خبرگزاری کار ایران

با حضور وزیر نیرو صورت گرفت؛

بهره برداری از نخستین سامانه تولید سبز کشور در تبریز

سامانه‌ تولید سبز همزمان انرژی الکتریکی، گرمایشی و سوخت‌های زیستی برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه با حضور وزیر نیرو در تبریز افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، مدیر مرکز بیوتکنولوژی شمال و شمال غرب کشور گفت: این طرح ملی به منظور طراحی و ساخت و ارزیابی سامانه پایلوت دوستدار محیط زیست با قابلیت تولید انرژی و محصولات زیستی و کشاورزی عملیاتی شده است.

محمد امین حجازی افزود : ادغام مراحل مختلف فرآیندی و استفاده از فناوری‌های نوین زیستی برای کوچک‌سازی فرآیند افزایش بهره‌وری سیستم، هوشمند سازی آن و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی با بهره‌مندی از توان رشته‌های مهندسی برق، الکترونیک، مکانیک و فناوری نوین زیستی از اهداف اجرای این طرح ملی است. 

وی در خصوص ویژگی‌های طرح گفت:  بومی سازی تکنولوژی و نوآورانه بودن سیستم جذب زیستی دی اکسید کربن ، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف سوخت فسیلی در نیروگاه تولید برق کشور، جذب دی اکسید کربن و اجرای طرح برای نخستین بار در کشور و خاورمیانه از مشخصه‌های بارز این طرح است.

مولد تولید همزمان برق و حرارت به ظرفیت 250 کیلو وات، بازیابی حرارت تولید شده توسط این مولد CHPو بهره‌گیری از آن برای گرمایش فضای گلخانه‌ای و تامین آب گرم مصرفی، جذب دود خروجی اگزوز موتور CHP به‌عنوان یکی از عناصر مورد نیاز برای پرورش ریز جلبک‌های استحصال شده، امکان تولید ترکیبات با ارزش دارویی بهداشتی و مکمل‌های غذایی از زیست توده جلبک و امکان روغن‌گیری از زیست توده جلبک و تولید بیو دیزل از مشخصات فنی دیگر  این طرح است.

محمد امین حجازی مدیر مرکز بیوتکنولوژی شمال و شمال‌غرب کشور با اشاره به قابلیت امکان حذف 1.8 تن دی اکسید کربن معادل 900 متر مکعب دود خروجی خاطر نشان کرد : تولید زیست توده جلبک به ارزش 300 میلیارد ریال ، افزایش بهره‌وری و کاهش ضایعات انرژی،  کاهش تولید گازهای آلاینده و ارتقا سلامت ، کاهش هزینه‌های مربوط به حذف این گازها از طریق تولید محصولات با ارزش نسبت به فرآیندهای مشابه دیگر از مزایای اقتصادی این سامانه محسوب می‌شود.

دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ، تجدید بیعت با شهدا در گلزار شهدا، کلنگ زنی عملیات اجرایی نیروگاه 467 مگاواتی کلاس F تبریز، افتتاح تصفیه خانه فاضلاب بناب و طرح‌های شرکت توزیع استان و شهر تبریز از دیگر برنامه‌های امروز  چیت چیان در آذربایجان شرقی است.

کد خبر : ۴۵۷۷۰۹