خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

70 کارگر گلخانه‌دار یاسوجی در آستانه بیکاری و بی‌خانمانی

asdasd
کد خبر : ۴۹۹۳۹۱

رئیس‌سازمان‌جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از احتمال بیکار شدن 70 کارگر گلخانه‌های شهر یاسوج مرکز این استان در سال تولید و اشتغال خبرداد و تاکید کرد که بیکاری این جوانان در سایه سیاست‌های نادرست ناشی از دولت مهرورز نهم بوده است.

" جعفر گوهرگانی"در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: متاسفانه 70کارگر گلخانه‌های مجاور فرودگاه یاسوج بدلیل سیاست‌های نادرستی که در سال های 89 و 90 اتخاذ شده اکنون در آستانه بیکاری قرار گرفته و از سویی سرمایه گذاران نیز بیش از 100 میلیارد ریال ضرر خواهند کرد.

وی با تشریح دلایل بیکاری کارگران گلخانه‌های مجاور فرودگاه یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، اظهارداشت: در سال 89 یا 90 در دوران استاندار وقت دولت مهرورز ، رئیس سازمان جهادکشاورزی وقت و مدیران ملی و محلی فرودگاه وقت متاسفانه قرارداد 16 ساله برای گلخانه‌های مجاور فرودگاه یاسوج بسته می‌شود که پس از مدتی فعالیت های لغو این قرارداد شروع و تاکنون ادامه داشته است.

رئیس‌سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: براساس آن قرارداد، دارندگان گلخانه‌ها می‌بایست سالیانه بر اساس نرخ تورم، اجاره به فرودگاه یاسوج پرداخت می‌کردند که تاکنون به نحو شایسته ای اجاره‌های خود را نیز پرداخت کرده و مشکلی در این ارتباط وجود نداشته است.

گوهرگانی با بیان اینکه در مدت کوتاهی بعد از قرارداد، مدیران فرودگاه‌ها به بهانه مسائل امنیتی اقدام به فشار برروی سرمایه گذاران گلخانه ها کرده تا آنها از سرمایه‌گذاری خود دست بردارند، خاطرنشان کرد: حدود چهارسال است که این فشارها بر روی ما نیز ایجاد تا گلخانه‌داران را مجبور به اخراج از محل کار خودشان کنیم اما زیربار حرف و فشارهای مدیران فرودگاه کشور نرفته ایم.

وی گفت: مدیران فرودگاه‌های کشور و شرکت فرودگاهی خصوصی نظرشان بر تخلیه محل گلخانه ها بوده و در این چندسال به شدت ما با آنها مخالفت کرده و رایزنی های متعددی نیز در استان و تهران در این ارتباط داشته ایم.

70 کارگر گلخانه‌دار یاسوجی در آستانه بیکاری و بی‌خانمانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، تعداد گلخانه‌های فرودگاه یاسوج را 18 واحد عنوان و یادآورشد: این واحدها در آن زمان به فارغ التحصیلان کشاورزی داده شده که 10 واحد آن فعال و 8 واحد دیگر بدلیل سیاست ها و فشارهای مسئولان فرودگاه سرمایه گذاری نکرده اند.

گوهرگانی افزود: شرکت فرودگاه کشوری ابتدا مسائل امنیتی را راجع به تخلیه این گلخانه ها اعلام و می گفتند که نمی‌توان در محل فرودگاهی اجازه ورود و خروج به افراد مختلف را داد و ما به آنها پیشنهاد دادیم تمامی کارگران شاغل در این گلخانه ها دارای کارت اشتغال و شناسایی شوند.

وی با بیان اینکه از شرکت فرودگاه‌ها خواستیم که زمینی به مساحت پنج هکتار دراختیار گلخانه داران قراردهد تا نقل مکان صورت گیرد، اظهار داشت: اگرچه زمین مورداستفاده گلخانه داران 10 هکتار بوده و زیرساخت های آن از سوی دولت فراهم شده و کار انتقال هم سخت است اما شرکت فرودگاه‌ها این پیشنهاد را نیز رد کرد.

رئیس‌سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 2 پیشنهاد موردنظر ما با امضای"دکتر خادمی" استاندار استان به فرودگاه‌های کشور ارسال اما براساس اخبار دریافتی هر دو پیشنهاد ما از سوی مسئولان فرودگاه‌ها رد شده است.

گوهرگانی افزود: شرکت فرودگاه‌های کشور راسا حکم به تخلیه گلخانه های مجاور فرودگاه یاسوج را داده که براساس شنیده‌ها مورد تائید دادستان کهگیلویه و بوییراحمد نیز واقع شده اگرچه هنور تائیدی دادستان استان به دست ما نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه 70 کارگر گلخانه ها در صورت ابلاغ این حکم در سال تولید و اشتغال از کار بیکار می‌شوند، اظهارداشت: در نشستی که با برخی مسئولان فرودگاه‌ها داشتیم به این نتیجه رسیدم که طرح مسائل امنیتی بهانه‌ای بیش نیست و آنها بدنبال افزایش مال الاجاره و طولانی کردن قرارداد براساس دیدگاه مورد نظر خود هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: البته اشکالی نیز شرکت فرودگاهها راجع به برخی گلخانه داران گرفته که به نظر ما صحیح است و آن اینکه برخی گلخانه داران، افرادی نیستند که از روز اول تسهیلات را دریافت تا اشتغال ایجاد کنند.

گوهرگانی افزود: ما راجع به این موضوع نیز پیشنهاد دادیم که این گلخانه ها مشخص و در بخش مال الاجاره به شکل دیگری با آنها قرارداد بسته بشود و قرارداد آنها سالیانه تغییر پیدا کند اما با سایر گلخانه‌ها براساس همان قرارداد گذشته برخورد شود.

وی سرمایه گذاری بخش خصوصی در گلخانه های مجاور فرودگاه یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد را حداقل 100 میلیارد ریال عنوان و اظهارداشت: بطور حتم اگر تخلیه گلخانه ها صورت گیرد شاهد ضرردهی ، نارضایتی و بالا آمدن بدهی بانکی این سرمایه گذاران خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: دولت نیز زیرساختی معادل 15 میلیارد ریال در این گلخانه ها فراهم و درصورت ابلاغ حکم تخلیه تمامی این زیرساخت ها از بین می رود.

گوهرگانی با بیان اینکه مسئولان فرودگاه‌های کشور و مسئولان استانی کهگیلویه و بویراحمد باید تمهیدات جدیدی راجع به این موضوع بیندیشند، یادآور شد: تمامی 10 گلخانه در گلخانه‌های مجاور فرودگاه یاسوج فعال و در زمان برداشت تعداد اشتغالزایی در آنها به بیش از 150 نفر می رسد.

وی افزود: در سال موردتاکید مقام معظم رهبری مبنی بر تولید و اشتغال و همچنین بیکاری نگران کننده جوانان کهگیلویه و بویراحمد، بنظر می رسد تخلیه گلخانه های مجاور فرودگاه یاسوج هیچ سودی بحال توسعه منطقه نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد، مدت زمان قرارداد گلخانه داران مجاور فررودگاه یاسوج با شرکت های فرودگاهی کشور را شش سال دیگر دانست و از مسئولان فرودگاهی کشور بطور ویژه خواست تدابیر جدیدی برای جلوگیری از بیکاری و نارضایتی مردم این منطقه بیندیشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از بیکار شدن 70 کارگر گلخانه های شهر یاسوج مرکز این استان در سال تولید و اشتغال خبرداد و تاکید کرد که بیکاری این جوانان در سایه سیاست‌های نادرست ناشی از دولت مهرورز نهم بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز