خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی خبرداد:

زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با چین در استان مرکزی مهیا است

استاندار مرکزی از مهیا بودن زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با کشور چین در این استان خبرداد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی استانداری مرکزی، استاندار مرکزی در نشست مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان که با حضور رئیس اتاق بازرگانی و رئیس مرکز سرمایه‌گذاری جمهوری خلق چین برگزار شد، گفت: زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری مشترک با کشور چین دراستان مرکزی مهیا است و ساخت شهرک صنعتی مشترک ایران با چین در استان پیگیری می‌شود.
 
زمانی قمی استاندار مرکزی اظهار کرد: روابط ایران و چین در طول تاریخ فراز و فرودهای بسیار داشته، اما این روابط همیشه گرم و رو به جلو بوده است.
 
وی افزود: رئیس اتاق بازرگانی کشور چین آقای وان یانگ گو، کاملا به شرایط موجود ایران و استان مرکزی آگاه است که این می‌تواند در روابط اقتصادی و تجاری و صنعتی هر دو کشور موثر باشد.
 
زمانی قمی با اشاره به روابط متفاوت و شرایط متفاوت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: جمهوری اسلامی با تعریف جدیدی از روابط با کشورها و ملت‌ها بر آرمان‌های بزرگی تاکید کرد و این آرمان‌ها و مشترکات خود با کشورهای دوست را معرفی کرد.
 
استاندار مرکزی افزود: از روزهای سختی که به مرزهای ایران حمله شد برای در هم کوبیدن انقلاب و استقلال ایران در این نقطه تا زمان وضع تحریم‌های ناعادلانه، کشور چین را به عنوان دوستی بزرگ در کنار خود داشتیم.
 
وی ادامه داد: این اتحاد و دوستی ریشه در درک مشترک از مسائل جهان و منطقه دارد و امید است روابط ما در همه حوزه‌ها مخصوصا در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری و تجارت روز به روز توسعه یابد.
 
وی افزود: ما علاقمند هستیم با حضور شرکت‌های چینی در استان سرمایه‌گذاری‌های مشترک و انتقال تکنولوژی اتفاق افتد.
 
وی ضمن پذیرش پیشنهادات مطرح شده توسط رئیس اتاق بازرگانی چین پیشنهاد داد: کمیته مشترک با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی چین و استان مرکزی و نمایندگان وزارت صنایع و اقتصاد جهت پیگیری توافقات صورت گرفته و توسعه روابط ایجاد شود.
 
استاندار مرکزی اضافه کرد: پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی چین مبنی بر تاسیس شهرک صنعتی مشترک ایران و چین در استان مرکزی از این طریق این کمیته بررسی و مورد پیگیری قرار گیرد و همه همکاری‌ها جهت استقرار این شهرک در استان مرکزی به عمل آید.
 
زمانی قمی گفت: حضور نمایندگان مردم اراک در دو کمیسیون مهم مجلس یعنی کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی می‌تواند شرایط را برای برقراری روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری تسهیل کند.
 
زمانی قمی اظهار کرد: استان مرکزی زادگاه یکی از بزرگترین رهبران جهان یعنی امام خمینی(ره) است. هرکس به آزادی و استقلال کشورها و انسان‌ها علاقمند باشد به این رهبر بزرگ عشق می‌ورزد.
 
رئیس اتاق بازرگانی جمهوری خلق چین نیز گفت: در حال حاضر تجارت مشترک ایران و چین سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار بوده و سعی بر آن است که طی چند سال آینده این رقم دو برابر شود.
 
وان یانگ گو اظهار داشت: دوستی چند هزار ساله و اعتماد مشترک میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین، موجب همکاری عمیق و ریشه ای میان این دو کشور است.
 
وی افزود: استان مرکزی در کشور ایران یکی از قطب‌های مهم صنعت و نیز از جمله مراکز تولیدات نفتی و استخراج معدنی محسوب می‌شود.
 
وان یانگ‌گو بیان کرد: در این استان نیروی انسانی متخصص در بخش‌های مختلف به فراوانی دیده می‌شود که هر کدامشان خود یک صنعت به شمار می‌رود و از نزدیک هنرشان را دیده‌ام.
 
رئیس اتاق بازرگانی جمهوری خلق چین با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی نزدیک دو کشور ایران و چین بیان داشت: در تاریخ، دوستی چندین هزار ساله ایران و چین و ارتباط بین دو ملت به خوبی و روشنی عنوان و در کتاب‌های تاریخی مسیر جاده ابریشم بین دو کشور به طور واضح تعریف شده، بنابراین میان ایران و چین یک اتصال ناگسستنی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: براساس تاریخ، ارتباط نزدیک دو کشور ایران و چین در همه مقاطع از زمان یک اصل بوده و سرمایه‌گذاری و تجارت مشترک در بازارهای بین‌المللی میان دو کشور وجود داشته است.
 
وان یانگ‌گو اظهار داشت: در کشور چین به بخش خصوصی در اقتصاد و تولید اهمیت زیادی داده می‌شود و علاوه بر آن، به طور روزانه دسترسی به تکنولوژی و فناوری تولید گامی به جلو می رود.
 
رئیس اتاق بازرگانی جمهوری خلق چین ادامه داد: ۷۵درصد از مالکیت‌های فکری و اسناد مالکیت فکری، ۸۰ درصد کار آفرینی‌ها و ۸۰ درصد نیروی کار جمهوری خلق چین مربوط به بخش خصوصی است.
 
وی خاطرنشان‌ساخت: دولت‌جمهوری‌خلق چین برای پیشرفت‌بخش خصوصی قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی تصویب کرده است.
 
رئیس اتاق بازرگانی جمهوری خلق چین افزود: استان مرکزی از ظرفیت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری متعددی برخوردار است که نمایندگان کشور چین در ایران باید برای شناسایی این ظرفیت‌ها وقت بگذارند تا از این طریق امکان عملیاتی شدن همکاری مشترک و سرمایه‌گذاری فراهم شود.
 
گفتنی است در این نشست نمایندگان مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی و رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و کشاورزی استان نیز مطالبی را بیان کردند.

کد خبر : ۴۴۸۹۰۴