خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهور در کنگره ملی مدیریت امور جوانان:

مسئله جوانان موضوع یک وزارتخانه نیست/حضور مردم بزرگترین سرمایه اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۴۶۲

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه جوانان باید نگاه سراسر امید به آینده داشته باشند، گفت: مهمترین وظیفه حاکمیت ایجاد امید در میان کل جامعه و به خصوص نسل جوان است.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در کنگره ملی مدیریت امور جوانان که استاندار گیلان نیز حضور داشت، با ابراز تأسف از حادثه تلخ آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو که منجر به آسیب‌دیدن جمع زیادی از هموطنان و به خصوص آتش‌نشانان فداکار و انسان دوست شد، اظهار داشت: آتش‌نشانان انسان‌های فداکار و ارزشمندی هستند و در مواقع سخت و در لحظاتی که دیگران نیاز به کمک دارند، با جانفشانی به کمک مردم می شتابند و جان خود را به خطر می‌اندازند.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تعدادی از آتش‌نشانان فداکار زیر آوار ساختمان پلاسکو مانده‌اند، اظهار امیدواری کرد با تلاش گروه های امدادی شاهد زنده بیرون آمدن این عزیزان از زیر آوار باشیم.

وی همچنین با قدردانی از ملت ایران به خاطر همدردی در این حادثه دردناک خاطر نشان کرد: ملت ایران نشان داده است که در مواقع حساس، در صحنه حضور دارد و این حضور سرمایه بسیار بزرگی است که در اختیار مسئولان کشور قرار دارد

جهانگیری از کسانی که برای اهداء خون برای کمک به مصدومان حادثه پلاسکو اقدام کرده اند قدردانی کرد و افزود: در این حادثه مسائل متعدد دیگری نیز وجود دارد و عده زیادی دچار آسیب شده‌اند و کارگرانی هم کار خود را از دست داده اند که حتماً باید به این موضوعات نیز رسیدگی شود.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با قدردانی از برگزاری کنگره ملی مدیریت امور جوانان، گفت: این کنگره با حضور اعضاء ستادهای ساماندهی امور جوانان در استان ها، نمایندگان سازمان های مردم نهاد مرتبط با امور جوانان و صاحب نظران و اندیشمندان حوزه جوانان برگزار شده است و فرصتی فراهم کرده که بتوان در مورد یکی از اصلی ترین مسائل کشور یعنی مسائل جوانان برنامه ریزی و تبادل نظر کرد.

وی اظهار داشت: اگر به زبان ساده توسعه ملی را به معنای ارتقاء ظرفیت های مادی و معنوی کشور قلمداد کنیم باید به دنبال گسترش و توسعه این ظرفیت ها باشیم زیرا یقیناً افزایش این ظرفیت ها و نیز بهره وری و اثر بخشی آنها می تواند به رشد و بالندگی و توسعه ملی یک کشور منجر شود.

دکتر جهانگیری ادامه داد: در هر کشور و به خصوص در ایران که بیش از یک سوم جمعیت آن جوان است، بی تردید هم ظرفیت‌های مادی و هم ظرفیت های معنوی متعدد در آن وجود دارد و برای توسعه ملی باید از هر دو منظر به جوانان توجه کنیم و جوانان را به عنوان مهمترین سرمایه های کشور بدانیم.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: در بررسی شاخص های موفقیت یا عدم موفقیت نیز حتماً یکی از حوزه هایی که این شاخص خود را بیشتر نشان می دهد در حوزه جوانان است.

وی با تاکید بر اینکه شناخت حقوق و بالابردن سطح مشارکت جامعه از مهمترین پایه های توسعه است، گفت: مطابق نظر اندیشمندان و صاحب نظران توسعه، توجه به حقوق و مشارکت از جمله مبانی و الزامات توسعه است و اگر حقوق رعایت شود و مشارکت شکل گیرد در حقیقت توسعه اتفاق افتاده است.

جهانگیری تصریح کرد: باید بدانیم که جوانان چه حقوقی دارند و حد مشارکت آنها در توسعه چیست باید بدانیم که جامعه ما به این دو مهم چگونه می نگرد و نظام در تحقق آنها چه سیاست ها و برنامه‌هایی دارد. 

 جهانگیری اظهار داشت: اگر بتوانیم به این سوال پاسخ دقیق و روشن بدهیم که نظام در راه تحقق حقوق جوانان و نحوه بالا بردن مشارکت آنها چه ساز و کاری را باید در پیش گیرد، می توانیم در پرتو چنین نگاهی سیاست ها و برنامه های دقیقی برای توسعه داشته باشیم.

معاون اول رئیس جمهور تغییر نگرش اجتماعی نسبت به مسائل و حقوق جوانان و مشارکت آنها را از مسائل کلیدی برشمرد و گفت: دین و آموزه های اسلامی نیز توجه ویژه ای به حوزه جوانان دارد و موضوع جوانان و دوران جوانی از منظر دین به عنوان یکی از اصلی ترین سرمایه های انسان مطرح است و فرهنگ و تمدن ایرانی نیز سرشار از موضوعاتی است که به قدردانی از دوران جوانی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه در عصر معاصر نیز بزرگترین تحولات کشور مرهون حضور جوانان بوده است، گفت: هم در انقلاب اسلامی، هم در دوران دفاع مقدس، هم در دوران های سازندگی و اصلاحات، نقش جوانان بسیار برجسته بود و در دوران دفاع مقدس زمانی سرنوشت جنگ تغییر کرد که جوانان مدارس و دانشگاه ها را رها کردند و به جبهه شتافتند.

 جهانگیری افزود: در نگاه معماران اصلی نظام نیز، جوانان همواره نقطه امید بوده اند و در سخنان امام خمینی (ره) و جهت گیری های مقام معظم رهبری آنجا که به خلق حماسه و کارهای بزرگ توجه دارند، تکیه آنها بر جوانان است. 

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: جوانان در تحولات جهانی نیز نقشی تعیین کننده دارند و در جهان امروز جوانان بعنوان فرصت های نوینی برای خلق کارهای بزرگ مطرح هستند و کارهای بزرگی که در سال‌های اخیر تحت عنوان شرکت های ریسک پذیر توسط جوانان با منابع محدود انجام می شود باعث شده که بسیاری از کارهای سنتی تحت تاثیر قرار گیرد و کارآفرینان جوان توانسته اند تحولات بزرگی در حوزه های کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه در هر سطح از مسئولیت که هستیم ناگزیریم به جوانان نگاهی فرصت انگارانه و نه تهدید گونه داشته باشیم، افزود: نباید دائماً به فکر کنترل و مهار جوانان باشیم چرا که جوان دارای خلاقیت است و اگر به او فرصت دهیم می تواند بسیاری از مشکلات را برطرف سازد.

 جهانگیری افزود: متأسفانه عده ای جوانی را با جرم یکی می دانند اما در حقیقت جوانی فرصتی بزرگ برای کشور است که باید از این فرصت در جهت رشد و شکوفایی و توسعه استفاده شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: برای اینکه در نظام مدیریتی کشور به مسائل جوانان بپردازیم نباید به این موضوع به شکل یک جاده یک طرفه نگاه کنیم و نباید تشخیص های خود را به جوانان تحمیل کنیم بلکه حداقل انتظار این است که در مراجعی که درباره جوانان تصمیم گیری می شود، خود جوانان نیز حضور و مشارکت داشته باشند.

وی شناخت دقیق نیازها و مسائل پیش روی جوانان را از وظایف اصلی مسئولین برشمرد و از مسئولان استان ها نیز خواست در ستادهای ساماندهی امور جوانان با جدیت مسائل جوانان را دنبال و رسیدگی کند.

 جهانگیری با بیان اینکه موضوع جوانان و رسیدگی به مسائل این حوزه فقط در قالب وظایف یک وزارتخانه یا سازمان نمی گنجد، تصریح کرد: آموزش و پرورش، دانشگاه ها، وزارتخانه های مرتبط با اشتغال و دستگاه های مرتبط با ازدواج و نیازهای جوانان همگی دارای وظایف و مسئولیت های خطیری در حوزه جوانان هستند و برای حل مسائل جوانان باید به صورت فرابخشی تصمیم گیری شود.

در این مراسم وزیر ورزش و جوانان نیز حل مشکلات جوانان را بدون مشارکت همه دستگاه های اجرایی ناممکن دانست و گفت: این وزارتخانه تلاش دارد با گسترش امید در میان جوانان و ارتقاء روحیه مسئولیت پذیری، مشارکت گسترده درمیان جوانان را فروغی دوباره بخشد و دولت تدبیر و امید مفتخر است که در این راستا بسیاری از موانع پیش روی مشارکت سازمان یافته جوانان در حوزه های مختلف را بر طرف کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز