خبرگزاری کار ایران

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد خبر داد:

رشد سه‌ برابری تعداد بیمه‌شدگان حوزه رسانه/ ۴۰۰ دستگاه مشمول قانون دسترسی آزاد به اطلاعات

asdasd
کد خبر : ۵۲۱۳۸۰

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد بیمه کردن روزنامه نگاران را به‌دست دولت مغایر استقلال حرفه‌ای آنان دانست و گفت: روزنامه‌نگار نباید منتظر باشد که دولت حق بیمه او را پرداخت کند؛ ‌زیرا این موضوع بر عملکرد وی تأثیر می‌گذارد و از او خبرنگاری محافظه‌کار می‌سازد.

به گزارش ایلنا از فارس، حسین انتظامی با حضور در مراسم گرامی‌داشت روز خبرنگار در شیراز، با اشاره به سیاست بیمه‌ای طی چهار سال گذشته اعلام کرد: تعداد بیمه شدگان مطبوعاتی و رسانه‌ای هم‌اکنون ۱۲ هزار نفر است؛ این درحالی است که چهار سال پیش تنها چهارهزار نفر بیمه بوده‌اند.

وی  در ادامه عنوان کرد: یکی از دلایل خانه‌به دوشی روزنامه‌نگاران در فضای رسانه نبود رابطه استخدامی است؛ درصورت وجود رابطه بیمه‌ای، ثبات حرفه‌ای ایجاد می‌شود که در اصلاح رفتار سازمانی و ایجاد حمیت سازمانی مؤثر است.

چهارصد دستگاه مشمول قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات هستند

انتظامی توجه به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات را از ابزار‌های قدرت در دست مردم خواند و گفت: از آنجا که نظام دیوانی می‌خواهد از اطلاعات به‌مثابه ابزار قدرت استفاده کند، عملیاتی‌کردن این قانون مدتی به‌طول انجامید و هم‌اکنون نیز با چالش‌هایی همچون عدم پاسخگویی نظام دیوانی مواجه است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد بر آگاهی روزنامه‌نگاران از قانون دسترسی آزاد به اطلاعات تأکید کرد و افزود: آنچه حق یا تکلیف مردم است باید در اختیار آنان قرار گیرد؛ براساس این قانون با درخواست هر شهروند، دستگاه‌ها موظف‌اند ظرف ۱۰ روز اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهد.

وی تصریح کرد: تمام دستگاه‌های حاکمیتی مؤسسه عمومی هستند؛ حتی بخش خصوصی که خدمات عمومی می‌دهد؛ بنابراین همگی موظف‌اند اطلاعات را در اختیار بگذارند.

انتظامی چهارصد دستگاه را  مشمول این قانون دانست و ادامه داد: سامانه این قانون ۵۰ روز پیش افتتاح شد و جای تأسف است که تاکنون تنها ۴۰ دستگاه به این قانون پیوستند؛ البته تا جنبه آرمانی آن فاصله بسیار است و موانع باید برطرف شود و از لحاظ زیرساختی نیز مشکلاتی وجود دارد و استحصال اطلاعات برای برخی دستگاه‌ها دشوار است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه آموزش وظیفه حکومت است و فقدان مهارت‌ از آسیب‌های جدی خبرنگاری است. هم‌اکنون روزنامه‌نگاری تخصصی بی‌مصداق است و در فضای رسانه‌ای روزنامه‌نگاری تحقیقی تعطیل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز