خبرگزاری کار ایران

استاندار گلستان مطرح کرد:

تلاش دولت زمینه ساز امید، اعتماد و مشارکت در بخش خصوصی شد

استاندار گلستان در همایش تجلیل از صادر کنندگان برگزیده این استان گفت: با تلاش دولت امید، اعتماد و مشارکت در بخش خصوصی ایجاد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، حسن صادقلو گفت: امروز موفقیت‌های اقتصادی دولت برجسته است اما بدخواهانی هستند که قصد از بین بردن امید، اعتماد و مشارکت را در مردم دارند و توانمندی‌های اقتصادی دولت را برنمی‌تابند.

وی افزود: دولت برای توسعه کشور بویژه توسعه صادرات، نقشه راه دارد و اقدامات خوبی صورت گرفته که تغییر نگاه و رفتار کشورهای جهان نسبت به ایران و توسعه روابط با کشورها از جمله این اقدامات است.

صادقلو توجه به تولید داخلی با پرداخت تسهیلات و رفع موانع تولید را از دیگر اقدامات دولت درجهت توسعه اقتصادی برشمرد و خاطر نشان کرد: این اقدامات فرصت مناسبی برای بخش خصوصی است که باید از آن به نحو احسن استفاده کند.

استاندار گلستان یادآور شد: برای توسعه اقتصادی و صادرات باید واحدهای تولیدی از صادرات فردی پرهیز کنند و بیشتر درقالب کار تشکیلاتی و تشکیل کنسرسیوم صادراتی به امر صادرات بپردازند.

وی گفت: دولت در ماه‌های گذشته 6120 میلیارد ریال تسهیلات برای رفع موانع تولید به صورت مستقیم و درقالب سامانه بهین یاب به 532 واحد تولیدی این استان پرداخت کرده است.

صادقلو همچنین از راه‌اندازی پنجره واحد برای رفع موانع در خصوص استعلامات، قوانین و سخت گیری‌های کمرشکن و زمان بر در زمینه سرمایه‌گذاری در استان خبر داد و گفت: این پنجره واحد از شنبه هفته آینده آغاز به کار می‌کند.

همچنین در این همایش رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور اظهارکرد: اتاق بازرگانی در نظر دارد با نگاه توسعه منطقه‌ای در استان‌های مرزی از جمله گلستان، خراسان شمالی و رضوی، مازندران و گیلان دپارتمان ویژه‌ای برای ایجاد پیوند با کشورهای همسایه شمالی ایجاد کند.

غلامحسین شافعی گفت: استان گلستان به دلیل همسایگی با دو کشور ترکمنستان و قزاقستان و نیز پیوند فرهنگی با آنان می‌تواند از ظرفیت این دپارتمان برای بهبود شرایط اقتصادی و توسعه خود استفاده کند.

وی افزود: دولت هم اعلام آمادگی کرده است تا جاده ابریشم را با مشارکت کشورهای منطقه احیا کند و این نیز فرصت خوبی برای استان گلستان به شمار می رود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور همچنین از مثبت شدن تراز تجاری کشور خبر داد و گفت: برای نخستین بار درتاریخ ایران، میزان صادرات از واردات پیشی گرفته است و از ابتدای امسال 40 میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های تولیدی و موقعیت جغرافیایی ایران گفت: این حجم صادرات درمقایسه با کشورهای هم سطح ایران مثل مالزی که سالانه 200 میلیارد دلار صادرات دارد، اندک است.

شافعی با تاکید بر بهبود شرایط اقتصادی ایران درسایه تلاش‌های دولت و دیپلماسی خارجی آن اضافه کرد: در سایه این تلاش‌ها دیوار تحریم‌ها شکسته شد اما زخم‌های حاصل از تحریم بسیار عمیق است و بهبود این زخم‌ها در کوتاه مدت امکان پذیر نیست.

وی تصریح کرد: برای توسعه اقتصادی و صادرات باید برنامه‌ریزی بلندمدت شود که دولت درسایه دیپلماسی فعال خود و پیوند بین دیپلماسی سیاسی و اقتصادی در حال انجام این اقدام است.
 
وی در پایان از دولت و وزارت کشور خواست نسبت به افزایش اختیارات استانداران و مدیران استان‌ها برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای اقدام کند.
 
لازم به ذکر است در همایش تجلیل از صادرکنندگان برگزیده استان، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: دولت تعامل خوبی با بخش خصوصی برای رفع موانع تولید و صادرات دارد.
 
حسینقلی قوانلو یادآور شد: دولت درعمل نشان داده که برای رونق بخشیدن به تولید و ایجاد اشتغال به بخش خصوصی اعتماد دارد.
 
وی با بیان اینکه 80 تا 90 درصد اعضای هیات همراه رئیس جمهوری در سفرهای استانی را بخش خصوصی تشکیل می دهد، این اقدام را به عنوان یکی از مصادیق اعتماد دولت به بخش خصوصی ذکر کرد.
 
قوانلو اضافه کرد: دولت برای رفع موانع پیش روی تولید نیز اقدامات خوبی انجام داده و تولید در استان و کشور بطور میانگین 9 درصد رشد داشته است.
 
وی به صادرات 300 میلیون دلاری کالاهای غیرنفتی گلستان درسال گذشته اشاره کرد و گفت: به دلیل کاهش قیمت نفت و تاثیر آن بر سه کشور هدف صادراتی گلستان یعنی ترکمنستان، افغانستان و عراق، در نیمه نخست امسال کاهش صادرات داشتیم ولی در چند ماه اخیر شاهد رشد صادرات به این کشورها هستیم.

گفتنی است در این همایش که باحضور رئیس و معاون امور استان‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اعضای هیات مدیره اتاق بازرگانی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیران کل گلستان، فرمانداران و جمعی از تجار و بازرگانان این استان در گنبدکاووس برگزار شد، از 15 صادر کننده برگزیده این استان با اهدای جوایز، هدایا و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

کد خبر : ۴۴۵۱۳۲