خبرگزاری کار ایران

در پی کاوش‌های باستانی صورت گرفت؛

کشف اسکلت‌های ساسانی در تپه پوستچی شیراز / تاریخ شیراز 6500 ساله شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۵۱۰

در فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی شیراز، اسکلت‌هایی از دوران ساسانیان کشف شده است.

به گزارش ایلنا، سرپرست تیم کاوش تپه پوستچی شیراز با اعلام این خبر اظهار داشت: فصل اول کاوش‌ها در خردادماه سال ۹۵ انجام و منجر به کشف حدود هزار شیء باستانی از این تپه شد که تاریخ شیراز را سه هزار سال افزایش داد و به عدد شش هزار و ۵۰۰ سال رساند.

حسنعلی عرب افزود: فصل دوم کاوش‌ها با دستاوردهایی آغاز شده و باستان شناسان احتمال می‌دهند ادامه لایه‌نگاری‌ها باعث افزایش تاریخ شیراز از این عدد شود و اطلاعات بیشتری از این استقرارگاه به آن‌ها بدهد.

وی گفت: گاه نگاری محوطه باستانی پوستچی و شناختی از لایه‌های قدیمی‌تر این محوطه از اهداف فصل دوم کاوش‌ها است.

این سرپرست تیم کاوش با اشاره به اینکه لایه‌های فصل کاوش مربوط به دوره‌ای به‌عنوان «شمس‌آباد» است که شش هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد، بیان کرد: در این فصل، معماری‌هایی به دست آمده که تاکنون در استان وجود نداشته‌است.

حسنعلی عرب اعلام کرد: در واقع بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام‌شده ، تپه پوستچی نخستین استقرارگاه در دشت شیراز بوده است.

این باستان‌شناس با اشاره به شواهد دیگری که در کاوش‌ها به‌دست‌آمده گفت: ازجمله شواهد دیگری که از این فصل به دست آمد تعداد زیاد قطعات سفالی و ابزارهای سنگی است که اطلاعات زیادی در خصوص نحوه معیشت مردمان دوره شمس‌آباد ارائه می‌دهد.

وی بیان کرد: بر اساس داده‌های استخوانی به دست آمده ، در این محل تدفین‌هایی از دوره ساسانی وجود داشته که احتمالاً مربوط به کوچ‌نشینانی بوده که در دوره ساسانی در این منطقه حضور داشته‌اند.

علیرضا سرداری دیگر سرپرست مشترک این تیم کاوش بیان کرد: در ادامه کاوش‌ها مجموعاً دو کارگاه ایجاد شده که یکی در لایحه تحتانی و زیرین و یکی در لایحه‌های پیش‌ از تاریخ مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد است که حدود شش هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار سال پیش را مورد کاوش قرار می‌دهد.

این باستان‌شناس توضیح داد: تپه پوستچی بقایای به‌ جامانده از روستایی از دوران پیش‌ از تاریخ است که در باستان‌شناسی به آن «باکون» یا «شمس‌آباد» گفته می‌شود ؛ یعنی مرحله شکل‌گیری روستاهای بزرگ با فرهنگ مسنجم که با روستاهای قدیمی‌تر متفاوت است.

سرداری ادامه داد: در کارگاه‌ها بقایایی از معماری خشتی شناسایی شده که بسیار ساده است ، اما با کشف این خشت‌ها می‌توان به پلان خانه‌ها پی برد و با نوع نظام سکونتی‌شان آشنا شد.

دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی تپه پوستچی شیراز به‌عنوان کار مشترک دانشگاه هنر شیراز و پژوهشکده باستان‌شناسی از بیستم شهریور آغاز شده است.

تپه پوستچی در نزدیکی بلوار رحمت شیراز قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز