خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

هشدار نسبت به شیوع تب کریمه‌کنگو در 3 استان‌کشور / مردم نسبت به مصرف گوشت قرمز مراقب باشند

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۶۳۵

ادارات کل دامپزشکی 3 استان ضمن تایید و هشدار نسبت به شیوع تب کنگو از مردم خواستند تا نسبت مصرف گوشت قرمز و رعایت بهداشت در ذبح دام مراقب باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی انتشار خبر فوت یک قصاب در بندرعباس بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو و نگرانی مردم از شیوع این بیماری در استان هرمزگان، مدیرکل اداره دامپزشکی استان گفت: اصلا جای نگرانی نیست و از این بابت هیچ خطری شهروندان ر ا تهدید نمی‌کند.

محمد جانباز با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه از دو هفته گذشته طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در استان هرمزگان آغاز شده و کشتارگاه صنعتی بندرعباس نیز به طور مرتب ضد عفونی شده و در صورت مشاهده هرگونه آلودگی بلافاصله دام آلوده جمع‌آوری می‌شود.

به گفته‌جانباز هر ساله با شروع فصل گرما ابتلا به برخی بیماری‌های ویروسی از راه آب و غذا افزایش می‌یابد. یکی از این بیماری‌های‌ویروسی، تب کریمه کنگو است که توسط کنه میان دام‌ها منتشر می‌شود. دام و کنه نیز مقصد این ویروس هستند. انسان درصورت ذبح دام، دستکاری و گزش کنه یا تماس با دامی‌که ویروس در بدن آن وجود دارد، به این بیماری مبتلا می‌شود. به همین دلیل سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مسئول در این بازه زمانی به مردم هشدار می‌دهند برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی مواردی بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم گوشت مصرفی خود را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنند هیچ‌گونه مشکلی برای آنان پیش نخواهد‌آمد، اضافه کرد :البته هنگام خرید حتما مراقب باشند که گوشت خریداری شده دارای تاریخ معتبر و مهر سازمان دامپزشکی باشد.

جانباز درباره نگرانی برخی مردم بندرعباس‌بخاطر ابتلا به تب کریمه کنگو بعد از گزیدگی پشه نیز گفت: راه ابتلا به این بیماری تنها از طریق نیش کنه و یا ترشحات دام آلوده است نه از طریق گزیدگی پشه .بنابراین مردم نگران این موضوع نباشند زیرا این بیماری از این راه سرایت نمی‌کند.

 وی با اشاره به اینکه فرد متوفی تمامی آموزش‌های لازم درباره ذبح گوشت را دیده بود اما متاسفانه به طور همیشگی از لوازم حفاظتی مانند دستکش ،ماسک وعینک استفاده‌‌نمی کرد، افزود: تمامی قصابی‌های بندرعباس ملزم به خرید لاشه دام از تنها کشتارگاه صنعتی استان هستند.ضابطین ما نیز در سطح استان به طور مداوم بر روی کار این قصاب‌ها و همچنین سلاخ‌خانه‌های سنتی استان نظارت می کنند و اگر  مورد مشکوکی را دیدند سریعا با آن برخورد می‌کنند.

 ابتلای 33 نفر به تب کریمه کنگو در زاهدان

از سوی دیگر اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در استان سیستان و بلوچستان نیز از چند روز گذشته در دستور کار این اداره کل قرار دارد . مهدی حسینی، مدیرکل دامپزشکی استان در این باره به خبر نگار ما گفت: طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در استان سیستان و بلوچستان آغاز شده است.

وی افزود: اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان، با هدف حفظ سلامت مصرف کنندگان و تامین بهداشت عمومی ، طرح تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی ویژه ماه مبارک رمضان را، با ساماندهی و راه اندازی اکیپ های ثابت و سیار بازرسی، متشکل از 18 اکیپ سیار ، 17 اکیپ ثابت و 81 نفر بازرس دامپزشکی  در سراسر استان و در 2 شیفت کاری از ساعت 8 الی 14 و 14 الی 20، از روز اول ماه مبارک رمضان به مرحله اجرا  گذاشته که خوشبختانه تا کنون تلفات انسانی ویا دامی گزارش نشد‌ه است. 

حسینی در ادامه به سم‌پاشی انگل‌های خارجی دامی در مراکز نگهداری دام‌ها و محل زندگی دامداران اشاره کرد و گفت: خوشبختانه از سال 93 تا کنون مورد منجر به مرگی در استان مشاهده نشده‌است. هر چند  دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ابتلای 33 نفر به این بیماری خبر داده  است که خوشبختان همگی تحت درمان هستند.

  مشاهده 4 مورد مشکوک در اصفهان

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز   چند مورد بیماری تب کریمه کنگو در استان اصفهان مشاهده شده‌است و تاکنون ۴ مورد بیماری تب کریمه کنگو در این  استان  گزارش شده که  در حال حاضر بستری و تحت درمان هستند و وضعیت جسمانی آن‌ها نیز رو به بهبودی است.

غلامرضا اصغری‌ گفت:برای جلوگیری از ابتلا به این ویروس خطرناک باید ابتدا دام را بعد از ذبح بهداشتی به مدت ۲۴ ساعت در سیستم‌هایی با دمای معمولی (منفی ۱ تا منفی ۴ درجه سانتی گراد) نگهداری و سپس بسته بندی کرد. قبل از مصرف نیز گوشت در دمای فریزر حداقل به مدت سه الی چهار ساعت نگهداری و پس از آن مصرف شود.

 توصیه های دامپزشکی به مردم

 سازمان دامپزشکی کل کشور نیز ضمن توصیه به مردم برای  رعایت بیشتر  حفظ سلامت خود و خانواده،از شهروندان خواست  فرآورده های دامی مورد نیاز خویش اعم از گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و ماهی را صرفاً از مراکز مجاز عرضه تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

بنا به گزارش  این سازمان ویروس CCHF به وسیله دام، لاشه دام، ترشحات و خون آبه و کنه هیالوما منتقل می‌شود؛ مخزن ویروس در طبیعت اصولاً کنه است و البته گاو، گوسفند، بز و خرگوش نیز به عنوان مخزن مطرح هستند.

 بیماری CCHF یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد بوده که بیشتر به وسیله کنه منتقل می‌شود. با وجودی که ویروس مخصوص حیوانات است موارد تک گیر و همه گیر CCHF در انسان نیز اتفاق می‌افتد، این بیماری متاسفانه مرگ و میر بالایی دارد.

 کنه مخزن و ناقل بیماری بوده و عفوت در انسان پس از گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست یا تماس با پوست، لاشه حیوان، خون و ترشحات حیوان آلوده و یا تماس با خون و بافت‌های بیمار مبتلا ایجاد می‌شود و در واقع خطر انتقال در ذبح حیوان وجود دارد.

 این سازمان همچنین اعلام کرد اگر دامپزشکان و مردم نکات بهداشتی و قرنطینه‌ای را برای مصرف گوشت قرمز به کار گیرند، هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد و می‌توان از شیوع بیشتر این بیماری جلوگیری کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز