خبرگزاری کار ایران

بیانیه جمعی از دوستداران میراث فرهنگی در حمایت از کاوش‌های باستان‌شناسی‌ میدان امام همدان

asdasd
کد خبر : ۵۶۴۹۲۰

جمعی از هنرمندان و فعالان فرهنگی همدانی با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از ادامه کاوش‌ در سایت باستانی محوطه میدان امام همدان و همچنین حفاظت از این میراث باستانی ابراز کردند.

به دنبال کشف دو تابوت سفالی مربوط به دوره اشکانی هنگام گودبرداری در محوطه میدان امام٬ کاوش‌های اضطراری باستان‌شناسان در این محوطه آغاز شد و پس از گذشت حدود ۱۵ روز٬ باستان‌شناسان سفالینه‌هایی از دوران‌های تاریخی مختلف را در این محل یافتند و همین مطلب سبب شد گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال وجود میراث بجا مانده از فرهنگ شهر باستانی مادها و هگمتانه در این محل قوت بگیرد.

همچنین این موضوع باعث شد تا بسیاری از فعالان فرهنگی و دوستداران میراث فرهنگی وهنرمندان از جمله مهتاب کرامتی ،پرویز پرستویی ،رابعه مدنی ،عبدالله باکیده و... خواستار ادامه کاوش‌ها در این منطقه باستانی شوند تا شاید این میراث باستانی که سالیان دراز در خاک این شهر کهن خفته است کشف و حفاظت شود. 

 در بخشی از بیانیه این هنرمندان برای حفاظت از محوطه باستانی میدان امام همدان آمده آست: «تجربه نشان داده ملتی که حرمت گذشتگان را حفظ نکند، نمی‌تواند چشم‌انداز روشنی برای آیندگان ترسیم کند.

روزهای گذشته در پی کاوش‌های «میدان امام» شهر همدان آثار سفالی و سنگی باارزشی از دوره‌های مختلف تاریخی به دست آمد که حکایت‌گر اهمیت این کهن شهر است و نشان می‌دهد،این شهر قدیمی، ادامه‌دهنده تمدن‌های مهمی در منطقه بوده‌، تمدن‌هایی که هر یک در دوره‌هایی از تاریخ، جایگاه ویژه‌ای داشته‌اند.

اگر بخواهیم از نظر جایگاه و پایگاه تاریخی و فرهنگی به این یافته و سرمایه مهم ننگریم، می‌توانیم به‌عنوان یک منبع درآمد پایدار و یک جاذبه کم‌نظیر گردشگری به آن نگاه ویژه‌ای داشته‌باشیم و باور داشته باشیم که یکی از مولفه‌های گردشگرپذیری شهرهای تاریخی، توجه به میراث فرهنگی منطقه است.

پیشنهاد ما به عنوان امضاکنندگان بیانیه این است که آثار و فضای کاوش شده در قالب یک سایت موزه حفظ شود و با عایق‌کاری اطراف آن، با یک پوشش شیشه‌ای در معرض بازدید عموم قرار گیرد تا گردشگران با نمونه‌ای از شیوه زندگی دوره‌های مختلف در این شهر تاریخی آشنا شوند. همچنین در ادامۀ سنگفرش کردن و پیاده‌راه‌سازی، حفاری کمتری صورت بگیرد و از حفاری عمیق خودداری شود تا این میراث با دخل و تصرف کمتری برای آیندگان باقی بماند...»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز