خبرگزاری کار ایران

اکبری در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

بازسازی بافت قدیمی شیراز به بخش‌خصوصی واگذار شده‌اند

شهردار منطقه 2 شیراز از واگذاری قسمت‌هایی از بافت قدیمی شهر به بخش‌خصوصی برای بازسازی خبر داد.

قاسم اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: وسعت بافت‌های فرسوده منطقه 2 شیراز 1800 هکتار است که حدود 10 منطقه مانند قاآنی شمالی، فخرآباد، محله کوشک عباسعلی، محله دباغی‌، شهرک باران (بهار) و... را شامل می‌شود.

اکبری افزود: شهرداری شیراز 4 سال پیش با همکاری سازمان عمران و بهسازی که زیر نظر اداره مسکن شهرسازی یک‌سری دفاتر تسهیل‌گر ایجاد کرد و این دفاتر 4 محله‌ بافت فرسوده را به بخش خصوصی واگذار کرد.

شهردار منطقه 2 شیراز عنوان کرد: این پیمانکاران با دفتر مهندسی مشخص که در داخل مناقصه نیز برنده شده‌اند با مردم صحبت کرده و آنها را تشویق به نوسازی و تجدید بنا می‌کنند که تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: شهرداری به دلیل مشغله کاری زیاد نمی‌تواند اقدامات بافت فرسوده برخی مناطق شیراز را برعهده بگیرد به همین دلیل این کار را به بخش خصوصی واگذار کرده است.

اکبری در ادامه گفت: در بافت‌های فرسوده کوچه‌های 6 متر یا کمتر از 6 متر با اقدامات این پیمانکاران، مالکان چند پلاک را تجمیع می‌کنند و درخصوص گرفتن پروانه به آنها 35 درصد تخفیف داده می‌شود و همچنین تخفیف‌هایی از شورا نیز می‌گیرند و یک طبقه نیز به عنوان تشویقی اضافه می‌توانند بسازند و یک سری وام‌های 50 میلیون تومانی در قبال هر واحد مسکونی با بهره 18 درصدی به آنها داده می‌شود که 9 درصد دولت و 9 درصد اشخاص باید پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در بافت‌های قدیمی شهر شیراز داریم خیابان زند است و ساختمان‌های تجاری آن بحث مالکیت سرقفلی پلاک‌های تجاری این مغازه‌ها به افراد واگذار شده و مالکان ماهیانه مبلغ 40 یا 50 هزار تومان بیشتر دریافت نمی‌کنند. پس در این صورت برای آنها سودی ندارد بخواهند بناها را بازسازی کنند.

شهردار منطقه 2 شیراز اظهار داشت: از دیگر مشکلاتی که در شهرداری‌ها با بافت‌های فرسوده داریم این است که ادارات و سازمان‌ها مجوز از شهرداری دریافت نمی‌کنند و از یک ساختمان فرسوده برای مدرسه،آموزشگاه‌، درمانگاه های خصوصی و مطب پزشکی استفاده می‌شود و هر وقت اقدام به پلمپ می‌کنیم به طور مثال می‌گویند بچه‌ها در مدرسه در حال درس خواندن هستند.

وی با بیان اینکه برخی از قوانین ما باید بروز شود گفت: مثلا قانونی که در سال 1354 تصویب شده در رابطه با بحث بند 24 ماده 55 قانون شهرداری‌ها و این قانون می‌گوید هر پزشکی در واحد مسکونی می‌تواند مسکن کند و از شهرداری اجازه نمی‌گیرد و این خود یک معضل بزرگی است.

کد خبر : ۴۵۶۰۹۰