خبرگزاری کار ایران

در پی فروریختن ساختمان پلاسکو رخ داد؛

مفقودی ۳۰ تا ۴۰ آتش‌نشان/ افزایش تعداد مصدومان به ۸۴ نفر/ آتش‌‌سوزی همچنان ادامه دارد

ساختمان پلاسکوی تهران در اثر آتش‌سوزی که از ساعت 7:30 دقیقه صبح امروز آغاز شد، فروریخت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی فروپاشی ساختمان پلاسکو، نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای کمک و امدادرسانی به حادثه‌دیدگان ساختمان پلاسکو با همراه داشتن تجهیزات امدادی در محل حادثه حاضر شد.

12:46

پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه بیش از سی نفر از آتش‌نشانان حادثه دیده در ساختمان پلاسکو مداوا شده و هفت نفر از آنان نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند گفت: در حال حاضر تیمی از آتش‌‌نشانان که در حال اطفای حریق این ساختمان بوده‌اند زیر آوار ماندند.

او ادامه داد: از تعداد فوتی‌های این حادثه خبری در دست نیست.

12:45

به گزارش خبرنگار ایلنا، سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهور تهران  با اشاره به آتش سوزی در ساختمان پلاسکو و فروریختن کامل ساختمان اظهار داشت: از مردم می خواهیم با پایان طرح ترافیک  در ساعت 13 و با توجه به اینکه با بار ترافیکی در مناطق مرکزی، انقلاب و خیابان جمهوری مواجه خواهیم بود؛ از تردد با خودرو و موتورسیکلت در محدوده پلاسکو بپرهیزند.

جانشین پلیس راهور تهران با بیان اینکه محدودیت ترافیکی در محدوده ساختمان پلاسکو تا شب برقرار خواهد بود، افزود: از میدان امام خمینی به سمت شمال، شرق خیابان بهارستان و تقاطع مخبرالدوله و شمال خیابان فردوسی محدودیت ترافیکی برقرار است.

عابدی اضافه کرد:‌ اگر لازم باشد از میدان جمهوری به سمت ساختمان پلاسکو محدودیت ترافیکی را اعمال خواهیم کرد.

گفتنی است، جلسه ستاد بحران در محل  حادثه با حضور ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ،  فرماندار تهران، معاونان دادستان تهران، مسئولین هلال احمر و  اورژانس در حال برگزاری است.

12:31

سخنگوی سازمان امداد و نجات کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: تاکنون 20 تیم امدادی ، 10 خودروی آمبولانس و 8 خودروی کمک‌دار به محل آتش سوزی ساختمان پلاسکو مستقر شدند.

وی ادامه داد: دو تیم از سگ‌های زنده‌یاب به منظور جستجو و نجات مصدومین و زیر آوارماندگان حادثه و صد برانکارد نیز به محل حادثه اعزام شدند اما به دلیل وقوع حادثه در داخل شهر اجازه اعزام بالگرد به این منطقه را نداریم.

12:14

محسن نسج همدانی معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به اینکه همزمان با آتش سوزی ساختمان پلاسکو، سفارتخانه های اطراف این ساختمان تخلیه شده است، درباره علت حادثه گفت: براساس آن چیزی که آتش نشانان در گزارش اولیه داده اند، اتصال کابل برق و یا روشن بودن پیکنیکی علت اولیه حادثه بوده است.

وی با رد امنیتی بودن حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو، گفت: در حال حاضر عوامل آتش نشانی و پلیس در محل حادثه حضوردارند و باید با گذشت زمان منتشر بمانیم که تلفات و مصدومان این حادثه طبیعی چه میزان بوده است.

 

17

12:05

سرهنگ عابدی جانشین پلیس راهوار تهران در گفت‌وگوی تلفنی با شبکه خبر درباره محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های اطراف ساختمان پلاسکو گفت: از قسمت شرق از میدان بهاستان و تقاطع مخبرالدوله حرکت به سمت غرب با محدودیت مواجه شده است.

او ادامه داد: در قسمت های غربی از پل حافظ ، خیابان کارگر و تقاطع ولی عصر  به سمت شرق محدودیت‌های ترافیک اعمال شده است. از میدون فرودسی به سمت پایین نیز محدودیت ترافیکی ایجاد شده است.

جانشین پلیس راهور تهران در مورد مسیرهای جایگزین اظهار کرد: افرادی که به مسیرهای شرق به غرب نیاز دارند، می‌توانند از خیابان انقلابی و معابر شمالی و جنوبی جمهوری استفاده کنند.

11:55

به گزارش خبرنگار ایلنا، خالدی سخنگوی اورژانس کشور هم اکنون اعلام کرد تعداد مصدومان حادثه آتشی به 37 الی 38 نفر افزایش پیدا کرده است .خوشبختانه ساختمان در مسیر خودش ریزش کرده‌است .

وی ادامه داد : نگران آتش نشانانی هستیم که در دو طبقه ساختمان مشغول امداد رسانی بودند.وی از مردم و کسبه خواست به این محدوده نزدیک نشوند.

11:44

 کل ساختمان پلاسکو در اثر آتش سوزی فروریخت. در حال حاضر بیش از 200 آتش‌نشان و 10 ایستگاه آتش نشانی مشغول امداد رسانی هستند، از آخرین تعداد مصدومان و فوتی های احتمالی خبری در دست نیست.

11:29

جلال ملکی سخنگوی آتش نشانی تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو گفت: در حال حاضر بخش شرقی ساختمان به دلیل فرسودگی فروریخته است.

وی ادامه داد: احتمالا افرادی زیر آوار مانده اند اما اطلاعات بیشتری در دست نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در محل، طبقات بالایی ساختمان پلاسکو مجددا شعله ور شده است.

11:05

پیرحسین کولیوند سرپرست اورژانس کشور در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، با اعلام اینکه آمار مصدومان حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو بیش از 20 نفر است، اظهار داشت: نما و همچنین سقف ساختمان پلاسکو در حال ریزش است و تعدادی از نیروهای آتش نشانی محبوس شده اند و سایر ماموران در حال آزادسازی این نیروها هستند.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی از طبقات ساختمان پلاسکو بار دیگر شعله ور شده است.

 

69

13:06

جلال ملکی درباره آخرین وضعیت آتش سوزی در ساختمان پلاسکو اظهار داشت: در مراحل پایانی عملیات به یکباره به دلیل قدیمی بودن ساختمان پلاسکو و عدم مقاومت ساختمان چند انفجار مجددا رخ داد و به یکباره ساختمان فروریخت.

وی با اشاره به اینکه قطعا تعدادی از همکارانمان زیر آوار هستند، گفت: اطلاع دقیقی از آمار افرادی که زیر آوار ماندند در دست نیست.

 سخنگوی آتش نشانی تهران با بیان اینکه در حال حاضر عملیات آوار برداری در دستور کار است، افزود: با توجه به اینکه آتش در حال حاضر مهار شده است، اما نیروهای آتش نشانی آماده باش هستند. بنابراین دیگر اولویت ما اطفای حریق نیست و عملیات آواردبرداری در دستور کار قرار دارد.

ملکی افزود: متاسفانه بی احتیاطی چند نفر موجب این حادثه شده است و باید عوامل آتش نشانی تاوان آن را بدهند. نمی‌دانیم چرا به وضعیت ساختمان های این چنینی رسیدگی نمیشود بارها از قبل تذکرات لازم داده شده است.  هیات مدیره و مالکان باید ایمنی لازم را در نظر می گرفتند و بحث فقط درآمدزایی نیست. تاوان بی توجهی آنها را نباید همکاران من بدهند.

وی ادامه داد: اطلاعات دقیقی از مصدومان و تلفات احتمالی در دست نیست. مواردی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود، فعلا تایید شده نیست. می‌دانم تعداد زیادی در داخل ساختمان بودند. خیلی اعلام کردیم ساختمان‌ تخلیه شوند اما اهمیتی نمی دادند و می‌گفتند که دسته چک و اسنادمان در مغازه است.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تاکید کرد: هیچ گزارشی مبنی بر آسیب‌دیدگی ساختمان‌های اطراف به ما نشده است.

13:21

مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا از اعزام یک دستگاه بالگرد به محل حادثه برای برآورد و ارزیابی حادثه خبرداد و گفت: با اضافه کردن 6 تیم از سگ‌های زنده یاب به محل حادثه تاکنون 8 تیم زنده یاب برای جستجو و نجات حادثه‌دیدگان اعزام شده‌اند.

وی ادامه داد: از تعداد فوتی ها و مصدومان خبری در دست نیست و همکاران ما مشغول برآورد آمار حادثه‌دیدگان هستند.

13:39

پیرحسین کولیوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه آمار مصدومان حادثه آتش‌سوزی در ساختمان پلاسکو به 70 نفر رسیده است، گفت: تاکنون 47 نفر در محل حادثه مداوا شده و 23 نفر به بیمارستان‌ها منتقل شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر حادثه دیدگان تاکنون از ماموران آتش نشانی بوده‌اند ،ادامه داد: جستجو برای یافتن مصدومین و فوتی‌های احتمالی این حادثه ادامه دارد.

14:09

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران اعلام کرد که  آمار اعلامی کشته‌شدگان حریق در ساختمان پلاسکو مورد تایید سازمان آتش‌نشانی نیست.

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره آمار فوتی‌های حریق در ساختمان پلاسکو گفت: هنوز آماری از تلفات جانی این حادثه در دست نیست.

وی ادامه داد: آمار 30 و 50 نفر فوتی‌های آتش‌نشانان در این حادثه شایعه بوده و مورد تایید ما نیست.

65

14:43

رحمت الله حافظی که در ستاد بحران حادثه حریق در ساختمان پلاسکو حضور داشت درباره آخرین وضعیت این حادثه به خبرنگار ایلنا گفت: در حال حاضر 30 تا 40 نفر از آتش نشانان که مشغول اطفای حریق در محل بودند؛ مفقود هستند.

وی با بیان اینکه برای یافتن این افراد باید به تدریج کار آواربرداری انجام شود، ادامه داد: از هلال احمر برای اعزام تیم‌های زنده یاب درخواست کرده‌ایم تا به کمک این تیم‌ها بتوانیم افراد در قید حیات را نجات دهیم.

حافظی با اشاره به اینکه زمان آتش‌سوزی پیش از شروع فعالیت مجتمع پلاسکو بوده است، خاطرنشان کرد: به همین علت هنوز کسبه وارد ساختمان نشده بودند و تعداد حاضران در ساختمان محدود بوده است.

رئیس کمیسیون بهداشت و خدمات شهری شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه به نظر می‌رسد؛ میزان تلفات این حادثه زیاد نباشد، افزود: باید تیم‌های امداد و نجات کار برش اسکلت ساختمان فروریخته را انجام داده و کار آواربرداری آغاز شود تا بتوانیم برآوردی از تلفات و مصدومیت‌های ناشی از ریزش ساختمان داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون جسدی از زیر آوار بیرون نیامده است، تصریح کرد: اولویت ما در ستاد بحران این حادثه اعزام تیم‌های زنده‌یاب و همچنین برش اسکلت ساختمان برای آغاز عملیات آواربرداری است.

حافظی در پایان از حضور محمدرضا عارف در ستاد بحران این حادثه برای نظارت بر عملیات امداد و نجات خبر داد.

15:16

به گزارش خبرنگار ایلنا، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در گفت‌وگوی زنده خبری با اعلام آماده‌باش بیمارستان‌های اطراف حادثه ساختمان پلاسکو، اظهار داشت: تاکنون 3 نفر زنده از زیرآوار خارج شدند که حال یکی از آنها وخیم است.

وی با اشاره به اینکه اورژانس در محل حادثه مستقر است، گفت: 47 نفر از مصدومان حادثه به صورت سرپایی درمان شده‌اند و برخی‌ها دچار شکستگی شده که اقدامات درمانی برای این افراد در بیمارستان در حال انجام است.

وزیر بهداشت در ادامه اظهار امیدواری کرد که تعداد کسانی که همچنان زیرآوارند، کم باشد.

15:33

رئیس کمیته عمران شورای شهر اعلام کرد: با شهردار تهران و تعدادی از اعضای شوای شهر در محل حادثه بودیم که اعلام شد چند تن از آتش نشانان با پیامک موبایل اعلام کردند که در موتورخانه جان پناه گرفته‌اند.

اقبال شاکری اظهار کرد: طبق آخرین اطلاعات ۵ نفر از آتش نشانان حدود یک ربع قبل از زیر آوار بیرون کشیده شدند، این در حالی است که گفته می شود ۲۵ امدادگر مفقود هستند.

وی درباره نحوره نجات محبوسان در آوار ساختمان پلاسکو گفت: به وسیله دستگاه زنده یاب امواجی فرستاده می شود که مشخص می شود چه تعداد افراد زنده هستند.

شاکری افزود: کار سنگین آواربرداری از طریق دستگاه هوابرش آغاز شده است و با اعلام آتش نشانی تعدادی دستگاه هوابرش در حال اعزام به محل حادثه هستند.

16:03

به گزارش خبرنگار ایلنا، شنیده‌ها حاکی از بیرون آوردن پیکر یکی از آتش‌نشانان حاضر در محل حادثه ساختمان پلاسکو از زیر آوار است، اما  سخنگوی اورژانس تهران و سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران این موضوع را مورد تایید قرار ندادند.

جلال ملکی در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: تاکنون هیچ جسدی از زیر آوار بیرون کشیده نشده است.

29

16:25

پرویز نمازی؛ مدیر روابط عمومی بیمارستان سوختگی شهید مطهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از انتقال یکی از مصدومان حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو به این بیمارستان خبر داد و اظهار داشت: این فرد که آتش‌نشان جوانی است، در حال حاضر بیهوش و زیر دستگاه تنفسی است.

وی افزود: درصد سوختگی این آتش‌نشان حدود ۶۰-۷۰ درصد از سوی پزشکان اعلام شده‌است.

16:27

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که برای نجات آتش‌نشانانی که زیر آوار هستند؛ چقدر زمان باقی مانده است، گفت: این مساله فرمول خاصی ندارد و برای هر حادثه تفاوت می‌کند؛ اگر حادثه به گونه‌ای باشد که همه جا پر از آوار شود، احتمال فوت بالا می‌رود؛ اما این حادثه این گونه نبوده است.

وی توضیح داد: در زمانی که در آوار تکه‌های بتن و اسکلت آهنی وجود دارد، ممکن است؛ فضایی در زیر آنها باقی مانده باشد، در چنین مواردی شاهد بوده‌ایم که حتی تا چند روز بعد نیز مصدومان را زنده بیرون آوردند.

سخنگوی آتش نشانی تهران گفت: کسانی که زیر آوار هستند؛ آتش‌نشانند و از قدرت بالای بدنی برخوردارند، بنابراین دعا می‌کنیم که همگی زنده از زیر آوار بیرون بیایند.

16:54

رحمت اله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: قسمت زیرین بخش شمال غربی ساختمان پلاسکو که احتمال وجود پارچه‌های تریکو در آن وجود دارد؛ دچار حریق شده و دود سفید بلند شده از ساختمان به همین دلیل است.

وی ادامه داد: احتمال سرایت آتش به ساختمان مجاور این بخش از پاساژ پلاسکو وجود دارد که آتش‌نشانان در تلاش برای ممانعت از سرایت آتش هستند.

رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به دریافت دو الی سه تماس تلفنی از طرف محبوس‌شدگان ساختمان به نیروهای امدادی گفت: امدادگران در تلاش هستند از طریق طبقات منفی 2 و منفی 3 ساختمان‌های مجاور راهی برای نجات محبوس شدگان این حادثه از زیر آوار پیدا کنند.

17:43

به گزارش ایلنا، مازیار حسینی با حضور در محل آتش نشانی ساختمان پلاسکو اظهارکرد: عملیات آواربرداری از ساعاتی پیش آغاز شده است تا بتوانیم به امید خدا آتش نشانان محبوس در محل حادثه را نجات دهیم.

معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران که به عنوان فرمانده عملیات در این حادثه از سوی قالیباف منصوب شده است،  ادامه داد: بحث آواربرداری کار فنی و مهندسی است که به همین منظور عزیزان مربوط به حوزه فنی و عمران در محل حادثه حضور پیدا کرده اند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چه زمانی عملیات آوار برداری پایان می یابد، خاطرنشان کرد: جبهه کاری باز نشود نمی‌توان تخمین زمانی برای آواربرداری را داد.

17:53

سخنگوی اورژانس تهران آخرین تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو را 78 نفر اعلام کرد.

حسن عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین تعداد مصدومان حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو گفت: 51 مصدوم تاکنون به صورت سرپایی مداوا شدند و 27 نفر نیز به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی در پاسخ به اینکه میزان مصدومیت‌ها در چه حدی است، اظهار کرد: میزان مصدویت‌ها شدید نیست به جز یک نفر که به بخش مراقبت‌های ویژه فرستاده شده‌اند.

سخنگوی اورژانس تهران افزود: تاکنون از زیر آوارماندگان خبری در دست نیست.

18:45

قالیباف از شهادت 20 آتش نشان در حادثه پلاسکو خبر داد.

به گزارش ایلنا، قالیباف(شهردار تهران) که هم اکنون در محل حادثه حضور دارد، گفت: تا کنون ۲۰ تن از آتش‌نشانان در این حادثه شهید شده‌اند.

19:11

سخنگوی آتش‌نشانی تهران گفت: شهادت 20 نفر از آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو قطعی نیست.

جلال ملکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب گفت: از 20 آتش‌نشانان محبوس در زیر آوار خبری نیست و پیام تسلیت اعلام شده به منظور فوت احتمالی برخی مصدومان این حادثه است.

19:23

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران گفت: احتمال نجات افراد زیرآوار مانده بسیار ضعیف بوده و احتمالا تعداد فوتی‌های این حادثه به 40 نفر برسد.

رحمت‌اله حافظی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اعلام این خبر گفت: هنوز جسدی از زیرآوار بیرون نیامده است، اما احتمال می‌دهیم؛ آمار تلفات جانی این حادثه به 40 نفر نیز برسد.

وی افزود: در زمان فروریختن ساختمان حدود 30 تا 40 نفر از نیروهای آتش‌نشانی در طبقات 6 و 7 ساختمان پلاسکو حضور داشتند که احتمال فوت آنها با ریزش ساختمان بسیار بالاست.

این عضو شورای شهر تاکید کرد: براساس برآوردها احتمال نجات این افراد بسیار ضعیف است.

20:00

حسن عباسی؛ سخنگوی اورژانس تهران با اعلام اینکه تعداد مصدومان حادثه پلاسکو به 84 نفر رسید، گفت: از این تعداد 33 نفر به بیمارستان اعزام شدند که 10 نفر از آنها بستری و باقی تاکنون مرخص شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون آماری از تعداد فوت‌شدگان نداشته‌ایم.

20:06

مدیر تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب کشور با بیان اینکه تیم‌ سگ‌های زنده‌یاب از طریق پاساژ کویتی‌ها وارد ساختمان پلاسکو شدند، گفت: کار جستجوی محبوس شدگان ادامه دارد.

اسماعیل اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو سازه سنگینی در مقابل ما معلق است،‌ گفت: با ایجاد حفره توسط نیروهای آتش نشانی سگ‌های زنده یاب توانستند از ضلع جنوبی ساختمان و پاساژ کویتی‌ها وارد محل حادثه شوند.

وی با بیان اینکه آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد، افزود: با وجود همه مشکلات کار جستجو را آغاز کرده‌ایم، اما هنوز نتیجه‌ای به دست نیامده است.

مدیر تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب کشور با تاکید بر اینکه هیچ مسئله‌ای برای سگ‌های آموزش دیده ما ایجاد محدودیت نمی‌کند، اظهار کرد: این سگ‌ها به نحوی آموزش دیده‌اند که در هر شرایطی از جمله وجود دود و ... می‌توانند به جستجوی افراد زنده بپردازند.

21:00

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلال ملکی با اشاره به اینکه 20 نفر از آتش‌نشانان زیرآوار هستند، گفت: جمعی از این تعداد همکاران ما به شهادت رسیده‌اند و این حادثه را تسلیت می‌گوییم.

وی ادامه داد: این افراد بنابر وظیفه‌شان در حال عملیات پایانی یعنی جستجو در طبقات بودند که کسی در محل حادثه نباشد.

سخنگوی آتش‌نشانی افزود: در حال حاضر از دو سو در حال آواربرداری هستیم که این کار بسیار بحرانی است زیرا هر اشتباه منجر به آسیب دیدگی می‌شود و تونلی نیز حفر شده اما تا زمانی که دسترسی کامل نشود نمی‌توانیم اطلاعاتی به دست آوریم.

ملکی اضافه کرد: هنوز کسی از زیرآوار خارج نشده و آماری که در فضای مجازی اعلام‌ می‌شود هیچ یک مورد تایید ما نیست.

وی همچنین درباره دود غلیظ و سفید رنگی که هم اکنون از ساختمان بلند می‌شود، گفت: این آتش پنهان یا نهفته است که از زیر آوار خارج می‌شود و نیروهای عملیاتی ما هر زمان که با دود شدیدتری مواجه شوند، آتش را خاموش می کنند.

مدیر تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب کشور گفت: نجات تعدادی از آتش‌نشانان از زیرآوار صحت نداشته و درحال اعزام سگ‌های زنده یاب به زیرآوار هستیم.

23:05

مدیر تیم‌های سگ‌های زنده‌یاب کشور گفت: نجات تعدادی از آتش‌نشانان از زیرآوار صحت نداشته و درحال اعزام سگ‌های زنده یاب به زیرآوار هستیم.

اسماعیل اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اخبار خروج 17 تن از آتش‌نشانان محبوس در زیر آوار را تکذیب کرد و گفت:‌ همکاران ما در حال حفر گودال برای فرستادن سگ‌های زنده‌یاب به زیرآوار هستند و چنین اخباری صحت ندارد.

 

کد خبر : ۴۴۹۸۶۶