خبرگزاری کار ایران

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد:

لزوم توجه به موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ویژه برنامه‌های نوروز استان

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۲۰۰

با حضور استاندار خراسان رضوی، هشتمین جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام، برگزار شد.

به گزارش ایلنا، علی رضا رشیدیان در این جلسه با بیان اینکه باید از این فرصت در راستای معرفی فرهنگ و سیره رضوی و توانمندی‌های مشهد و استان حسن استفاده را کرد، افزود: یکی از وظایف دبیرخانه این شورا، پیگیری و رصد اجرای هرچه مطلوب تر برنامه های تدوین شده در سال 2017 است.

وی با اشاره به در پیش‌بودن ایام نوروز، افزود: باید از تمامی ظرفیت های موجود برای بازآرایی جاذبه‌ها و توانمندی های تاریخی و فرهنگی مشهد مقدس استفاده شود.

استاندار خراسان رضوی، تردد حدود هشت میلیون زائر و مسافر نوروزی به مشهد مقدس را مجال مناسبی در این خصوص دانست و بر لزوم توجه به موضوع مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در ویژه برنامه های این ایام در استان، تاکید کرد.

رشیدیان برپایی نمایشگاه ها، سمینارهای بین المللی و برنامه هایی که منجر به تردد شخصیت های فرهنگی جهان اسلام به مشهد مقدس می شود و منجر به تقویت مناسبات و گفتمان خواهد شد را خاطرنشان کرد.

وی برگزاری کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهید با حضور ریاست‌محترم جمهوری، اعضای خانواده‌های شهدای جهان اسلام از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، پاکستان، تونس و بوسنی، اهتزاز پرچم اعتاب مقدسه جهان اسلام در بهشت رضا(ع) مشهد مقدس، با شرکت خانواده معظم شهدای گرانقدر مشهد و شهیدان شاخص جهان اسلام از جمله شهید مقنیه از لبنان، راغب حرب از سوریه، شهید عباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان و ... از هشت کشور جهان و یادواره شهید شاخص کشوری دانش آموز شهید احمد نظیف و ۳۶ هزار شهید دانش آموز در سبزوار، از جمله اقداماتی است که در راستای مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام انجام شده است.

استاندار خراسان رضوی تامین زیر ساخت در حوزه های مختلف حمل و ترافیک، امنیت و .. برای حضور زائران و گردشگران در اماکن فرهنگی و تاریخی مشهد مقدس و استان را ضروری دانست و تصریح کرد: تمامی اقدامات باید برای تثبیت دائمی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام صورت پذیرد.

رشیدیان ضمن گزارش ارزیابی برنامه های افتتاحیه ی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، گفت: باید بسته ی جامعی از برنامه ها و اقدامات در حوزه های مختلف اعم از فرهنگی و اطلاع رسانی ویژه ی نوروز تدوین و بر این اساس وظائف هر دستگاه مشخص و عملیاتی شود.

وی استفاده از فضای مجازی، ظرفیت سازمان های مردم نهاد و توانمندی دستگاه های مختلف برای تولید محصولات فاخر فرهنگی را ضروری دانست و افزود: نوروز فرصت مناسبی است تا در حوزه ی فارسی زبانان در راستای مشهد 2017 برنامه ریزی شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: با توجه به ظرفیت های قابل توجه مذهبی، تاریخی و فرهنگی مشهد مقدس و وجود حرم مطهر امام مهربانی ها هدف آن است از این فرصت مغتنم در جهت ایجاد گفتمان فرهنگی بین نحله ها، فرقه ها و گروه های مختلف مذهبی و دینی و نیز برای ایجاد ظرفیت گفت و گو برای ایجاد همفکری و همراهی بیشتر بین کشورهای اسلامی گام های موثری برداشته شود.

سید سعید سرابی رئیس ستاد مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام نیز در این جلسه اظهار کرد: انتظارات از دستگاه های اجرایی برای توجه به موضوع پایتخت فرهنگی جهان اسلام به عنوان یک ضرورت در جهت استفاده بهینه از ظرفیت های اطلاع رسانی در دستور کار قرار می گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه در ستاد تسهیلات سفر استان جلساتی ویژه استفاده از فرصت نوروز برای اطلاع رسانی رویداد پایتخت فرهنگی جهان اسلام برگزار شده، خاطرنشان کرد: بدین منظور پیشنهاداتی برای 20 دستگاه اجرایی جهت تصویب آماده شده است.

وی ادامه داد: تمرکز بر عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام با تاکید بر سه زبانه شدن اطلاع رسانی ها از مهمترین الزامات این طرح می باشد.

وی هماهنگی دستگاه های مرتبط برای استفاده از عنوان مشهد پایتخت فرهنگی جهان اسلام در تمامی برنامه ها، هماهنگی برای استفاده از لوگو در ادارات و دستگاه ها در مبادی ورودی و غیره، الزام کلیه سازمان ها و ادارات و نهادها در خصوص اصلاح و دو زبانه شدن و اشاره به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در کتیبه سر در سازمان ها، ابلاغ از طریق روابط عمومی استانداری به کلیه روابط عمومی های استان مبنی بر توجه جدیدی به موضوع پایتخت فرهنگی و درج در کلیه مصاحبه ها و خبرهای تنظیمی و گزارشات و اقدامات لازم در طول تعطیلات نوروزی، پخش تیزر پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سینماها قبل اکران فیلم های نوروزی، اکران تیزر تبلیغاتی پایتخت فرهنگی جهان اسلام از تلویزیون های داخل مترو و اتوبوس های شهری و سایر تلویزیون های شهری و ... را از مهمترین اقدامات پیشنهادی برای تصویب و اجرا در تعطیلات نوروزی برشمرد.

سرابی در ادامه، با اشاره به دریافت گزارش‌های گروه‌های مترجمان، عوامل اجرایی هتل‌ها، سایر همکاران در ستاد اجرایی، مدیران و مسئولان و دست اندرکاران کمیته های اجرایی و تجمیع اطلاعات، عنوان کرد: حضور چهره های جدید به عنوان نمایندگان کشورهای اسلامی در مراسم افتتاحیه برخلاف سایر همایش های بین المللی که معمولا از چهره های ثابتی استفاده می شود، حضور هفت وزیر و برخی میهمانان رسمی از جمله معاون مدیرکل آیسسکو به رغم اینکه برنامه ای برای دعوت از وزرا پیش‌بینی نشده بود، حضور سفرای کشورهای اسلامی مستقر در تهران و ... اصلی‌ترین نقاط قوت این مراسم به شمار می رود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز