خبرگزاری کار ایران

بهشتی در چهارمین مراسم سالگرد درگذشت آیت الله طاهری :

پیوند اجتماعی سرمایه بزرگ ملت ایران است / به جای گسست ، همبستگی را دامن بزنیم

asdasd
کد خبر : ۴۹۶۷۱۹

محمدرضا بهشتی گفت: بالاترین سرمایه ملت ما همبستگی است اما گویی کسانی انگشت بر جایی گذاشته‌اند که به جای همبستگی با گسست رو به رو شویم.

به گزارش خبرنگار ایلنا در اصفهان، محمدرضا بهشتی فرزند شهید آیت‌الله دکتر بهشتی در مراسم چهارمین سالگرد رحلت آیت‌الله سید جلال‌الدین طاهری در مسجد اعظم حسین‌آباد اصفهان به وصف آیت‌الله طاهری پرداخت و گفت: مراسم یادبود چنین چهره‌هایی فرصتی برای تذکر و ذکر است. مرحوم طاهری چهره‌ای بارز برای تلاش و مبارزات اجتماعی و سیاسی قبل و بعد از انقلاب است. او نمونه‌ای برای آرمان انسان‌های دین‌دار و متدین است و با تلاش و محوریت خود همیشه تأثیری ویژه داشته و هنوز هم دارد.

وی افزود: شهید بهشتی با مرحوم طاهری رابطه‌ای دوستانه و نسبتی خانوادگی داشت و اوایل انقلاب من به همراه پدر برای دیدار و صله‌رحم به منزل ایشان می‌آمدیم. شهید بهشتی با آیت‌الله طاهری در مسیر انقلاب راه آرمانی مشترکی را دنبال می‌کردند و من نیز به‌خوبی متوجه مظلومیت و شخصیت والای مرحوم طاهری شده بودم. ایشان دلش برای تثبیت یک جامعه آرمانی در ایران می‌تپید و تلاش‌هایش همیشه باعث پیوندهای اجتماعی و همبستگی اجتماعی بود.

فرزند شهید بهشتی تصریح کرد: سرمایه بزرگ این ملت و راه مرحوم طاهری همین پیوند و همبستگی اجتماعی است. اگر در مجموع آیات و روایات اخلاقی بنگریم یک‌سوم این آیات و روایات در دایره اخلاق فردی است و دوسوم آن در دایره اخلاق اجتماعی است. تلاش آموزه‌های دینی ما این بوده است که بیش از پیوند فردی با خداوند به پیوند اجتماعی بپردازیم. پس اگر قرار باشد توفیقی برای این ملت پیش آید همین پیوند اجتماعی است.

بهشتی به خاطره‌ای از دوران انقلاب و راهپیمایی روز 16 شهریور سال 57 اشاره کرد و گفت: در آن روز من جوانی 20 ساله بودم و خانه ما به ستاد و محل تجمع مردم تبدیل‌شده بود، در این راهپیمایی ما دیدیم مردمی که نسبت به یکدیگر بیگانه بودند و پیش از این حتی به هم بدبین بودند آن روز وضعیتی بی‌سابقه را تجربه می‌کردند و به الفت و صمیمیت نزدیک می‌شوند، آن روز پیوند دل‌های مردم در حال به هم پیوستن بود و وقتی‌که با ردیف سربازها و نیروهای شهربانی که با اسلحه راه را به آنها بسته بودند رو به رو شدند آهسته آهسته و با رگبار تکبیر از صف سربازان و نیروهای شهربانی گذشتند.

وی خاطرنشان کرد: بالاترین سرمایه ملت ما همبستگی است اما گویی کسانی انگشت بر جایی گذاشته‌اند که به جای همبستگی با گسست روبرو شویم. ما در ایامی سر می‌کنیم که به تازگی سرمایه بزرگ خود در انتخابات را تجربه کردیم و در این میان هنوز شاهد سخنان و کرداری هستیم که پیوند اجتماعی را هدف گرفته‌اند تا باعث خدشه‌دار کردن آن شوند. باید مراقب بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی خود یعنی همین همبستگی ملی و میهنی باشیم.

این استاد فلسفه افزود: ما برای رسیدن به هدف نمی‌توانیم از هر وسیله‌ای استفاده کنیم. حرکت اجتماعی ما باید رنگ حرکتی اجتماعی، اخلاقی داشته باشد چون در این مسیر پر تلاش انسان دین‌دار نباید پرده‌دری کند و به کسی اتیکت بچسباند.

بهشتی ادامه داد: افرادی دچار کج‌فهمی و کج‌سلیقگی شدند و به خود جرئت اتهام زنی داده‌اند؛ چنین فهمی از دین و دین‌داری به دور است. در این مسیر ما زبان به دشنام باز نمی‌کنیم همانطور که امام صادق (ع) فرموده‌اند؛ آدم‌های فرومایه اسلحه‌ای به جز سخنان بیهوده و تهمت ندارند.

وی گفت: باید مجال دهیم تا ارزش‌های دینی در ما احیا شود و تلاش کنیم این ندای الهی که فراخوان ماست برای حرکت به‌سوی ایمان، پاسخ مثبت بدهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز