خبرگزاری کار ایران

زیباکلام در مشهد:

روحانی رئیس‌جمهور نشود توسعه کشور متوقف می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۱۸۰

استاد دانشگاه‌تهران گفت: در دولت قبل در خیابان‌های تهران باران می‌بارید و ترافیک‌های چند ساعته شکل می‌گرفت و با این حال رئیس جمهور کشور می‌رفت و صحبت‌هایی درباره مدیریت‌جهانی را در سازمان‌ملل مطرح می‌کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، صادق زیباکلام شنبه شب در همایش نقش دولت‌ها در توسعه اقتصادی افزود: هیچ‌کدام از نامزدهای انتخاباتی درباره آمریکاستیزی و مبارزه با استکبار صحبتی نکرده‌اند ولیکن قطعا پس از پیروزی در انتخابات کسی همچون آقای رئیسی در پیام خود به مشت محکمی که ملت بر دهان آمریکا زده اشاره خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه مخالفان دولت‌ فعلی در مناظره‌ها مرکز اصلی صحبت‌هایشان ناکامی اقتصادی بود، خاطرنشان کرد: بر اساس شواهد و قرائن بسیار زیاد ایران یک‌درصد جمعیت دنیا را در اختیار دارد و ذخائر گازی بسیار زیادی در ایران فعال هستند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: توانایی ذهنی ایرانیان نسبت به مردم سایر کشورهای دنیا بیشتر نباشد کمتر نیست ولی سئوال اساسی این است که چرا ایران کشور توسعه نیافته‌ای است؟

زیباکلام با اشاره به اینکه باید ایران با کشورهای مختلف دنیا مقایسه شود تا میزان توسعه‌یافتگی آن مشخص شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه اصولگرایان این موضوع را نفی می‌کنند و می‌گویند ایران اکنون یک کشور توسعه یافته است.  

استاد دانشگاه تهران گفت: نزدیک به 40 سال است که جمهوری اسلامی استقرار یافته است

وی با اشاره به اینکه محمدرضا پهلوی و رضاشاه باعث عدم توسعه‌نیافتگی کشور نبوده‌اند، اظهار کرد: هیچ کدام از پروژه های اقتصادی که قبل از انقلاب ساخته شده بود بعد از انقلاب تعطیل نشد و این موضوع نشان می‌دهد که رفتارهای اقتصادی آنها خائنانه نبوده است.

این فعال سیاسی تصریح کرد: ابتدای انقلاب می‌گفتیم اقتصاد شاه وابسته است و بزرگترین خیانتی که شاه به کشور کرده وارد کردن صنایع مونتاژ به ایران بوده است. در دولت قبل یکی از مسئولان می‌گفت در صنعت اتومبیل هرچه وجود دارد به دلیل ساخت پیکان در داخل کشور است و پیکان باعث شد ایرانیان با صنعت خودروسازی آشنا شود.

وی یادآورشد: با توجه به اینکه سال‌ها از پیروزی انقلاب‌اسلامی می‌گذرد باید به این موضوع پی ببریم که سیاست‌های پهلوی باعث عدم پیشرفت در صنعت نشده است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: کشوری همچون ترکیه از داشتن مخازن نفتی و گازی محروم است اما اکنون در بسیاری از زمینه‌ها پیشرفت‌های بسیار بیشتری را نسبت به کشور ما بدست آورده اند.

زیباکلام تصریح کرد: کره‌جنوبی حداقل 10 سال بعد از ما صنعت خودروسازی را شروع کرده ولی اکنون فاصله بسیار زیادی بین ایران و کره جنوبی وجود دارد.

وی ادامه داد: در کشوری که دستمزد کارگران از خیلی از کشورهای صنعتی دنیا کمتر است ولی سئوال اساسی این است که چرا وضعیت صنایع کشور چندان مناسب نیست؟

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه قیمت تمام شده کالا در کشور نسبت به سایر کشورهای دنیا بیشتر است، گفت: ما هیچ‌گونه دستاوردی درباره صنعت نداشته‌ایم که بخواهیم آنها را به عنوان الگوی ایرانی معرفی کنیم و باید در این زمینه به صورت جدی تجدیدنظر شود.

زیباکلام با انتقاد از وابستگی اقتصاد به دولت، تصریح کرد: درخواست ایران برای پیوستن به تجارت جهانی در دولت اصلاحات توسط دولت آمریکا مورد تایید قرار نگرفت اما از آن سال‌ها تاکنون صنعت کشور در اختیار بخش دولتی بوده است.

وی با اشاره به اینکه اگر روحانی رئیس‌جمهور نشود روند توسعه کشور متوقف می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر رای بدهید ممکن است حق با تحریم‌کننده باشد و هیچ‌گونه تغییری رخ ندهد ولی اگر رای ندهیم یقینا هیچ تغییری در کشور رخ نمی‌دهد.

زیباکلام خاطرنشان کرد: بسیاری از نهادهای کشور انتصابی شده‌اند و تنها ریاست‌جمهوری است که هم اکنون ملت ایران می‌توانند شانس خود را برای انتخابات امتحان کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز