خبرگزاری کار ایران

معاون امور عمرانی استاندار کردستان خبر داد:

سرانه تولید زباله در کردستان بالاتر از متوسط کشوری است

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۲۰۷

معاون امور عمرانی استاندار کردستان تولید زباله شهرنشینان استان را 381 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: هزار تن هم در روستاهای استان تولید می‌شود که سرانه تولید زباله در کردستان 920 گرم است که با 800 گرم متوسط کشوری فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر قادری در جلسه شورای برنامه‌ریزی کردستان که با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در استانداری برگزار شد با بیان اینکه مخاطرات زیست محیطی کردستان اثرات زیان باری را به همراه داشته است، افزود: قرارگیری بر روی خط پهنه خطر در گسل زاگرس و خطر آتش سوزی جنگل ها در دمای هوای بالای 40 درجه در تابستان کردستان و صعب العبور بودن این جنگل های انبوه از جمله مخاطرات زیست محیطی هستند که کردستان را تهدید می‌کند.

وی تردد تانکرهای حامل سوخت و مواد شیمیایی از محورهای نزدیک به منابع آبی و زیست محیطی استان را مورد توجه قرار داد و گفت: تکمیل نبودن زیرساخت‌های حمل و نقل، در برخی موارد واژگونی این تانکرها را در بردارد که موجب خساراتی می‌شود.

قادری ادامه داد: در راستای مقابله با این آسیب‌ها، طرح مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت در دست اجراست که 30 درصد این واحدها معادل 41 هزار واحد مسکونی تاکنون مقاوم سازی شده است.

وی دومین راهکار را مربوط به حوزه مقابله ریزگردها بیان کرد و گفت: شورای مدیریت بحران تشکیل و شرح وظایف کارگروه‌های مرتبط به آنان ابلاغ شده تا با فرهنگ‌سازی لازم، کاهش اثرات ناشی از این پدیده را به حداقل برسانیم.

قادری افزود: برای اطفاء حریق جنگل ها هم جلسات منظم و دوره‌های آموزشی در قالب دستور العمل ابلاغی انجام شده که با همین رویکرد میزان آتش سوزی جنگل در کردستان از 900 هکتار در سال 89 به 157 هکتار در سال 95 کاهش یافته است.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان، افزود: تردد تانکرهی حامل مواد نفتی و شیمیایی در محور سنندج-دیواندره ممنوع شده است و تنها تانکرهای داخلی در این محور تردد می‌کنند و تانکرهای ترانزیتی از دیگر محورها تردد می‌کنند.

قادری به جمعیت استان اشاره کرد و افزود: جمعیت استان بر اساس سشماری سال 95 یک میلیون و 603 هزار و 11 نفر است که 70.8 درصد آن در شهرها و مابقی در روستاها ساکن هستند.

وی تولید زباله شهرنشینان  استان را در سال 381 هزار تن در سال اعلام کرد و افزود: هزار تن هم در روستاهای استان تولید می‌شود که سرانه تولید زباله در کردستان 920 گرم است که با 800 گرم متوسط کشوری فاصله دارد.

به گفته معاون امور عمرانی استاندار کردستان طرح تفکیک زباله از مبداء در سقز و بانه در دست انجام است و در دیگر شهرستان‌ها هم با اعتبار لازم بحث فرهنگ‌سازی و آموزش در دستور کار قرار دارد.

وی انعقاد قرارداد شهرداری مریوان با یک شرکت خصوصی را مهم دانست و عنوان کرد: این شرکت به مدت 15 سال کار بازیافت زباله مریوان را انجام می‌دهد و شهرداری این شهر موظف به تحویل 200 تن زباله در روز است و کارخانه یاد شده 60 درصد ورمی کمپوست و 40 درصد سوخت تولید خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز