خبرگزاری کار ایران

در مراسم افتتاح سرای تجاری ایران در آستراخان روسیه مطرح شد؛

افزایش ظرفیت‌ارسال حجم مبادلات ایران و روسیه به 10 میلیارد دلار

asdasd
کد خبر : ۵۵۰۸۶۹

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی گفت:مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

به گزارش ایلنا، رضامسرور، که به دعوت مسئولان جمهوری آستراخان روسیه و اتاق بازرگانی کشورمان  سخنران ویژه مراسم افتتاح سرای تجاری ایران درشهر آستراخان بود، با بیان اینکه منطقه آزاد انزلی به منظور توسعه روابط ایران با روسیه و کشورهای حاشیه خزر تشکیل شده،تصریح کرد :ظرفیت های لازم برای افزایش حجم مبادلات دو کشور از 2میلیارد فعلی به 10 میلیارد دلار در سال وجود دارد.

وی باتبریک به تجار ایرانی و روسی به مناسب شروع به کار رسمی سرای تجاری ایران در روسیه،این اقدام مهم رابسیار ارزشمند و موثر ارزیابی کرد و آن را یکی از حلقه های مفقوده در راستای توسعه مبادلات تجاری دو کشور بیان داشت.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان استراتژی راهبردی دولت  را توجه ویژه به توسعه روابط ایران و روسیه اعلام کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های موجود دو کشور می توان حجم روابط تجاری دو کشور را از میزان 2 میلیارد از مجموع بالغ بر 700 میلیارد دلار حجم تجاری روسیه با دیگر کشور ها در سال گذشته میلادی به 10 میلیارد دلار در سال افزایش داد.

مسرور به تشریح مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه متبوع خود در مسیر توسعه مبادلات دو کشور پرداخت و گفت: مجتمع بندری کاسپین به عنوان بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راه اندازی کریدور نوستراک در منطقه آزاد انزلی احداث شده که اسکله های این مجتمع در بهار امسال با حضور  رئیس جمهور  افتتاح شد و پایانه صادراتی آن در حال احداث است و اقدامات لازم جهت اتصال این مجتمع بندری به شبکه ریلی کشور تا سال آینده انجام می شود.

مدیرعامل سازمان افزود: اتفاقات خوبی که در جهت افزایش همکاری‌های دو کشور در مسیر فعال‌سازی کریدور شمال_ جنوب و توسعه مبادلات ترانزیتی در حال انجام است، زمینه خوب مضاعفی برای رشد مبادلات دوجانبه و افزایش سهم ایران از مبادلات 700 میلیارد دلاری روسیه با سایر کشورها در آینده نزدیک مهیا می‌شود.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان با تصریح بر اینکه برنامه‌ریزی‌های بسیار خوبی از سوی وزارت امور خارجه کشورمان به منظور توسعه همکاری همه جانبه دو کشور در حال انجام است اضافه کرد: این عزم را در نشست های مشترکی که با معاون آسیا اقیانوسیه وزارت خارجه داشتم مشاهده کردم، در عین حال طی دو سال گذشته منطقه آزاد انزلی میزبان نشست سفرای کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین پانزدهمین اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای منطقه خزر بود و در عین حال در کمیسیون اقتصادی مشترک ایران با کشورهای منطقه حضوری فعال داشته است.

وی در پایان افتتاح سرای تجاری کشورمان در آستراخان روسیه را فرصت بسیار مناسبی برای توسعه مبادلات دو کشور دانست و تاکید کرد: تجار ایرانی برای  برنامه ریزی جهت افزایش صادرات محصولات ایرانی به بازار روسیه می بایست از این ظرفیت جدید بهره‌مند شوند که مجموعه اقدامات و طرح‌های پیش گفته می‌توانند زمینه افزایش مناسبات تجاری  دو کشور را فراهم کنند.

در مراسم افتتاح سرای تجاری ایران، ژیلکین استاندار جمهوری آستراخان، بینوکوروف رئیس اتاق بازرگانی و تجار این کشور ، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه، شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران، عسگر اولادی رئیس اتاق ایران_ روسیه ، تیزهوش تابان رئیس اتاق بازرگانی گیلان و روسای 20 اتاق بازرگانی از سراسر کشور، مدیران کل گمرک، صنعت معدن تجارت استان گیلان و مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی و مدیرکل اقتصادی استانداری گیلان و مدیران ارشد کشتیرانی جمهوری اسلامی و مدیرعامل کشتیرانی خزر  به همراه تعدادی از مدیران اقتصادی استان‌های شمالی کشورحضور داشتند.

 سرای تجاری ایران  که قدمتی ۲۰۰ ساله داشت بعد از انقلاب 1917 روسیه تعطیل شد اما بعد از حدود صد سال در فضای جدیدی به مساحت 1000 متر مربع و در دو طبقه با دفاتر اختصاصی  14 اتاق بازرگانی ایران و یک دفتر نمایندگی سازمان منطقه آزاد انزلی شروع به کار کرد تا مرکز مناسبی برای فعالیت  تجار و بازرگانان کشورمان در بازار روسیه باشد. این سرای تجاری در توسعه مراودات ایرانیان با فعاان اقتصادی کل روسیه به ایفای نقش خواهد پرداخت بدین معنی که علاوه بر جمهوری آستراخان، تلاش خواهد شد مراودات با دیگرجمهوری های این کشور بامحوریت این مرکز انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز