خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:‬

تا پایان امسال، دیگر زندانی ناشی از دیه تصادف نخواهیم داشت/ کاهش ٦ هزار نفری تلفات جاده‌ای

asdasd
کد خبر : ۴۶۱۵۰۱

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تا پایان سال‌ جاری زندانی ناشی از دیه تصادف در کرمان نخواهیم داشت.

‫به گزارش ‬ایلنا، محمدرضا پورابراهیمی در نشستی با مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان با اشاره به قانون اجباری بیمه شخص ثالث افزود: قانون جدید بیمه ظرفیت هایی را ایجاد کرد که به واسطه آن هم حقوق مردم را بیشتر رعایت کنیم و هم عوامل مرتبط با افزایش سطح تصادفات در کشور را بتوانیم کنترل و مدیریت کنیم.

وی ادامه داد: عمده بحث در بیمه شخص ثالث در قانون جدید این است که یواش یواش از خودرو محور بودن به سمت ترکبیی از خودر و شخص محور بودن برویم یعنی ایجد سامانه اطلاعاتی از تصادفات کشور کمک می کند به اینکه افرادی که بیشترین تصادفات را در کشور داشتند، در سامانه شناسایی شده و زمانی که می خواهند حق بیمه بخرند، به عنوان افراد پرریسک محسوب می شوند.

پورابراهیمی با اظهار به اینکه حق بیمه افراد پر ریسک بیش از افراد کم ریسک است گفت: قبل از قانون جدید اینگونه نبود و هر کس که 10 بار تصادف کرده با کسی که یک بار هم تصادف نکرده بود، حق بیمه یکسانی می پرداختند و اعمال ریسک راننده خودرو در دریافت حق بیمه موضوع مهمی بود که در قانون جدید مورد نظر قرار گرفت و قانون جدید رفتن از خودرو محور به شخص محور است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: موضوع بعدی، مشکلات ناشی از پروسه های اداری بعد از تصادف و اختلاف نظرهایی که بین دستگاه ها اعم از قضایی، اجرایی و بیمه شکل می گرفت و تکلیف در قانون جدید برای ایجاد سامانه اطلاعاتی تصادفات شکل گرفت، کمک می کند همه چیز در حوزه اطلاعاتی شفاف شود و موجب می شود راهنمایی رانندگی، پزشکی قانونی، دفاتر بیمه و ... در فضای شفاف اطلاعاتی عمل بکنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه جلوگیری از دستکاری در داده ها و کاهش میزان تخلفات در پرونده ها از مورادی است که با این شفافیت اطلاعات به وجود می آید تصریح کرد: در قانون قبل گاهی با تغییر قیمت دیه مردم مجبور می شدند الحاقیه بخرند اما در قانون جدید، یک حق بیمه صادر می شود و برای یک سال اعتبار دارد و دستگاه قضایی مکلف شده قبل از پایان سال عدد دیه را برای سال بعد ابلاغ کند و حذف الحاقی یکی از خواص قانون جدید است و اثر مثبتی در این حوزه دارد و مردم تکلیفشان را می دانند.

نماینده مرم کرمان و راور در خانه ملت گفت: تکالیفی که در حوزه مسائل مرتبط با صندوق تامین خسارت های بدنی انجام شد، کار بسیار مهمی بود و فضای مثبتی ایجاد کرد که می تواند به عنوان یک رویکرد مناسب باشد که افرادی به هر دلیلی تاریخ بیمه خودرو و گواهینامه آنها گذشته باشد، دچار سانحه می شود، سازمانی باشد از این افراد حمایت کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در سه سال اخیر بیش از ٥ میلیارد تومان برای صدمه دیدگان حوادث ناشی از تصادفات غیرعمد از محل اعتبارات صندوق تامین خسارت های بدنی در استان کرمان هزینه کرده ایم و تا پایان امسال زندانی ناشی از دیه تصادف در استان نخواهیم داشت.

وی افزود: دفتر صندوق بیمه تامین خسارت های بدنی دومین دفتر در کشور است که در استان کرمان فعال می باشد که جنوبشرق کشور را پوشش می دهد.

پورابراهیمی تصریح کرد: در فرهنگسازی و کمک به توسعه فضای فرهنگی کشور مبنی بر جلوگیری و پیشگیری از تصادفات، ظرفیت هایی ایجاد شد که نیروی انتظامی و دستگاه های دیگر تلاش کنند که یکی از موارد خیلی مهم فرهنگسازی است و با تلاش در این حوزه می توانیم آثار بهتری بگیریم.

وی بیان کرد: نکته دیگر در قانون جدید، اخذ هر گونه رضایتنامه از فرد خسارت دیده قبل از دریافت کامل خسارت، ممنوع است و این حق و حقوقی را برای مردم تعریف کرده است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم باید به کاهش تصادفات و تلفات کمک کنند و همه موارد به فرهنگسازی بر می گردد و مهم ترین عاملی که می تواند کمک کنند در قوانین و مقررات مربوط به حوزه بیمه، این است که از وقوع تصاف در کشور و حوادث جلوگیری کنیم و خیلی سریع از کنار آن می گذریم.

وی افزود: از ٢٣ هزار کشته در سال به ١٧ هزار نفر رسیده ایم اما هر یک نفر تلفات برای ما بزرگ است و هر شش سال یک بار معادل شهدای جنگ، در جاده های کشور تلفات می دهیم و اصلا قابل قبول نیست که اینگونه عمل کنیم و باید تلفات را به کمترین میزان خود برسانیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: باید با بهبود شرایط جاده و مسیر حمل و نقل، بهبود کیفیت خودروها و از همه مهم تر عامل انسانی که بیشترین سهم را دارد، با مراقبت و نظارت دقیق و کنترل نامحسوس این آمار را به کمترین حد برسانیم و می توانیم این کار را کنیم.

وی بیان کرد: هزینه هایی که در حوزه تصادفات پرداخت می شود، بسیار زیاد است و برآورد این است که خسارت های بخش تصادفات سالانه از یک هزار میلیارد تومان بالاتر است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز