خبرگزاری کار ایران

مؤسس و رئیس هیئت امنای پژوهشگاه فقه نظام:

عقود نظام بانکی ما پراکنده است/ نظام بانکی سالم نیست

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، گفت که هر نظامی مبتنی بر ولایت است و فرق ما با آمریکا این است که آنها افراد فاسد را در رأس کار می‌گذارند در حالی که ما می‌گوییم حاکم جامعه باید فقیه عالم و عادل باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت‌الله محسن اراکی عصر امروز در مراسم افتتاحیه دبیرخانه نخستین کنگره فقیه فقه نظام در قم، با بیان این که شهید صدر آغازگر مباحث فقه نظام در عصر حاضر بود، گفت: اینکه ولایت اساس دین است و هر فرعی از فروع دین به شکلی وابسته به ولایت است، از قرآن کریم گرفته شده است.

وی با بیان اینکه وقتی می‌گوییم فقه نظام یعنی فقهی که آمده است تا جامعه را مدیریت کند، گفت: فقه از سوی خداوند برای مدیریت جامعه آمده است و اگر این فقه را از ولایت جدا کنیم، چیزی از آن نمی‌ماند.

مؤسس و رئیس هیئت‌ امنای پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: ولایت یعنی مدیریت سیاسی جامعه و در روایات به‌طور مکرر بر این مفهوم بزرگ و اساسی تأکید شده است.

وی با بیان این که شهر اسلامی شهری است با مجموعه‌ای به‌هم‌پیوسته که نخ پیوند آن ولایت است، گفت: آغاز و جوهره شهر اسلامی بر تفسیر شهر مبتنی است و شهر یعنی مجموعه‌ای از انسان‌ها که در یک مکان زندگی می‌کنند و اگر ارتباط و پیوند ولایی بین آنها نباشد، این شهر از دیدگاه فقه ما شهر اسلامی نیست.

آیت الله اراکی افزود: بنیان تمدن اسلامی از مفهوم شهر اسلامی برمی‌خیزد و شهر اسلامی از هجرت اسلامی و هجرت اسلامی مبتنی است بر پیوند ولایتی یعنی پیوند مدیریت واحد اسلامی .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: وقتی جامعه‌ای مدیریت سیاسی واحد داشته باشد یعنی اراده‌های جمع تابع اراده دستگاه مدیریتی مرکزی است و اوست که می‌گوید مردم چگونه رفتار کنند.

وی با بیان این که نظام ولایتی ما مبنایش عدل و علم است و نظام سکولاریستی از علم و عدل خارج است، گفت: ما به یک نظام و مدیریت سیاسی اسلامی معتقدیم و این نظام منطبق بر یک منطق است درحالی‌که نظام سکولار مبتنی بر منطق نیست.

وی تصریح کرد: فقیه اسلامی می‌گوید که خداوند آفریننده ما است و مبنای وجود جامعه ما باید تابع اراده او باشد و از اینجا درک می‌کنیم که باید تابع رسول او باشیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: معنی اینکه نظام سیاسی واحد در جامعه حاکم شود، این است که اراده افراد در انتخاب‌های رفتاری در جامعه تابع ارائه مدیریت سیاسی باشد.

وی تصریح کرد: هر نظامی مبتنی بر ولایت است و فرق ما با آمریکا این است که آنها آدم‌های فاسد را در رأس کار می‌گذارند درحالی‌که ما می‌گوییم حاکم جامعه باید فقیه عالم و عادل باشد.

آیت الله اراکی ادامه داد: وقتی از اقتصاد سخن به میان می‌آید یعنی اینکه قواعد و قوانین اقتصادی ما باید در قالب یک نظام واحد باشد که بخش اقتصادی جامعه را مدیریت می‌کند؛ عقود نظام بانکی ما پراکنده است و واحد نیست به همین دلیل است که نظام بانکی سالم نیست.

وی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم نظام بانکی را به عنوان سیستمی که می‌خواهد جامعه را در این بخش مدیریت کند،  به کار گیریم، باید فهمیده شود و سؤالاتش تنظیم و از فقه استخراج شود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: نظام بانکی یک رفتار اجتماعی و کلان است و غیر از رفتار شخصی است و پرسش‌های مخصوص خود را دارد که باید آنها را استخراج کنند و فقها در اندیشه پاسخگویی به آنها باشند.

وی بیان کرد: ما چیزی به نام نظام داریم که این نظام از بنیادی‌ترین مسائل اعتقادی ما یعنی ولایت برخاسته است و اگر معتقد به ولایت هستیم به این معنی است که باید نظام سیاسی و مدیریت واحدی در جامعه داشته باشیم که جامعه را واحد می‌کند و رفتار اجتماعی ما را به یک رفتار اجتماعی واحد تبدیل می‌کند.

آیت‌الله اراکی  با بیان این که  آغازگر نظریه فقه نظام شهید صدر است ولی اجرای آن توسط امام خمینی(ره) بود، گفت: شهید صدر بسیار شیفته امام (ره) بود و تأکید داشت که امروز تکلیف همه است که پرچم مرجعیت امام (ره) را در همه جهان برافراشته کنیم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: امیدواریم کنگره فقیه فقه نظام بتواند زمینه مناسبی فراهم کند که یک موج فکری گسترده و پاسخگویی به پرسش‌های نظام در جامعه راه بیفتد.

وی ابراز کرد: حوزه باید نظام فرهنگ و نظام اقتصادی را در همه شاخه‌ها استنباط کند و از دولت‌ها مطالبه کند که این نظام را پیاده کنند.

کد خبر : ۴۹۳۵۰۱