خبرگزاری کار ایران

سعید جوادی آملی:

آیت‌الله هاشمی به مرحله تسلیم و رضا رسیده بود/ مرحوم هاشمی سرباز وفادار امام(ره) بود

asdasd
کد خبر : ۵۷۶۰۰۷

میزگرد بررسی شخصیت و اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با موضوع «سعه‌صدر» با حضور سید محمدرضا بهشتی، حجج‌اسلام و المسلمین سعید جوادی‌آملی و آذربایجانی در سالن همایش‌های غدیر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، سعید جوادی آملی در میزگرد اندیشه‌های قرآنی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بیان کرد: اخلاق وقتی از جایگاه و خواستگاه اصلی‌اش مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد لااقل دو علم را پشت سر می گذارد و عالمان اخلاق دانش حکمت و عرفان را پشتوانه ی اخلاق می دانند.

او تصریح کرد: این دانش ها صبغه آکادمیک و علمی و دیگری جان مایه ی انسانی و اصلی دارند که بدون آنها اخلاق محقق نمی شود. اخلاق از درون انسان ها می جوشد و این به سعه ی انسان برمی گردد که به توسعه ی انسانی وابسته است.

استاد حوزه‌ی علمیه قم در ادامه بیان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی از افرادی بود که در هر دوره و مرتبه ای که قرار داشت بر توسعه ی وجودی خود می افزود. او همواره در حال شدن و سیرورت بود و این توسعه ی وجودی بر اساس استکمالی است که آن را باور داشت.

جوادی آملی ادامه داد: مرحوم هاشمی یکی از سربازان وفادار برای امام راحل بود که در این راه همه چیز خود را قربانی می کرد و کمترین کاری که این جایگاه را متزلزل کند انجام نداد.

او ادامه داد: وقتی انقلاب پیروز شد هاشمی از سربازی به درجه‌ی افسری رسید و کنار امام قرار گرفت و توصیه‌ها و سخنان امام راحل را همواره مجری بود و هر جا ایشان را می‌فرستاد موفق برمی‌گشت.

استاد حوزه ی علمیه قم عنوان کرد: وقتی هاشمی فضای جنگ را دید و امام او را به مقام فرماندهی رساند این دوره‌ی سوم توسعه‌ی وجودی هاشمی است که دوران هشت سال جنگ را با عزت و عظمت فرماندهی کرد.

جوادی آملی ادامه داد: مرحله‌ی چهارم زمانی است که او به دوره‌ی سرداری می‌رسد و کشور را با وجود مشکلات و چالش‌های فراوانی که داشت تدبیر می‌کند.

او به زمان پس از رحلت امام راحل اشاره کرد و گفت: این مرحله در واقع مرحله‌ی برادری هاشمی برای رهبری است و در حقیقت این مرحله‌ی شرح صدر است یعنی در عین حال که کنار رهبری برادرانه ایستاد ناصحانه و مشفقانه نیز سخن می‌گفت.این التزام عملی و مشفقانه او با رهبری حرکت کردن از بهترین و ارزشمندترین حرکت های هاشمی است.

جوادی آملی در پایان گفت: هاشمی به مرحله‌ی تسلیم و رضا رسید و در این مرحله هم جان به جان آفرین تسلیم کرد.

آذربایجانی: هاشمی اخلاق گوشه‌گیری را به اخلاق مجاهدت تغییر داد

در ادامه‌ی این میزگرد حجت الاسلام آذربایجانی نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از اقداماتی که آیت الله هاشمی رفسنجانی در بحث اخلاق انجام داد تغییر نگاه از اخلاق گوشه گیری و سستی به اخلاق مجاهدت بود.

او با اشاره به آیات ۱۸ تا ۲۳ سوره ی توبه عنوان کرد: ما در قرآن هیچ کجا فضیلتی هم طراز با مجاهدت در راه خدا نداریم و این در این آیات به خوبی بیان شده است.

این پژوهشگر حوزه از ویژگی های برجسته ی آیت الله هاشمی را مجاهدت جانی، مالی و عرضی دانست و گفت: در این مجاهدت یکی از فضیلت های اساسی که باید نمودار شود سعه ی صدر است مجاهدت همیشه اینگونه نیست که راه های طی کردن و هموار داشته باشد بلکه مشکلات و مشقات زیادی هم ممکن است بر سر راه انسان به وجود آید همانگونه که در زندگی آیت الله هاشمی به خوبی می بینیم.

آذربایجانی نزدیک ترین ترجمه ی فارسی سعه ی صدر را دریا دلی دانست و گفت: در آیات و روایات مختلف، سعه ی صدر قرابت معنایی بسیاری با شرح صدر دارد.

او صبر و تحمل، تاب آوری، شکیبایی و بردباری را مؤلفه های اساسی سعه ی صدر دانست و بیان کرد: بحث سخن وری ملازم با شرح صدر است، سخنرانی هایی که مرحوم هاشمی قبل از انقلاب کرد منشأ روشنگری در بسیاری از افراد شده است و در حقیقت می توان هاشمی رفسنجانی را یکی از استوانه های روشنگری در قبل از انقلاب دانست.

این پژوهشگر حوزه با طرح این سوال که تا به کی باید صبر و سعه ی صدر داشت، گفت: مواقعی که حق شخصی فرد در میان است و سختی ها و زجرهای فراوانی در پی است باید تحمل کرد اما گاهی مصلحت اهمی وجود دارد که در این مواقع جای سکوت و سعه ی صدر نیست. در موارد نادری آیت الله هاشمی لب به سخن می گشود و حقایق بسیاری را بیان می کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز