خبرگزاری کار ایران

برنامه های هفت گانه دولت برای توسعه اشتغال؛

ربیعی: سال 96 سال شکوفایی دولت تدبیر و امید است

asdasd
کد خبر : ۴۷۳۶۴۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به برنامه های هفت گانه دولت برای توسعه اشتغال، سال 96 را سال شکوفایی دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، صبح امروز شنبه علی ربیعی در نشست طرح تکاپو برای توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار در استان خراسان رضوی در حوزه فناوری اطلاعات که با حضور وزیر کار و رفاه اجتماعی، وزیر ارتباطات و استاندارخراسان رضوی در مشهد برگزار شد، گفت: در 4 سال گذشته دولت با وجود تمام مشکلات سعی کرد اقتصاد کشور را بزرگ کند. مشکل ما کوچک بودن اقتصاد کشور بود و شرایط سختی داشتیم و کسری رشد فراوانی در همه زمینه ها تجربه شد.

وی ادامه داد: رکود طولانی بازار کار اثر دوره قبل بود که به دوره ما برخورد که موفق شدیم با سیاست بزرگ کردن اقتصاد کشور نسبتا در این حوزه موفق باشیم. البته فراهم شدن شرایط بین المللی مناسب نیز به ما کمک کرد ولی باید ساختارهای داخلی برای این امر آماده تر شود. اشتغال نباید معطل بزرگ شدن اقتصاد کشور می ماند چرا که اشتغال در کشور ما امری حیاتی است.

ربیعی بیان کرد: از سال 84 تا سه سال بعد از آن شاهد رشد در کشور بودیم و ما نیز اثر دوره ای سه ساله رکود را تجربه کردیم و تاثیر اقدامات صورت گرفته بر اشتغال از ناحیه سرمایه گذاری ها با تاخیر صورت می گیرد. بر اساس تحلیلی که در هیات وزیران صورت گرفت، یک برنامه اشتغالی که بتواند بر رشد اثرگذار باشد، طراحی شد. در این طرح می خواهیم از سمت اشتغال رشد و تولید را افزایش دهیم و با جهت گیری از این سمت حرکت کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: بخشی از این برنامه ها امروز درحال دنبال شدن است. رشد ما در سال آینده مناسب خواهد بود.

وی افزود: مهم ترین سیاست گذاری ما جهت گیری در رشته های پرظرفیت اشتغال بود. در این راستا رسته هایی شناسایی شد و برای هر کدام بسته حمایت خاصی ایجاد شد.

ربیعی با بیان اینکه یکی از مهم ترین و اصلی ترین رسته ها برای ایجاد اشتغال حوزه آی سی تی است، عنوان کرد: کارگروهی برای رفع موانع کسب و کار در فضای مجازی تشکیل شده و ابعاد آن از منظر حقوقی، ساختار و... نیز در این بسته دیده شده است. امیدواریم این بسته نخستین بسته ای باشد که برای تصویب به هیات دولت می رود. می توان برنامه اشتغال عمومی را با ظرفیت هایی که در این حوزه وجود دارد، دنبال کرد.

وی گفت: یکی از مسایل مدنظر ما کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی است که درسال 95 در 8 استان انجام شد. در سال 96 با ظرفیت جذب بیشتری انجام خواهد شد. اشتغال در مشاغل محلی، اشتغال با تاکید بر مناطق محروم، توسعه اشتغال خانگی و اتصال به بخش های بالادستی و در نهایت مگا طرح تکاپو مهم ترین طرحی بود که در دولت مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: ما رسته های دارای ظرفیت بیشتر را شناسایی کردیم که در 7 استان به صورت آزمایشی اجرا شد. در همین شهر مشهد نهاد مدرسه کفش ایجاد شد. هدف ما این است که این نهادها با زنجیره جهانی اتصال یابد و از سوی دیگر به مناطق متصل شود. من خوشحال هستم که نرم افزارهای فرزندان کرد ما در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در همین استان در صنعت پوشاک فعالیت خوبی شد و کالای تولید شده در آن با برند به کشورهای دیگر صادر می شود.

ربیعی اظهار کرد: من برای اثبات همین مساله کاپشن های مشهدی و خارجی را به هیات وزیران بردم و دیده شد که وقتی روی آموزش نیروی انسانی و بازاریابی فروش وقت گذاشته شد، کاپشن های تولیدی ما قابل رقابت با نمونه های خارجی است. محاسبات ما نشان می دهد در سال 96 به مساله اشتغال تا حدود زیادی پاسخگو خواهیم بود.

موافقت وزیر کار با تعیین صلاحیت حرفه ای شرکت های حوزه آی تی و آی سی تی به بخش خصوصی

وی اضافه کرد: 70 درصد از حوزه فناوری ارتباطات تولید محتوا است. دولت، دانشگاه و بخش خصوصی سه ضلع مثلثی هستند که باید به آن توجه ویژه داشت تا پای کار بیایند، من پیشنهاد می کنم و موافقم که تعیین صلاحیت حرفه ای شرکت های حوزه آی تی و آی سی تی به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه فرماندهی و مسئولیت اصلی این اقدامات با وزارت ارتباطات است، گفت: ما نیز در این پروژه با عنوان وزارت همکار با دکتر واعظی همکاری داریم.

وی ادامه داد: امروز 22 شرکت با 24 پروژه با 320 میلیارد تومان سرمایه پای کار آمده اند که پیش بینی می شود با این اقدامات  8000 شغل را در استان خراسان رضوی داشته باشیم.

ربیعی افزود:  از ویژگی های حوزه ارتباطات این را می توان گفت که با سرمایه گذاری های محدودتر به اشتغال پاسخ گفت.

ربیعی تصریح کرد: وقتی کاری آغاز نمی شود، کسی حرفی نمی زند و می گویند رکود هست؛ وقتی از رکود خارج می شویم، می گویند چرا در زندگی مردم اثر ندارد، وقتی تبین می کنیم آن بخش را پخش نمی کنند. ما سال گذشته 700 هزار شغل ایجاد کردیم اما چون پنجره جمعیتی در کشور ایجاد شده سالانه 800 هزار دانشجو وارد بازار کار می شود. اما باید توجه داشت که نرخ مشارکت در همین استان که 38 درصد بود به 42 درصد رسیده است. متاسفانه برخی ایجاد آن 700 هزار شغل را نمی نویسند و اما می گویند 500 هزار بیکار داریم. 

ما صورت مسئله را پاک نکردیم

ربیعی گفت: سال 88 یک میلیون و 840 هزار شغل داشته ایم که این تعداد در سال 92 به یک میلیون 830 هزار شغل رسیده است. این یعنی اشتغال کشور 10 هزار نفر منفی بوده است. این رقم امسال به یک میلیون و 930 هزار نفر رسیده است. حرکت ما در استان ایجاد شغل برای 280 هزار نفر است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: بانک پاسارگارد 350 میلیارد تومان در ایجاد اشتغال در حوزه های آی تی استان سرمایه گذاری کرده که به همراه 689 میلیارد تومانی که برای تامین سرمایه در گردش و 600 میلیارد تومانی که برای تثبیت شغل در استان در نظر گرفته شده، در این استان برای اشتغال هزینه خواهد شد. همچنین در این استان 802 میلیون دلار منابع خارجی هزینه شده است.

وزیر کار و امور اجتماعی با اشاره به اینکه رکود از گذشته به دولت تدبیر امید انتقال شد اما با تلاش های صورت گرفته نه تنها از رکود خارج شدیم بلکه به رشد مثبت نیز دست یافتیم.

وی افزود: سال 1396 سال شکوفایی دولت تدبیر و امید است تا انشالله دستاوردهای این اقدامات نیز در زندگی مردم ملموس تر شود.

در بخش دیگری از این نشست وزیر کار از تدوین برنامه اتصال شرکت های خصوصی حوزه آی تی به شبکه اقتصاد آی تی جهانی با هدف افزایش حجم اقتصاد ایران خبر داد.

همچنین در جلسه ای که پیش از جلسه با حضور شرکت های آی تی برگزار شد، هر یک از شرکت ها تولیدات خود را در حوزه های مختلف آی تی و آی سی تی ارایه دادند.

در این جلسه وزیر کار از تشکیل کمیته همکاری دولت، دانشگاه و بخش خصوصی خبر داد و یاد آور شد: براساس مصوبه دولت کمیته ای برای تدوین قوانین حوزه کسب و کار دیجیتا ل تشکیل شده است.

دستور وزیر کار برای ساماندهی هزار نفر جهت اشتغال در حوزه آی تی 

وزیر کار به نیاز یکی از شرکت های حوزه آی تی که طرح ایجاد 1000 شغل در استان سیستان بلوچستان در حوزه آی تی را طراحی کرده است، گفت سازمان آموزش فنی حرفه ای هزار نفر افراد مورد نیاز شما را به زودی آموزش خواهد داد.

یادآور می شود بر اساس این طرح هزار نفر از جوانان سیستان و بلوچستان در منزل و از طریق شبکه اینترنتی کارهای اداری شرکت های این استان را انجام می دهند این طراحی توسط یک شرکت بخش خصوصی انجام شده است همچنین این شرکت طرح فروش محصولات سوپر مارکتی با 10 درصد زیر قیمت بازار را طراحی کرده است و براورد اولیه نشان می دهد که فقط در تهران 4000 شغل در این حوزه ایجاد می شود این طرح در استان های دیگر قرار است انجام شود

همچنین در این جلسه به وزاری فناوری و کار گزارش داده شد به منظور معرفی جاذبه های تاریخی و گردشگری استان خراسان رضوی اپلیکشین هایی طراحی شده است که می توانند مشاغل گسترده ای را در این استان ظرف امسال ایجاد کنند

وزیر کار در خصوص ارتباط حوزه گردشگری و ای سی تی یاداور شد یکی از برنامه های دولت ایجاد ارتباط بین حوزه آی تی و گردشگری چرا که ما امروزه با توریسم پست مدرن روبرو هستیم که فقط به دنبال هتل های چند ستاره نیست بلکه به دنبال حضور در بافت های محلی و سنتی است و به کار گیری خوزه آی تی و معرفی جاذبه های تاریخی مذهبی و گردشگری استانها از جمله خراسان رضوی می تواند در ایجاد اشتغال بسیار موثر باشد.

اپلیکیشن دیگر یک شرایط تبلیغاتی برای تولید محصولات تولید خانگی توسط زنان خانه دار را فراهم کرد. زنان خانه دار می توانند از طریق این اپلیکیشن تبلیغ کرده و کالای خود را خرید و فروش کنند.

اپلیکیشن دیگر برای معلمان است که می توانند دروس و آزمون های خود را با قیمتی پایین به مخاطبان ارایه کنند.

همچنین در این جلسه قرار شد با اجرای طرح پایلوتی در استان در حوزه آی تی، گردشگری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این طرح چند اپلیکیشن تولید شده که با توجه به ورود 20 میلیون زائر به استان در سال، جاذبه های استان در آن معرفی می شود و امکان بادید را فراهم سازند.

در حوزه سلامت اپلیکیشن های متعددی نیز ارایه شد که تعداد آن به بیش از 700 نرم افزار می رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز