خبرگزاری کار ایران

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان خبر داد:

آمادگی‌بیش از 24 شرکت‌خارجی برای سرمایه‌گذاری در گیلان بعد از برجام

asdasd
کد خبر : ۴۵۰۴۸۷

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار گیلان گفت: بعد از توافق هسته ای و به ثمر نشستن برجام، 24 شرکت خارجی برای سرمایه‌گذاری در پروژه های مختلف استان ابراز تمایل و اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش  ایلنا از رشت، محمدحسین اصغریان امروز درگفت وگو با خبرنگاران با اعلام این آمار بیان کرد: این سرمایه‌گذارها برای سرمایه‌گذاری در حوزه هایی همچون پسماند، ساماندهی رودخانه‌ها، صنایع، هتل ها، پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری، راه و راه آهن، سدسازی، صنایع کشتی سازی، نیروگاه های بادی و خورشیدی، دامپروری و کشاورزی حضور یافته اند.
 
وی اظهار کرد: پروژه‌های بزرگی با هزینه های بالا که بدلیل کمبود بودجه نمی‌توانیم تکمیل یا اجرا کنیم، از طریق ورود سرمایه خارجی به استان انجام می‌شود که این امر به اشتغال‌زایی و شکوفایی اقتصادی استان منجر می شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با اشاره به سرمایه گذاری بیش از 77 هزار میلیارد ریالی طی سه سال گذشته در استان، این سرمایه گذاری را فقط در چهار بخش صنعت و معدن، کشاورزی، گردشگری و خدمات عنوان و اضافه کرد: آمار بسیاری از سرمایه گذاری ها در حوزه هایی همچون خدمات پزشکی، اصناف و بهداشت وجود دارد که بدلیل ثبت نشدن، جزو آمار ذکرشده قرار نگرفته است. 

وی گفت: شرکت های سرمایه گذار که به طور عمده اروپایی هستند، ضمن حضور در استان و مذاکره با مقامات استانی، آمادگی خود را برای سرمایه گذاری با برآورد اولیه 621 میلیون دلار و نیز 500 میلیون یورو اعلام کرده و تا پایان دی‌ماه امسال، حداقل 16میلیون دلار نیز در سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به ثبت رسیده است. 

وی به بهبود و رشد مستمر شاخص های فضای کسب و کار در گیلان طی سه سال اخیر اشاره و بیان کرد: مدیریت عالی استان، وقت زیادی برای رفع مشکلات و موانع می گذارد و در سایه این مهم، توانسته ایم با بیش از یک هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در بخش صنعت، جهش خوبی داشته باشیم. 

اصغریان با بیان اینکه نحوه مواجهه صحیح با سرمایه گذاران خط قرمز استاندار است، تاکید کرد: در این راستا، باید قوانین مزاحم و برخوردهای نامناسب برای سرمایه گذاری را حذف و به صورت واقعی، از سرمایه گذاران حمایت کنیم.

وی با اشاره به 14 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت استان گفت: از این میزان حدود پنج هزار متر مربع جنگل، حدود چهار هزار متر مربع کشاورزی و بخش های دیگر استان نیز مربوط به مراتع ، محیط های مسکونی شهری و روستایی و تالاب هاست و فقط بین یک هزار تا دو هزار کیلومتر مربع نواحی سخت گذر و خاص است که استفاده نمی شود.

اصغریان با بیان اینکه همه زمین های این استان مفید بوده و قابلیت استفاده دارد، گفت: از حدود 270 کیلومتر نوار ساحلی، 220 کیلومتر برای سرمایه گذاری آزاد است.

وی ادامه داد: علاوه بر سرمایه گذاری در بخش های گردشگری، گیلان به واسطه داشتن مرز خشکی و دریایی و کریدور شمال - جنوب و شرق - غرب، ظرفیت های خوبی برای تجارت بین الملل دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان با بیان اینکه راه آهن رشت - قزوین در آینده ای نزدیک راه اندازی می شود، یادآور شد: از سوی دیگر راه اندازی راه آهن رشت - بندرانزلی - آستارا و آستارا - آستارا با توسعه ظرفیتی که در بنادر منطقه آزاد انزلی و کاسپین در آینده بوجود می آید و همچنین بندر آستارا به عنوان منطقه ویژه اقتصادی برای فعالیت های دریا محور ، زمینه ساز شکوفایی اقتصادی منطقه خواهد بود.

اصغریان فعالیت های دریامحور را نیز یکی دیگر از محورهای توسعه خواند و گفت: هر سرمایه گذاری در دریا، یک مزیت محسوب می شود چراکه استفاده از ظرفیت های دریا همچون پرورش ماهی در قفس، صنایع ساخت سازه های دریایی نظیر دکل های نفتی ، کشتی ، قایق های دریایی و تفریحی می تواند به رونق اقتصادی و اشتغالزایی استان کمک شایانی کند.

وی همچنین به زمینه سازی‌های بوجود آمده در گیلان پس از برجام اشاره و اضافه کرد: دولت تدبیر و امید با برجام، از توان داخلی غفلت نکرده و به عنوان نمونه می‌توان به افزایش قیمت برنج برای ایجاد صرفه اقتصادی کشاورزان و همچنین جلوگیری از واردات برنج در فصل برداشت اشاره کرد. 

اصغریان روند خروج کشور از رکود را مثبت ارزیابی و اظهار کرد: با تکیه بر توان داخلی و ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در کشور، به آینده خوشبین هستیم. 

وی با اشاره به پیشی گرفتن صادرات از واردات در کشور طی امسال گفت: این مهم، برای اولین بار است که رخ داده و موجب مثبت شده تراز تجاری شده که نشان از هدف گذاری های صحیح دولت است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان افزود: اکنون شرایط به گونه ای است که هر نخست وزیر و رئیس جمهوری که به ایران می آید، هیاتی از سرمایه گذاران را با خود به همراه دارد تا ظرفیت شناسی کنند.

وی ادامه داد: پس از برجام افزایش حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در گیلان محسوس و چشمگیر است و تمام توان مدیریت عالی استان، بهره گیری از این فرصت برای اشتغال‌زایی و جذب سرمایه گذاران است.

اصغریان با یادآوری دشواری های ناشی از تحریم همچون بسته شدن سوئیفت و مجراهای انتقال پول به صورت قانونی گفت: پدیده ای همچون بابک زنجانی نیز بدلیل تحریم ها و دشواری های ناشی از آن شکل گرفت و اکنون مشخص نیست که میلیاردها دلار کجاست و یا نمونه های دیگری که ممکن است وجود داشته باشد ولی هنوز کشف نشده است.

وی افزود: صنعتگران گیلان نیز در زمان تحریم، برای جابجایی پول و انجام واردات و صادرات، مجبور به توسل به راه های غیرمعمول بودند که البته هزینه های سنگینی را نیز متحمل شدند.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز