خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

کاهش اعضای شورای‌شهر و افزایش رقابت بر سر کرسی‌ها در استان گلستان

asdasd
کد خبر : ۴۶۹۳۸۰

با توجه به تایید مصوبه اخیر مجلس، اعضای شوراهای‌شهر سراسر کشور در دوره پنجم کاهش می‌یابد. به این ترتیب انتخابات شوراهای پنجم تحت تاثیر تغییر سهمیه اعضای شورا در هر شهر خواهد بود.

به گزارش ایلنا، در طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ بیستم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده؛ در جلسه مورخ ۱۳۹۵/۰۲/۲۹ شورای‌نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی نشد. بنا بر این، اعضای شوراهای اسلامی شهر در بعضی شهرها در سراسر کشور در دوره پنجم کاهش می‌یابد. 

بر اساس این مصوبه، اعضای شورای شهر در شهرهای مختلف  به این شرح است:

شورای شهرهایی که جمعیت آن‌ها تا ۵۰ هزار است، تعداد اعضای اصلی ۵ نفر و علی‌البدل ۳ نفر تعیین شد.

تعداد اعضای اصلی شورای شهرهایی که جمعیت آن‌ها بین ۵۰ هزار تا ۲۰۰ هزار نفر است ۷ نفر و تعداد اعضای علی‌البدل ۵ نفر است.

همچنین، تعداد اعضای اصلی شورای شهرهایی که جمعیت آن‌ها بین ۲۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار نفر است ۹ نفر و تعداد اعضای علی‌البدل ۶ نفر است.

در مورد شورای شهرهایی که جمعیت آن‌ها بین ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر است تعداد اعضای اصلی۱۱ نفر و تعداد اعضای علی‌البدل ۷ نفر است.

تعداد اعضای اصلی شورای شهرهایی که جمعیت آن‌ها بین ۱ ‌میلیون نفر تا ۲ میلیون نفر است ۱۳ نفر و تعداد اعضای علی البدل ۸ نفر می باشد. طبق قانون جدید، شهرهای با جمعیت بیش از ۲ میلیون نفر، ۱۵ نفر عضو اصلی و ۱۰ نفر عضو علی‌البدل خواهد داشت.

بدون شک، این قانون و تغییر سهمیه شهرها از شورای شهر می‌تواند رقابت‌های انتخاباتی در ماه‌های آتی را نیز با تغییراتی مواجه کند. در استان‌ها و شهرهایی که شکاف‌های قومی و مذهبی بیشتری وجود دارد، قطعا رقابت شدید و تنگاتنگ‌تری بر سر کرسی‌ها شکل خواهد گرفت.

از دیگر بخش‌های این قانون جدید در مورد عرل و نصب شهرداران است.  بر مبنای این طرح، عزل و استیضاح شهرداران کشور نسبت به گذشته با سخت‌گیری بیشتری انجام گرفته و تعداد اعضای شورای‌شهر هم به روال ۳ دوره اول با توجه به جمعیت شهرها، کاهش می‌یابد. 

تغییرات کرسی‌های شورا در گلستان

استان گلستان دارای ۱۱ شهرستان و ۱۱ شهر اصلی هستند. با توجه به مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با کاهش ورود اعضا شوراهای‌شهر در سراسر کشور، شهرهایی از گلستان با تغییر مواجه خواهند شد. 

در مرکز تغییرات شورای‌شهر، شهر گرگان مرکز گلستان قرار دارد. بر این اساس تعداد اعضای شورای شهر گرگان از ۱۳ نفر حال حاضر، به ۹ نفر کاهش خواهد یافت. با توجه به افزایش چشمگیر امکان حضور نامزدهای مختلف در انتخابات پیش‌رو، به نظر می‌رسد پیش‌بینی وضعیت نامزدهایی که از شانس بیشتری برای پیروزی برخوردارند سخت‌تر خواهد شد.

همچنین در دیگر شهر اصلی استانی گلستان، یعنی گنبد، تعداد اعضای شورای‌شهر از ۹ نفر  به ۷ نفر کاهش خواهد یافت. در شهر ترکمن‌نشین گنبد نیز کاهش تعداد اعضای شورای‌شهر رقابت‌ها را با سختی بیشتری برای نامزدهای ترکمن و فارس مواجه می‌کند. 

یکی دیگر از شهرهای گلستان که تحت‌تاثیر قانون جدید با تغییر در تعداد اعضایش مواجه می‌شود شهر آزادشهر است. تعداد اعضای شورای شهر آزادشهر از ۷ نفر حال حاضر، به ۵ نفر کاهش خواهد یافت.

قابل ذکر است، تعداد اعضای شورای‌شهر سایر شهرستان‌ها از جمله، آق‌قلا، بندرگز، بندر ترکمن، رامیان، علی‌آباد، کردکوی، کلاله، مینودشت کاهشی ایجاد نشده و در ترکیب حال حاضر باقی می‌مانند.

به نظر می‌رسد، بیش از سایر شهرها، قانون کاهش اعضای شورای‌شهر، رقابت‌های سیاسی گروه‌ها و جریانات سیاسی را در مرکز استان دستخوش تغییرات می‌کند. در حال حاضر گروه های اصلاح‌طلب و اصولگرا خود را برای لیست‌های واحد آماده می‌کنند. باید منتظر ماند و دید هفته‌های آتی چگونه رقابت‌ها تحت تاثیر شرایط جدید شکل می‌گیرد.

گزارش: سید مبین میرعرب

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز