش ایلنا از رشت، احمد سیاوش‌پور در سومین همایش فصلی روسا دادگستری‌ها و دادستانهای، هدف از برگزاری همایش فصلی را ارزیابی از عملکرد یک فصل دادگستری‌ها ی سراسر استان در اجرای اولویت‌های سیاستهای کلان قوه قضاییه در استان و برنامه‌های ابلاغی ریاست محترم قوه قضائیه دانست. 

وی با بیان اینکه تلاش کردیم دادگستری گیلان از هر گونه مسایل حاشیه‌ای مبرا باشد اظهار کرد: قضات نباید خود را درگیر مسایل بی‌خاصیت، سیاسی و جناحی کنند و این امر را بر نمی‌تابیم. 

رئیس شورای قضایی استان در ادامه این همایش تاکید کرد: رسیدگی پرونده‌های قضایی در فضایی سالم و بی‌طرفانه از عوامل توسعه عدالت و امنیت در جامعه است. 

وی جرائمی مانند خشونت، برخورد و نزاع و ضرب و جرح را دارای فراوانی بالایی در استان اعلام نمود و گفت: باید این سوال مطرح شودکه چرا در استانی با پیشینه کهن در دینداری و اخلاق مداری و وجود اقلیم مناسب سرسبز و ساحلی و خوش آب و هوا، آمار ضرب و جرح و نزاع از فراوانی بالایی برخوردار است؟ 

این مقام ارشد قضایی بروز چنین مسائلی را درشان استان فرهنگی و مردم نجیب گیلان ندانست و خاطر نشان کرد: بسیاری از این ناهنجاری‌ها به دلیل پایین آمدن آستانه تحمل افراد می‌باشد. 

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به اینکه سالانه ۵۰۰ هزار پرونده قضایی وارد دادگستری گیلان می‌شود، تصریح کرد: در مدت ۹ ماه گذشته ۳۳۲ هزار پرونده وارد دادگستری گیلان شده که همین تعداد پرونده با اختلاف ۳۰ پرونده مختومه شده است. 

احمد سیاوش‌پور مواد مخدر را یکی از معضلات اساسی استان ذکر کرد و افزود: هر ماه تعداد کثیری از پرونده‌های واره به دستگاه قضایی مربوط به جرائم مواد مخدر می‌باشد. 

سیاوش‌پور با اشاره به وجود ۱۶ دادگستری در استان گفت: تعداد ۱۰ دادگاه در بخش‌های مختلف گیلان وجود دارد. 

رئیس شورای قضایی استان در ادامه با اشاره به شانیت قضایی و نظارتی دستگاه قضایی تصریح کرد: قضات با توجه به حساسیت و دقت نظر خود، سهم مهمی در دوام و قوام نظام جمهوری اسلامی ایران دارند. 

وی مبنای پیشگیری ازجرم درقوه قضائیه را مبنایی جامع دانست و اظهار داشت: مقوله پیشگیری از جرم امروزه دارای اهمیت بالایی بوده و دستگاه قضایی در تلاش است بتواند با همکاری و مساعدت سایر نهادهای ذیربط به موفقیت‌های بیشتری دست یابد. 

این مقام ارشد قضایی همچنین افزود: پیشگیری از وقوع جرم موجب کاهش جرائم و دعاوی و اختلافات و کاهش ورودی پرونده‌ها خواهد شد و این مستلزم همکاری تمامی نهادهای فرهنگی و اجرایی استان می‌باشد. 

احمد سیاوش‌پور از مسئولان قضایی استان خواست تا آمار اعلامی، با دقت استخراج شود و ابراز امیدواری کرد: با افزایش قضات، شاهد بهبود کیفی احکام صادره در دادگستری‌ها باشیم. 

وی با بیان اینکه زمان در گذر است و آنچه باقی می‌ماند آثاری است که از کار‌ها و عملکرد ما به جا مانده است گفت: کلیه کارکنان دستگاه قضایی استان باید با تلاش و همکاری مضاعف مسیر توسعه قضایی را هموار نمایند تا در آینده شاهد تکریم هرچه بهتر ارباب رجوع، کاهش اطاله دادرسی و.. را بیش از قبل شاهد باشیم. 

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به برگزاری انتخابات سال آینده خاطر نشان کرد: لازم است ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی در حوزه‌های قضایی استان تشکیل و اقدامات لازم را تهیه و تدوین نمایند. 

رئیس شورای قضایی استان با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی مبرا از هرگونه مسائل حاشیه‌ای می‌باشد اظهار داشت:شان قوه قضایی بالا‌تر از ورود به مسائل سیاسی و جناحی می‌باشد. 

وی وظیفه قضات را رسیدگی به تخلفات قضایی دانست و ابراز داشت: زمانی که اصول نظام و امنیت ملی کشور خدشه دار شود قضات وظیفه دارند تا برای رفع آن از هیچ کوششی فروگزار ننمایند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز