خبرگزاری کار ایران

حجت الاسلام محمدعلی آهنگران در همایش امام و انقلاب اسلامی:

تئوری‌پرازان انقلاب؛ کرامت انسانی را در قانون اساسی پیاده کرده‌اند

حجت الاسلام محمدعلی آهنگران در همایش امام و انقلاب اسلامی گفت: تئوری‌پرازان انقلاب؛ کرامت انسانی را در قانون اساسی پیاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام محمدعلی آهنگران که به دعوت حزب اعتدال و توسعه شهرستان مهر در جمع مردم شهر وراوی سخن می‌گفت، اظهار کرد: تبعیض و فساد در بخش های مختلف حکومت پهلوی وجود داشت و مردم ایران انقلاب کردند تا جامعه اخلاقی داشته باشند.

وی با بیان اینکه آن همه اعتراض در زمان انقلاب به چه سبب بود ؟ اظهار کرد: شهدای انقلاب اسلامی و امام بزرگوار به تکرار در سخنان خود هشدار داده اند که نکند شرایطی در کشور بعد از انقلاب بوجود آید که ما فردا در برابر حکومت پهلوی روسیاه باشیم چرا که ظلم حکومت پهلوی به گونه‌ای بود که جلوی گردش قدرت، انتقاد و انتخاب سرنوشت خویش را می گرفت و برآیند حکومت پهلوی شکل گیری مناسبات ظالمانه برای مقابله با مردم بود.

حجت الاسلام آهنگران تصریح کرد: شاید مردم آزادی اجتماعی داشتند اما از آزادی سیاسی برخوردار نبودند چرا که مردم نمی‌توانستند حکومت را نقد کنند و کوچکترین صدای اعتراض را با ظلم پاسخ می‌دادند و به همین دلیل جامعه آن روز آماده مبارزه با ظلم و بی عدالتی شده بود و رهبری هوشمندانه امام خمینی توانست مردم را منسجم کند و این اتحاد جامعه باعث شد که انقلاب به پیروزی برسد.

وی ادامه داد: ۴ هزار مسجد در زمان حکومت محمدرضا پهلوی داشتیم که تعداد آنها بعد از انقلاب به ۴۵ هزار تا رسید و می توان گفت که مشکل ما اسلامیت نبود و در کشور مراجع تقلید حضور داشتند.

حجت الاسلام آهنگران گفت: ما انقلاب کردیم که تا چرخش قدرت در کشور برقرار باشد، جامعه عادلانه بوجود بیاید و حاکمان با رعایت اخلاق و کرامت انسانی با مردم برخورد کنند و فضای امنیتی نداشته باشیم بلکه فضای امن داشته باشیم.

وی بابیان اینکه ۵ اصل دین در اصل دوم قانون اساسی تاکید بسیار شده که علاوه بر این اصول دینی، کرامت انسانی از پایه های مهم نظام مقدس جمهوری اسلامی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته که کرامت انسانی را حفظ کند و مرحوم شهید مطهری در کتاب مقدمه ای بر جهانبینی اسلامی بارها اشاره کرده اند که پایه اصلی حکومت اسلامی در کنار اصول دین، کرامت ذاتی انسانی است یعنی اینکه کسی کرامت انسانی را برای انسان خلق نکرده و انسان بخاطر انسان بودن است که کرامت دارد. 

حجت الاسلام آهنگران با تاکید براینکه سرنگونی حکومت پهلوی بدلیل عدم رعایت کرامت انسانی بود، بیان داشت: همه ی عوامل توسعه در کنار رعایت کرامت انسانی تحقق می یابد، حکومت باید کرامت انسانی حفظ کند و حقوقی که داریم بدلیل کرامت انسانی است و کرامت انسانی؛ این حق را به ما می دهد که از حاکمان سوال کرده و قدرت را نقد کنیم.

وی گفت: تئوری پرازان انقلاب؛ کرامت انسانی را در قانون اساسی پیاده کرده اند و بر این مبناست که صرفنظر از دیدگاه های سیاسی، زندانی و مجرم ؛ حقوقی دارد و این حق را دارد که با خانواده خود در تماس باشد و روزنامه بخواند چرا که یک انسان است و هر عضو جامعه حق دارد که در یک دادرسی عادلانه از حق خود دفاع کند.

حجت الاسلام آهنگران ادامه داد: ملت ایران پذیرفته اند که این انقلاب آمده تا کرامت انسانی آنان را حفظ کند و تمامی حقوق انسانی براساس کرامت انسانی تدوین شده است و مهم ترین عاملی که نظام را با خطر روبرو می کند؛ همین عدم توجه به کرامت انسانی است و کارتن خوابی و گور خوابی و کودکان کار برخلاف کرامت انسانی است و جامعه ای زنده است که نسبت به حقوق کودکان کار،حقوق زنان، حقوق کارگران و حقوق تمامی مردم حساسیت نشان دهد.

وی گفت: انتقاد ما به منزله مخالفت با نظام نیست بلکه هرجا که شعارها و دستاورد های انقلاب خدشه دار می شود باید حساس باشیم و هشدار دهیم.

حجت الاسلام آهنگران با اشاره به نامه حضرت علی (ع) به فرماندهان نظامی در جنگ جمل، گفت: امیرالمومنین در این نامه تاکید کرده است که مراقب باشید که حقی از حقوق مردم زیرپا نگذارید و وارد حوزه خصوصی مردم نشوید و اینطور بود که حضرت علی (ع) نسبت به کرامت انسانی حساسیت نشان می داد و امروز کسانی که برای دستیابی به قدرت روی خون مردم عبور می کنند ؛ آنها هیچ نسبتی با حکومت امیرالمومنین ندارند.

او باتاکید بر اینکه مردم ما باید متوجه باشند که حکومت اسلامی آمده تا کرامت انسانی مردم حفظ شود، گفت: مصباح یزدی در جلد ۸ کتاب خود اشاره کرده که انسان در صورتیکه کرامت دارد که مسلمان ، مومن و نظام اسلامی را قبول داشته باشد و اگر مسلمان نیست باید نظام اسلامی را قبول داشته باشد درغیراینصورت هیچ کرامت انسانی و حق و حقوقی ندارد و این تئوری باعث شده که مخالف سیاسی یا دشمن را مخالف انقلاب و نظام بدانند و او را از حقوق خود محروم کنند و آقای یزدی در این کتاب می گوید هرکسی مخالف نظام یا درصدد براندازی و یا در اندیشه مخالفت با براندازی نظام باشد هم کرامت انسانی ندارد.

وی اضافه کرد: کسی آمد به صورت عده ای اسید پاشید بدلیل آنکه آنها پایه حکومت را تهدید می کنند و یا آنها را سالها زندانی کرد نیز این ها از این تئوری آقای یزدی ناشی می شود و من به عنوان شهروند اسلامی حق برخورداری از دادرسی عادلانه دارم و اگر اتهامی متوجه من است باید این اتهام به من تفهیم شود و بعد از آن حق دارم وکیل بگیرم و در دادگاه علنی و صالحه محاکمه شوم و از حقوق خودم دفاع کنم و در زمان زندان از تمامی حقوق زندانی برخوردار باشم و بسیاری از افراد هستند که بدلیل مواد مخدر یا قتل ، اعدام می شوند و کسی اعتراض نمی کند و اعتراض بدلیل این است که حق دادرسی عادلانه را از کسی گرفته اید و این برخلاف کرامت انسانی است.

حجت الاسلام آهنگران گفت: مردم برای حفظ کرامت انسانی به جبهه رفتند و خانواده معظم شهدا حق دارند که ناراحت باشند چرا که برای نظام خون دلها خورده اند و این برخلاف کرامت انسانی است که کسی بر قدرت بنشیند و شعارهای عدالت محوری دهد ولی عملکرد او سبب شود که طبقه متوسط روز به روز ضعیف و فقیرتر شود.

وی ادامه داد: تورم بالای ۵۰ درصدی و اختلاس ها برخلاف کرامت انسانی است و ما اگر بخواهیم انقلاب را محفوظ نگه داریم باید آگاه باشیم که مناسبات ظالمانه در جامعه شکل نگیرد و نسبت به مسائل اجتماعی مطالبه گر باشیم.

کد خبر : ۴۵۸۸۹۲