خبرگزاری کار ایران

حسن ظفری:

برای توسعه پایدار در روستاهای همدان به همکاری نهادهای مدنی نیازمندیم

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۷۳۸

مدیرکل بنیاد مسکن استان‌همدان از اجرای طرح هادی در برخی روستاهای استان و چالش‌ها و موانع پیش‌روی توسعه پایدار روستایی خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسن ظفری در دیداری با برخی اعضای تشکل‌های غیردولتی حوزه  گردشگری٬ با اشاره به اهمیت نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و غیردولتی در اجرای طرح‌های توسعه روستایی اظهار کرد: برای حل مشکلات روستایی سازمان‌های مردم نهاد باید با همفکری و هم‌اندیشی در کنار مدیران دولتی٬ آنان را در رسیدن به اهداف توسعه روستایی یاری برسانند.

وی افزود: روستا مقوله‌ای ست که مدعیان فراوانی دارد اما باید دید خروجی کار چه میزان است و چه مقدار در روستاها کارهای مفید انجام شده‌است.

ظفری همچنین با بررسی انتقادات و پیشنهادات برخی اعضای تشکل‌های مردم‌نهاد در زمینه مشکلات موجود در طرح‌ هادی روستایی٬ آسیب به بافت برخی روستاهای استان طی ساخت‌وسازهای غیر بومی اهالی روستا٬ موانع موجود در مسأله گردشگرپذیری روستاهای هدف گردشگری استان٬ مسأله مهاجرت روستاییان به شهر و... مهم‌ترین راه برون‌رفت از مشکلات موجود را همکاری تشکل‌های غیردولتی با مدیران و مسئولان دولتی و در نتیجه آموزش و فرهنگ سازی میان روستاییان٬ خواند.

ظفری تصریح کرد: نباید از محیط‌زیست و آداب و رسوم جوامع سنتی مانند روستاها به سادگی عبور کرد. باید تلاش کنیم آنچه را داریم حفظ کنیم و در این مسأله مهم ما به تنهایی قادر به انجام نیستیم و به کمک سازمان‌های مردم نهاد نیازمندیم.

او افزود: هر روستا به برنامه اجرایی مناسب با فرهنگ و شرایط خود نیازمند است و نمی‌توان برای تمام روستاها یک برنامه تنظیم کرد.

ظفری گفت: تفکیک روستاهای استان به هدف گردشگری و روستاهای دیگر و تعیین ۲۰ روستا از میان مجموع هزار و ۴۱ روستای استان همدان به عنوان روستای هدف گردشگری کار چندان صحیحی نبود اما هدف از این کار معطوف کردن توجه به روستاها برای توسعه پایدار بوده‌است زیرا متاسفانه برنامه‌ریزان ملی و مسئولان استانی آن طور که باید به جامعه روستایی توجه نداشته‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان همدان با اشاره به ساخت سریال علی‌البدل در روستای ورکانه همدان و تاثیر آن در جذب گردشگر به این روستا گفت: با ساخت سریال علی‌البدل در روستای ورکانه٬ این روستا در کشور شناخته شد و گردشگران بسیاری از آن بازدید کردند اما متأسفانه ما نتوانستیم متناسب با ملی شدن و افزایش گردشگران این روستا برنامه ریزی برای آموزش به روستاییان را داشته باشیم.

ظفری همچنین تغییر خواست‌های نیازهای روستاییان طی مدرن شدن نحوه زندگی با ورود برق و الکترونیک به روستاها و تغییر فرهنگ و معیار روستاییان را از مهمترین عوامل ساخت‌وسازهای غیر بومی و آسیب به بافت سنتی روستاها دانست و مهمترین راه جلوگیری از ادامه این روند را آموزش به روستاییان بیان کرد.

وی تصریح کرد: وظیفه ماست به عنوان دستگاه‌های اجرایی وارد شویم و با برگزاری کارگاه‌ها و بسترهای لازم برای آموزش روستاییان در جهت حفظ بافت سنتی روستاها بکوشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز