خبرگزاری کار ایران

با حضور اقشار مختلف مردم برپا شد؛

برگزاری آیین قالیشویان در مشهد اردهال کاشان/پاسداشت آیین هزار ساله عاشقان ولایت

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۳۲۷

با حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم دوستدار اهل بیت، مراسم سنتی- مذهبی قالیشویان در مشهد اردهال کاشان برگزار شد.

به گزارش ایلنا، امروز جمعه با حضور هزاران نفر از دوست‌داران اهل‌بیت (ع) که از سراسر ایران خود را به مشهد اردهال کاشان رسانده بودند، آیین سنتی و مذهبی قالیشویان در روستای خاوه کاشان برگزار شد.

این آیین سنتی که یک هزارسال قدمت دارد هر سال مطابق با زمان شهادت امامزاده سلطان علی فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) انجام می‌شود که در ۲۷ جمادی‌الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مطابق با دومین جمعه مهرماه به شهادت رسید.

در سال ۱۱۶ هجری آن شخصیت بزرگوار در منطقه اردهال همراه با ۱۰۰ تن از یاران باوفای خود پس از جنگی نابرابر همچون جد مظلومش حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به شهادت می‌رسند و سر از بدن مبارکش جدا کرده و نزد دارالخلافه می‌فرستند، بدن مطهر این امامزاده واجب التعظیم و یارانش را از قتلگاه به مکان‌فعلیِ حرم مطهر در اردهال منتقل کرده و در محلی که وصیت فرموده بود دفن می‌کنند.

بر این اساس در دومین جمعه از مهرماه هر سال ابتدا عاشقان اهل بیت (ع) در ابتدا با حضور در ضریح مطهر امامزاده سلطان علی‌بن محمد باقر(ع)، این مکان را با گلاب ناب قمصر کاشان شست‌وشو  می‌دهند و سپس آیین قالی شویان آغاز می‌شود.

قالیشویان نماد فرشی است که به هنگام شهادت بدن مطهر امامزاده را در آن پیچیده بودند.

گفتنی است مراسم قالیشویان در دسامبر ۲۰۱۲ در فهرست میراث فرهنگی و معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز