خبرگزاری کار ایران

به بهانه سفر خانم ابتکار به لرستان؛

بررسی دستاوردهای سفر معاون رئیس جمهور برای محیط زیست لرستان

asdasd
کد خبر : ۴۷۷۵۰۰

روزهای 16 و 17 فروردین 96 استان لرستان میزبان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سفر معصومه ابتکار از چند جهت حائز اهمیت بود که در این گفتار سعی می شود به موارد محوری آن اشاره شود:

۱- توجه ویژه به تالاب های پلدختر:

اهمیت تالاب های پلدختر و لزوم احیای تالاب ها، بر کسی پوشیده نیست به نحوی که سال هاست یکی از دغدغه طبیعت دوستان و تشکل های زیست محیطی است. نخستین بار است که تا این حد بصورت ویژه به تالاب ها اهمیت داده می شود. ساخت پاسگاه محیط بانی با امکانات و تجهیزات قابل قبول، اولین اقدام در این راستاست که در دولت تدبیر و امید شروع و به پایان رسید.

گام بعدی، تلاش برای پیوستن تالاب های پلدختر به کنوانسیون رامسر است و همان گونه که خانم دکتر ابتکار ذکر کردند برنامه ریزی های لازم برای این مهم صورت گرفته است.

از سوی دیگر، توجه به گردشگری و اکوتوریسم تالاب ها، که از سوی خانم ابتکار پیشنهاد شد؛ با پیگیری مسئولین استانی می تواند خیلی زود به ثمر بنشیند و این اقدامات می توانند نویدی برای احیا تالاب های پلدختر باشد.

۲- ثبت سه گونه ارزشمند لرستان در لیست گونه های ارزشمند در معرض خطر:

برای نخستین بار، سه گونه «سمندر لرستانی، خرس قهوه ای و غاز پیشانی سفید» در لیست گونه های ارزشمند در معرض تهدید کشور قرار گرفتند که با توجه به ضوابط و قوانین خاص برای حفظ و نگهداری گونه های زیر مجموعه این لیست، امیدها برای جلوگیری از انقراض این گونه ها دوباره زنده شد.

۳- بازدید از مناطق تحت مدیریت:

بی شک بازدید میدانی بالاترین مقام محیط زیست کشور از یک طرف می تواند قابلیت ها و ظرفیت های زیست محیطی و منابع طبیعی استان را بیشتر از قبل مورد توجه قرار دهد و از طرفی دیگر مشکلات و خطرات زیست محیطی استان  را به خوبی نمایان کند تا در آینده بتوان به عنوان دغدغه های زیست محیطی در سطح کشور آنها را مطرح نموده و برای رفع آنها برنامه ریزی کرد. به عنوان مثال اثرات منفی ریزگردها در استان و جلوگیری از شکار و صید در مناطق استان دو مقوله مهمی بود که در این سفر از سوی مسئولین استان و تشکل های زیست محیطی مطرح شدند و صحبت ها و قول هایی از سوی معاون رئیس جمهور برای برنامه ریزی لازم جهت رفع این دغدغه ها مطرح شد که با پیگیری های مسئولان استانی عملی خواهد شد.

۴- عمل به جای شعار:

خانم دکتر ابتکار در جمع تشکل های زیست محیطی به این نکته اشاره کردند که دولت تدبیر و امید، نسبت به ایجاد فضای سالم و آزاد برای فعالیت های اجتماعی و حضور مردم، تشکل ها و شنیدن صدای نقد و پیشنهادات مردم، فضا را باز کرده است. در دومین روز این سفر، رییس سازمان محیط زیست کشور با برگزاری دو جلسه جداگانه در سالن اجتماعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان، نشان دادند به عنوان معاون کابینه دولت تدبیر و امید تا چه حد به این گفتار پایبند هستند.

در جلسه اول که دیداری صمیمی با کارکنان محیط زیست استان بود مشکلات و نقدهایی توسط نمایندگان کارکنان مطرح شد و خانم دکتر نیز با خوشرویی، قول هایی برای رفع مشکلات موجود دادند. نکته مهم اما، تشکیل جلسه بصورت کم سابقه در فضایی صمیمی و آزاد در این اداره کل بود. به نحوی که نمایندگان کارکنان به راحتی نقدها و نارضایتی های خود را اعلام کردند.

جلسه دوم نیز دیداری صمیمانه با تشکل های زیست محیطی و تشکل های دانشجویی بود که باز هم به شکلی آزاد جلسه برگزار شد و نمایندگان تشکل ها به راحتی دغدغه های زیست محیطی خود را بیان کردند.

در پایان لازم به ذکر است با برنامه ریزی درست و ایجاد بسترهای مناسب می توان از  اینگونه سفرهای مسئولان کشوری نهایت استفاده را برد و قدم های خوبی جهت رفع مشکلات استان در حوزه های مختلف برداشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز