خبرگزاری کار ایران

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد:

باید برای تامین آب یزد در افق ۱۴۰۵، برنامه داشته باشیم

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۵۲۳

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد گفت: قرارگرفتن استان یزد در شرایط خشکسالی و کاهش سطح آب سفره‌های زیرزمینی، بحث آب را به مهم‌ترین مسئله یزد تبدیل کرده و برای توسعه استان باید امروز به فکر تامین آب موردنیاز در سال‌های آینده باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید ابوالفضل موسوی بیوکی در پایان نشست مجمع نمایندگان استان اظهار داشت: نشست‌های مجمع نمایندگان در سال دوم فعالیت، به صورت موضوعی برگزار می‌شود که با توجه به اهمیت بحث آب برای استان یزد، اولین نشست سال دوم به موضوع «آب در تمامی وجوه آن» اختصاص داده شد.

نماینده مردم یزد و اشکذر ادامه داد: در این نشست دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بحث آب به ارائه گزارش‌های خود از میزان مصرف آب در شرایط فعلی و آب موردنیاز برای استان در سال‌های آینده پرداختند، همچنین به علت ارتباط عمیق طرح آمایش با بحث آب، گزارشی از طرح آمایش استان نیز در این نشست ارائه شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به خط اول انتقال آب به استان یزد، گفت: آب انتقالی از این خط کیفیت بالایی دارد که برای تامین آب شرب استان حیاتی است و باید همواره برای تامین امنیت و حفظ و حراست از آن برنامه داشته باشیم.

موسوی درمورد خط دوم انتقال آب به یزد موسوم به بهشت آباد، اظهار داشت: با توجه به رشد جمعیت در استان یزد، برای تامین آب موردنیاز در افق ۱۴۰۵ به آب انتقالی از خط بهشت‌آباد هم نیاز داریم و باید حتما تامین اعتبار لازم برای اجرای این خط صورت گیرد.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از خطوط انتقال آب برای استان یزد، خط سوم یا خط خلیج فارس است که سه شرکت مس سرچشمه، گل گهر سیرجان و چادرملو برای اجرای این خط سرمایه‌گذاری کرده‌اند و حدود ۲۵ درصد از آب انتقالی این خط به چادرملو در استان یزد می‌رسد.

رئیس مجمع نمایندگان استان یزد با اشاره به رابطه مصرف آب و ایجاد اشتغال در بخش صنعت، گفت: از طرفی در حال حاضر حدود ۷ درصد آب استان در بخش صنعت مصرف می‌شود که در ازای آن ۱۱۵ هزار نفر به طور مستقیم و حدود چهار برابر آن به طور غیر مستقیم شاغل هستند، از طرف دیگر استان یزد استانی معدنی است که لازم است مواد معدنی استحصالی، در خود استان فراوری شده و ارزش افزوده ایجاد کند؛ بنابراین لازم است برای صنعتی شدن بیشتر استان یزد تدابیر لازم اندیشیده شود.

وی افزود: از جمله این تدابیر تامین آب مورد نیاز صنعت استان در افق ۱۴۰۵ است که برای تامین آن باید برای انتقال آب از دریای عمان هم برنامه ریزی لازم را انجام دهیم.

موسوی همچنین با اشاره به مصرف حدود ۷۹ درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی، گفت: با توجه به کمبود شدید منابع آبی استان لازم است این میزان مصرف، از طریق جایگزینی کشت‌های گلخانه‌ای و روش‌های آبیاری نوین کاهش داده شود اما باید این را هم در نظر گرفت که محدودکردن کشاورزی در استان موجب آسیب به محیط زیست، خشک شدن پوشش گیاهی و افزایش مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها می‌شود؛ بنابراین باید میزان آب موردنیاز در هر کدام از بخش‌های شرب، کشاورزی و صنعت را با در نظرگرفتن همه جوانب بررسی کنیم و برای تامین آن‌ها تدابیر لازم را بیاندیشم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز