خبرگزاری کار ایران

اداره کل دامپزشکی خراسان‌رضوی اعلام کرد:

توصیه به شهروندان برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو

asdasd
کد خبر : ۴۹۴۷۶۲

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی از کلیه شهروندان خواست تا با توجه به در پیش بودن فصل گرما و امکان افزایش‌شیوع انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله؛ تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو و...در اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر، نکات بهداشتی را رعایت کنند.

به گزارش ایلنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی در این باره اظهار داشت: کشتار غیر مجاز دام، به ویژه در معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال، ممنوع بوده و لازم است شهروندان فرآورده های خام دامی مورد نیاز را از مراکز مجاز و دارای هویت خریداری کنند.

دکتر محمد رشتی باف، در خصوص بیماری تب خونریزی دهنده تب کریمه-کنگو گفت: این بیماری یکی از صدها نوع بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که از راه هایی نظیر؛ گزش بوسیله کنه های آلوده که از روی بدن دام به انسان منتقل می شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده از دام به انسان منتقل می شود. وی عواقب ابتلای به بیماری را بروز علایم بیماری شامل؛ سردرد شدید، تب، دردعضلانی و خونریزی زیرجلدی و درصورت عدم تشخیص به موقع و عدم پاسخ به درمان های کمکی فوت فرد مبتلا دانست.

وی، عمده‌ترین راه‌های پیشگیری از ابتلای به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو را به عنوان اولویت اول بهسازی جایگاه، سپس مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلین بیماری از طریق سمپاشی جایگاه های دامی و حمام دادن دام ها، استفاده از وسایل حفاظتی مثل دستکش و کلاه در تماس با دام، هنگام ذبح، و هنگام قطعه کردن گوشت و نیز پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت های دارای مهر و نشانه بهداشتی دامپزشکی دانست.

رشتی باف اعلام داشت: با توجه به نقش سلامت فرآورده‌های خام دامی در سلامت و بهداشت عمومی جامعه، از کلیه زائرین و مجاورین درخواست می‌شود در صورت مشاهده تخلف‌ها در حوزه مرتبط با فرآورده‌های خام دامی و بویژه مشاهده مکان هایی که در آن کشتار غیرمجاز دام صورت می گیرد مراتب را در مشهد با شماره تلفن های1512(مرکز پاسخگویی اداره کل دامپزشکی) 36233075(پیامگیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی) و 37250025 و 37250035(شبکه دامپزشکی شهرستان مشهد) و در شهرستان‌ها با شبکه دامپزشکی شهرستان در میان گذاشته تا برخوردهای قانونی و لازم با متخلفین صورت پذیرد.

وی افزود: سامانه پیام کوتاه اداره کل دامپزشکی استان نیز به شماره 300001512 آماده دریافت و پی گیری پیام های مردمی در زمینه های یادشده می باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز