خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور :

راه‌اندازی مراکز پشتیبانی شغلی در کشور برای معلولان/ یک میلیون و300 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی

asdasd
کد خبر : ۵۳۱۶۱۳

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور با اشاره به وجود فرهنگ غلط عدم کارایی معلولان در عرصه اشتغال از سوی کارفرما، گفت: به منظور تغییر این دیدگاه و مشاوره به معلولان برای یافتن شغل مناسب، در 10 استان کشور به صورت پایلوت مراکز پشتیبانی شغلی راه اندازی می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، زهرا نوع پرست مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور امروز یکشنبه (12 شهریور) در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: بالغ بر یک هزار و 140 مرکز توانبخشی در کشور فعالیت می کند.

نوع پرست، با بیان اینکه در این مراکز 9 نوع معلولیت تحت پوشش قرار می گیرد، ادامه داد: هدف از این مراکز آموزش، توانمندسازی و پیوند با خانواده هاست.

به گفته نوع پرست، مربیان در کنار متخصصان کمک می کنند تا افراد بازتوان شود و مهارت های زندگی را یاد بگیرند.

این مقام مسئول به توسعه این مراکز در کشور و مناطق محروم اشاره کرد و گفت: 30 شهرستان محروم در کشور وجود دارد که گسترش مراکز توانبخشی در این شهرستان ها در اولویت است.

وی به آموزش های فراگیر در این مراکز اشاره کرد و گفت: هنردرمانی و بازی درمانی در مراکز توانبخشی استان زنجان هم انجام می شود.

نوع پرست به ضرورت بهره مندی وسایل کمک توانبخشی برطبق مصوبه دولت در سال 94 اشاره کرد و گفت: این سازمان برای افراد معلول نیازمند وسیله کمک توانبخشی مدنظر قرار داده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور افزود: امسال استان زنجان برای نخستین بار بودجه وسایل کمک توانبخشی برای اندام های مصنوعی دریافت خواهد کرد.

وی با بیان اینکه باتوجه به متوسط جمعیت ضایعه نخاعی استان زنجان سرانه ای اختصاص یافته است، گفت: اصلاحیه قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در صحن علنی مجلس تصویب خواهد شد که با تصویب آن گام بزرگی در عرصه حمایت از معلولان برداشته می شود.

این مقام مسوول با یادآوری اینکه 300 مرکز توانبخشی حرفه ای در کشور فعال است، گفت: ارائه آموزش های خاص برای آماده کردن معلولان جهت اشتغال در جامعه از اهداف تشکیل این مراکز است.

به گفته نوع دوست، در استان زنجان هم سال آینده مرکز پشتیبانی شغلی راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و 300 هزار معلول تحت پوشش بهزیستی کشور هستند، گفت: معلولیت ذهنی و جسمی و حرکتی به ترتیب بیشترین آمار معلولیت در کشور دارند.

این مقام مسوول تعداد معلولان حوادث تحت عنوان ضایعه نخاعی را 20 هزار معلول ضایعه نخاعی عنوان کرد و افزود: یکی از سیاست های اصلی سازمان پیشگیری از معلولیت است که غربالگری اوتیسم، تنبلی چشم، مشاوره ژنتیک یکی از اقداماتی است که در این حوزه انجام می شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی و توانپزشکی بهزیستی کشور گفت: هزینه های کاردرمانی، گفتار درمانی و شنوایی سنجی هزینه های بالایی دارد که بایستی توسط خود معلول پرداخت شود از اینرو در اصلاحیه قانون جامع حمایت از معلولان، بسته بیمه خدمات توانبخشی لحاظ شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز