خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برگزاری جشن نوروز 96 در نوروزگاه‌های ایلام/ استفاده از خانه‌های روستایی برای بوم‌گردی

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام از متفاوت بودن جشن نوروز 96 نسبت به سال‌های گذشته خبرداد.

جوریه کلانتری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری امسال شعار خود را با متفاوت بودن نوروز با سال‌های گذشته آغاز کرده است.

کلانتری افزود: جشن نوروز 96 امسال در نوروزگاه‌ها؛ مکانی در پایگاه‌هایی که ثبت جهانی یا ملی هستند برگزار خواهد شد. در سال‌های گذشته این جشن‌‌ها در موزه مردم شناسی ایلام برگزار می‌شد.

وی گفت:‌ این عید باستانی را امسال در سطح وسیع‌تری از آئین‌ها و سنت‌های بومی به نمایش خواهیم گذاشت.

کلانتری عنوان کرد: استان ایلام به لحاظ قومیتی استان متنوعی است و از قومیت‌های کرد، لر، لک و عرب تشکیل شده است و ما مراسم نوروز را هر شب به یک شهرستان با آداب سنتی و موسیقی محلی برای اجرای نمایش و جشن اختصاص داده‌ایم. 

ایلام1

وی تصریح کرد: برای نوروز امسال مکان‌های مختلفی برای پذیرایی از مهمانان نوروزی اعم از مهمان‌پذیرها، کمپین‌ها، چادرهای اسکان، مدارس با همکاری آموزش و پرورش در نظر گرفته شده ضمن اینکه 750 کلاس برای اسکان مهمانان نوروزی در حال آماده‌سازی است و امسال خانه‌های روستایی برای اولین بار بوم‌گردی را نیز در استان ایلام برای پذیرایی از مهمانان در دستور کار داریم.

معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام بیان کرد: از دیگر برنامه‌ها امکان استفاده از بلوتوث‌های گوشی است. در این سیستم بازدیدکنندگان بلوتوث گوشی خود را روشن‌ می‌کنند تا برنامه اطلاعات مسیریابی راهنمای استان ایلام را دانلو کنند و یا از برنامه بازار خرید کنند تا برای مسیرهای سفر به مشکل برنخورند. چاپ نقشه و کتابچه‌های راهنمای گردشگری استان هم از دیگر برنامه های در دست اقدام است.

وی ادامه داد: در ورودی و سطح شهرستان‌های استان ایلام نصب بنرهای خوش آمدگویی به مسافران نوروزی را داریم که در آنها شماره تلفن‌های ضروری و اداره گردشگری قید شده و در صورتی که مسافران با مشکل روبرو شوند می توانند با این شماره ها تماس بگیرند.

کلانتری ادامه داد: با کمک سازمان صنعت، معدن و تجارت، دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، دامپزشکی از اول اسفندماه طرح نظارت کامل بر رستوران‌های شهری و بین راهی را آغاز کرده ایم تا بر کیفیت اقلام و گوشت‌هایی که برای طبخ یا فروش مورد استفاده قرار می گیرد، تحت نظارت دقیق باشد.

کد خبر : ۴۶۴۷۴۱