خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد:

لزوم بومی‌سازی ترویج فرهنگ اهدای خون در استان

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۱۷۶

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان کمک به همنوعان با اهدای خون را فراتر از یک فرآیند درمانی برشمرد و بر لزوم ورود انتقال خون به مباحث اجتماعی و ترویج هرچه بیشتر اهدای خون مبتنی بر فرهنگ بومی استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سیامک واحدی در جلسه با مدیرکل و جمعی از مسئولان انتقال خون کردستان انتقال خون را یکی از مردمی‌ترین بخش های وزارت بهداشت خواند و خاطر نشان ساخت: انتقال خون می‌تواند توجه آحاد مردم را به فرهنگ سلامت معطوف سازد . 

وی در تشریح این امر گفت : جامعه اهداکنندگان خون استان کردستان افرادی عملگرا و خاص و سرمایه نظام سلامت هستند که می‌توانند باورهای بهداشتی نادرست ریشه دوانده در جامعه را کمرنگ کنند و فرهنگ های مطلوبی چون کمک به همنوعان، خود مراقبتی و تغذیه صحیح را نهادینه سازند. 

واحدی افزود : افرادی که بدون هیچگونه چشمداشتی خون خود را هدیه می‌دهند، کسانی هستند که در فعالیت‌های اجتماعی دیگر هم نقش فعالی دارند و  به بیان دیگر یک اهداکننده خون اگر توان مالی داشته باشد، به طور قطع یک خیر مدرسه ساز ویا فعال اجتماعی است و اگر بحرانی در کشور و جامعه به وجود آید، این اهداکننده خون است که در صف اول کمک به هموطنان است.

وی به سانحه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو و جان باختن شماری از آتش نشانان وظیفه شناس اشاره کرد و گفت: در این حادثه آنچه جالب توجه بود صف کشیدن منظم اهداکنندگان خون در جلوی پایگاه‌های انتقال خون بود در حالی که بسیاری با تجمع‌های بی‌دلیل مانع از کمک رسانی به دیگران شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد : اگر خواسته باشیم خیرخواهی و نیکی را در جامعه گسترش دهیم و اگر می‌خواهیم مسائل بهداشتی و سلامت جامعه را  بر اساس حس تعامل و همدلی و مشارکت‌های اجتماعی مرتفع کنیم باید روی افرادی از جامعه که اندیشه نیک را به عمل تبدیل می‌کنند سرمایه‌گذاری کنیم.

واحدی تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته همه نهادها بهره برداری‌های ویژه ای از ظرفیت اهداکنندگان خون دارند و در صدد هستیم تا تجربیات موفق آن ها را بومی‌سازی کرده و در سایر بخش‌های بهداشتی، درمانی و آموزش پزشکی استان کردستان مورد بهره برداری قرار دهیم . 

وی با ابراز خرسندی از آمار اهدای خون در کردستان و شاخص های ارتقا یافته انتقال خون آمادگی خود و مجموعه علوم پزشکی را جهت تدوین طرح های میان مدت فرهنگ سازی اهدای خون با هدف ترغیب جوانان و حذف باور های غلط اعلام کرد .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز