خبرگزاری کار ایران

محمدصادق حمیدیان:

نیاز امروز، ارائه راهکار برای استفاده بهینه از منابع آب موجود است

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۶۵۱

نائب رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: باید راهکارهایی برای استفاده بهینه و مناسب برای استفاده از حداقل منابع آب موجود ارائه و اجرایی شود.

به گزارش ایلنا، محمدصادق حمیدیان در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز که با حضور مدیران کل و فعالان بخش کشاورزی استان برگزار شد، بیان کرد: در دولت‌های گذشته موارد و طرح‌هایی برای جلوگیری از مصرف آب در کشور اتخاذ و یا اجرا شده اما هیچ‌کدام از آنها به نتیجه مطلوب نرسیده و منابع آبی نیز از بین رفته است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی مدیریت آب باید مدنظر همگان در کشور و به‌ویژه استان‌فارس باشد، افزود: تاکنون در حوزه آب تعداد زیادی مصوبه در وزارتخانه‌های مختلف وجود دارد که اجرایی نشده بنابراین در این بخش حل چالش آب مورد نظر نیست بلکه سیاست‌ها باید از چالش آب به مدیریت این چالش تغییر پیدا کند.

حمیدیان اظهارداشت: مدیریت آب به دلیل ارتباط مستقیم با مردم، مسئله مهم و چالش برانگیزی است که ممکن است در پی مدیریت استفاده و بهره برداری از آن اثراتی در سطح بازار و معیشت مردم داشته باشد اما این نباید معنای چشم پوشی از مدیریت آب باشد.

وی اضافه کرد: متاسفانه در طول سال‌ها غفلت از مدیریت آب در کشور ما به دلایل مختلف انجام شده که در شرایط کنونی کوتاه‌شدن دست منفعت و مصلحت‌طلبان از منافع آب و اجرای عدالت و قوانین یکسان برای همه باید برای همگان در هر سطح، فصل‌الخطاب باشد. وضعیت امروز آب در کشور ما نتیجه عملکرد بد در گذشته در این حوزه است به طوری که دولت‌ها و نمایندگان مجلس به دنبال محبوبیت و نه رفع مشکل آب بودند.

حمیدیان با اشاره به تاثیرات خشکسالی بر استان‌فارس عنوان داشت: تشکیل شورا و یا ستاد استانی در موضوع آب در فارس برای اتخاذ تصمیم‌های واحد در این حوزه ضرورت دارد تا بتوان با تصمیم گیری واحد، آب را در استان مدیریت کرد.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان‌فارس گفت: متاسفانه در حوزه آب در کشور با مشکل عدم تبعیت مواجه هستیم طوری‌که تصمیم‌هایی در بخش بالادستی در کشور اتخاذ می‌شود که متاسفانه به شیوه مطلوب اجرا نمی‌شود.

محمدمهدی قاسمی افزود: طرح تعادل بخشی یک طرح جامع کشوری است که متاسفانه منابع اعتباری اجرای آن تامین نشده و موضوع عدم تامین منابع مالی باید توسط مسئولان پیگیری شود نه اینکه دنبال جایگزین کردن طرح دیگری باشیم.

وی بیان کرد: در طرح تعادل بخشی تمام زوایای مسئله آب مد نظر قرار گرفته است و به عنوان نقشه راه ارائه شده است و ما باید برای اجرای آن به چهارچوب و ساز و کار مناسبی در استان دست یابیم.

قاسمی با بیان اینکه امروز در حوزه آب فرصت آزمون و خطا وجود ندارد ادامه داد: متاسفانه به دلیل اختلاف نظرها، برخی از مسایل علمی در حوزه آب زیر سئوال می رود؛ در حالی که این اختلاف نظرها فعالیت ها را ناکام و ما را به عقب می برد.

وی ادامه داد: نقشه راه حفظ آب در کشور در قالب طرح‌هایی از جمله طرح تعادل بخشی مشخص شده است که این موضوع برای اجرا باید از طریق نمایندگان مردم در مجلس، کمپین‌های مردمی و سایر ظرفیت‌ها پیگیری شود.

قاسمی افزود: در موضوع آب نگاه مدیران کشوری به استان فارس باید تغییر کند گفت: بسیاری از استان‌‌های کشور اعتبارات خوبی در زمینه آب و خشکسالی دریافت می‌کنند اما فارس از این اعتبارات بی بهره است.

او همچنین با اشاره به برگزاری دو نشست در حوزه آب در فارس بیان کرد: در  حال حاضر شورای عالی آب در استان فارس به ریاست معاون استاندار و عضویت دستگاه های اجرای فارس به عنوان یک شورای اثر بخش فعال است که مشکلات و مصوبات آن به شورای عالی آب کشور ارائه می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز