خبرگزاری کار ایران

مدیر کل منابع طبیعی کرمانشاه خبرداد:

ریزگرها و آتش‌سوزی‌ها بزرگترین عامل نابودی جنگل‌های کرمانشاه هستند

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۸۴۷

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: ریزگردها و آتتش سوزی ها از عوامل طبیعی نابودی جنگل های زاگرس در این استان است.

به گزارش ایلنا, مراد شیخ ویسی ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: استان کرمانشاه 527 هزار هکتارجنگل دارد که 20 درصد از مساحت این استان را شامل می شود.

شیخ ویسی با بیان اینکه 93 درصد جنگل های این استان شاخه زاد است گفت: درختانی از جمله بلوط, زالزالک, بنه و انجیر در جنگل های این استان سپر سبزی برای کشور محسوب می شود.

وی تغییر اقلیم, ریزگردها و آتش سوزی را از عوامل طبیعی نابودی جنگل های زاگرس در استان کرمانشاه برشمرد و افزود: تخریب درختان جنگل درز اقصا نقاط استان در راستای تامین سوخت انجام می شود که دولت در این زمینه تدابیری را اندیشیده است.

شیخ ویسی به یک میلیون و192 هزارو595 هکتار مساحت مراتع استان کرمانشاه اشاره و بیان کرد: 80 هزار خانوار روستایی و عشایر استان بهره بردار به مراتع وابسته هستند و از این تعداد برای 60 هزار نفر از خانوارهای روستایی پروانه مرتع داری و کارت چرا صادر شده است.

وی با اشاره به 96 میلیارد تومان ارزش علوفه تولیدی مراتع استان اضافه کرد: 14 ایل, قبیله و 3 میلیون راس دام سبک در استان کرمانشاه از علوفه مراتع استفاده می کنند.

این مسئول گروه های مردم نهاد(ngo ها) راحافظان خوبی برای منابع طبیعی دانست و افزود: در حال حاضر 37 تشکل مردم نهادی برای حفاظت از محیط زیستی در استان کرمانشاه فعالیت دارند که اکثر آنها جزو اقشار علمی و دانشگاهی هستند که تعداد این گروه ها به 7 هزار نفر هم می رسد.

شیخ ویسی آمار فرسایش خاک رانگران کننده توصیف کرد و گفت: آمار فرسایش خاک در استان کرمانشاه سالانه 10 تن در هر هکتار است که این رقم در آسیا 6 تن در هکتار است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه حفاظت از خاک را از اولویت های امروز دنیا برشمرد و متذکر شد: زمان برای تشکیل یک سانتیمتر خاک 200 تا 300 سال و یا بیشتر به طول می انجامد.

وی با بیان اینکه یهره برداری از عرصه های دارای گونه های گون و بنه باید با هماهنگی و مجوز اداره کل منابع طبیعی انجام شود اظهار داشت: استان کرمانشاه 200 هزار هکتار بنه زار دارد که محصول سقز(شیره درخت بنه) هر 3 ماه یکبار در حدود 150 تن برداشت می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز