خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی وصنایع دستی گیلان :

خانه "ابتهاج" در خطر تخریب قرار ندارد

asdasd
کد خبر : ۵۰۳۰۳۸

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: ثبت خانه استاد ابتهاج و دیگر فرهیختگان استان برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره آنان در کانون توجه این اداره کل قرار دارد.

به گزارش ایلنا از رشت و به نقل از روابط‌عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، روز گذشته نشست مشترک مدیرکل با شهردار منطقه ٢ و جمعی از صاحب نظران دانشگاهی و فرهنگ برگزار شد.

در این نشست رضا علیزاده قدردانی و ارج گذاری نخبگان و فرهیختگان را ماموریت ذاتی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان خواند و اظهار داشت:از خطه سرسبز استان گیلان مردان و زنان بزرگی برخاسته اند که نام و آوازه ی آنان به استان گیلان اعتبار بخشیده است به همین دلیل ضرورتا در بخش میراث معنوی باید این مقوله را جدی تر دنبال کرد.

وی،اجرای طرح مشاهیر را در موزه میراث روستایی استان گیلان گامی در این جهت دانست و گفت:پروژه عملیاتی سایت مشاهیر استان گیلان در موزه میراث روستایی با پیشرفت فیزیکی قابل قبول و به شکل وزینی در حال اجرا بوده و به زودی با شانیت در خور فرهیختگان و مشاهیر این سرزمین افتتاح خواهد شد.

علیزاده از پیگیری جدی برای ثبت خانه هوشنگ ابتهاج خبر داد و گفت:امروز افکارعمومی و کنش گران فرهنگی اجتماعی برای پاسداشت فرهیختگان و نیز صیانت از میراث فرهنگی مطالبه گر هستند و این امر مسوولیت پذیری بخش دولتی را افزایش می دهد.

وی گفت:این اداره کل با احترام به خانواده گرامی ابتهاج که با علاقمندی و وسواس موضوع ثبت اثر بنای مورد نظر را تاکید نموده و نیز همه ی فعالانی که در انعکاس موضوع اهتمام جدی داشته اند،جلسه مشترک با شهردار محترم منطقه ٢ و جمعی از صاحب نظران دانشگاهی و فرهنگی را گامی برای رسیدن به خرد جمعی طرح ثبت بنای مذکور قلمداد کرد.

این مسئول، اهمیت مستندسازی پرونده ثبتی ملک متعلق به خانواده ابتهاج را دو چندان دانست و اظهار داشت:با توجه به نشانه های اعلام شده از سوی استاد ابتهاج و خانواده ایشان،مقرر شد تا اطلاعات تکمیلی اعم از نقل و انتقال ملک از طریق سازمان ثبت و املاک و نیز مستندسازی پیمایشی و دیگر اطلاعات نسبت به تکمیل اطلاعات برای ثبت ملی صورت گیرد.

وی در خصوص مجوز تخریب بنا از سوی شهرداری برای مالک فعلی بنا گفت:جای هیچ نگرانی برای این موضوع نیست چرا که میراث فرهنگی طی مکاتبه با شهرداری منطقه ١ هرگونه اقدامی را برای ساخت و ساز این ملک متوقف نموده و در عین حال به دلیل قرار گرفتن ملک در بافت تاریخی واجد ارزش شهر رشت ضوابط فنی و حقوقی بافت بر آن حاکم خواهد بود.

علیزاده با قدردانی از همکاری خانواده ابتهاج برای طی کردن مسیر ثبت ملی خانه ابتهاج گفت: ثبت خانه استاد ابتهاج و دیگر فرهیختگان و مشاهیر گیلانی و تبدیل آن به موزه و مجموعه‌های فرهنگی تلاش برای زنده نگاه داشتن یاد و خاطره این بزرگان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز