خبرگزاری کار ایران

فرماندار رضوانشهر مطرح کرد:

نباید نسبت به خطرات آنفلوآنزای پرندگان در منطقه غافل شویم

asdasd
کد خبر : ۴۴۶۴۴۴

فرماندار رضوانشهر در جلسه ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: با وجود اینکه مورد مشکوکی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده نشده، ولی نباید از خطرات این بیماری در منطقه غافل شویم.

به گزارش‌ایلنا از رضوانشهر، جلسه ستاد پیشگیری از آنفلوآنزای‌فوق حاد پرندگان با حضور عسکرحسنی پور فرماندار رضوانشهر، چراغی معاون فرماندار، عاقبتی مدیرکل دامپزشکی استان گیلان،  محمودیان دادستان عمومی و نقلاب ، بخشداران و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و نهادهای انقلابی شهرستان در محل فرمانداری برگزار شد.

فرماندار رضوانشهر در جلسه ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان گفت: با وجود اینکه مورد مشکوکی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در این شهرستان مشاهده نشده، ولی نباید از خطرات این بیماری در منطقه غافل شویم.

عسگر حسنی پور افزود: با توجه به اهمیت موضوع، اطلاع رسانی در این زمینه نیز باید به گونه ای باشد تا ضمن انتقال آموزش های پیشگیرانه لازم برای مردم، موجبات تشویش اذهان عمومی نیز نشود.

حسنی پور با اشاره به تأمین خسارت های ناشی از معدوم سازی گفت: پس از انجام نمونه برداری و شناسایی کانون های آلوده، چنانچه موارد مشکوک مشاهده شد، تیم مورد نظر وارد عمل می شود و اقدام به معدوم سازی پرندگان خانگی می کند و سپس خسارت مربوطه نیز به خانوارها پرداخت خواهد شد.

فرماندار رضوانشهر افزود: تجربیات کسب شده از شیوع این بیماری در سایر نقاط دنیا و کشور طی سال های گذشته نشان می دهد که کوچک ترین غفلت از انجام موارد پیشگیرانه، موجب شیوع آن شده و خسارت های مالی سنگینی متحمل شده است.

وی افزود: با اقدامات پیشگیرانه در مرغداری ها، دامداری ها و اماکن نگهداری طیور بومی، باید مردم را از عوارض و خطرات این بیماری با استفاده از وسایل اطلاع رسانی رسمی آگاه کرد.

وی با بیان این مطلب که هنوز مورد مشکوکی از این بیماری در سطح این شهرستان مشاهده نشده، گفت: ولی مسئولان و مردم منطقه نباید به سادگی از کنار این موضوع گذر کرده و از آن غفلت کنند.

همچنین مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در این نشست با اشاره به خطرات این بیماری گفت: بسیاری از اخبار منعکس شده در این خصوص بصورت غیر واقعی انتشار می یابد که باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشیم.

سهراب عاقبتی افزود: اخیراً خبری در فضاهای مجازی تحت عنوان شیوع جزام مرغی در استان گیلان انتشار یافته که این امر، کاملاً غلط و غیر واقعی است و چنین بیماری اصلاً وجود ندارد.

عاقبتی با اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ادامه داد: هم اکنون 50 کشور در سطح دنیا و 11 استان در داخل کشور ما ، درگیر این موضوع هستند که با رعایت دستورالعمل های مربوطه می توان آن را کنترل و خسارت های ناشی از این بیماری را به حداقل کاهش داد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان در خصوص شناسایی کانون های آلوده و انهدام سازی نیز گفت: مراحل معدوم سازی با استفاده از کپسول های CO2 و با رعایت استانداردهای لازم انجام می شود.

وی افزود: در بازدیدهایی که همکاران ما از جاهای مختلف انجام می دهند، ضمن تشخیص کانون مورد نظر و طرح این احتمال که تماس این کانون با اطراف برای ساکنان منطقه خطرناک باشد، تا شعاع مورد نظر اقدامات معدوم سازی انجام می شود.

وی ورود به زیستگاه‌های پرندگان مهاجر را مهم‌ترین عامل شیوع ویروس بیماری آنفلوآنزا دانست و گفت: پرندگان مهاجر آلوده به ویروس بیماری مذکور هستند و مردم باید از هر گونه شکار این پرندگان خودداری کنند.

عاقبتی با تأکید بر اینکه تاکنون تلفات ناشی از بیماری آنفلوآنزا در طیور صنعتی گزارش نشده، خاطرنشان کرد: با رعایت ضوابط و مقررات بهداشتی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور صنعتی، خطری این صنعت را تهدید نمی‌کند.

آنفلوآنزای فوق حاد طیور، یک بیماری ویروسی پرندگان است، ویروس های آنفلوانزا دارای 3 نوع تیپ C، B ، A است و در طیور فقط نوع تیپ A آن می تواند ایجاد بیماری کند که این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات از جمله خوک، اسب و همچنین انسان را درگیر می کند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های مشترک انسان و پرندگان، بیماری واگیردار ویروسی و یکی از خطرناک ترین بیماری های تنفسی طیور است که در صورت شیوع، خسارات فراوانی به مرغداری ها و روستاییان وارد می کند.

شروع ناگهانی بیماری و تلفات، تورم و کبودی تاج و ریش طیور، بی حالی شدید، پژمردگی و دور هم جمع شدن پرندگان، ایجاد مشکل در سیستم تنفسی و ریزش ترشحات بینی و چشم، کاهش مصرف دان و خونریزی زیرجلدی ساق پا از نشانه های این بیماری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز